Terug
Gepubliceerd op 29/10/2024

2024_CBS_02794 - Omgevingsvergunning - het aanleggen van een tweede oprit langs Velveken 60 (202400317JH) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 28/10/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02794 - Omgevingsvergunning - het aanleggen van een tweede oprit langs Velveken 60 (202400317JH) - Weigering 2024_CBS_02794 - Omgevingsvergunning - het aanleggen van een tweede oprit langs Velveken 60 (202400317JH) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 28/10/2024 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024093907

Dossiernummer gemeente: 202400317

 

De gemeente Geel heeft op 29 juni 2024 een aanvraag ontvangen voor het aanleggen van een tweede oprit. De aanvraag werd op 4 september 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Daan Lochs wonende Velveken 60 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Velveken 60

Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nr. 162E

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

Woongebied met landelijk karakter

De woongebieden met een landelijk karakter zijn bestemd voor woningbouw in het algemeen en tevens voor landbouwbedrijven.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling. Het betreft lot 2 van verkaveling 1147.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van de goedgekeurde, niet vervallen verkaveling. 

  

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake openluchtrecreatieve verblijven en de inrichting van gebieden voor dergelijke verblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Omgevingsvergunning 202400217/OMV_2024065690 voor het bouwen van een carport geakteerd op 14/05/2024.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2002/00194) voor het bouwen van een woonhuis - goedgekeurd op 28/06/2002.
  • Verkavelingsvergunning (1147) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 29/12/1975.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

Deze aanvraag betreft de correcte en nieuwe positionering van een tweede oprit bij de woning aan Velveken 60, 2440 Geel. De huidige tweede oprit, die bij aankoop van de woning al aanwezig was, werd nooit formeel aangevraagd. Deze wil de aanvrager nu officieel laten registreren en 2,5 meter opschuiven vanaf de kant van het perceel. 

Reden voor de aanvraag: De woning herbergt het vennootschap Ogmios BV (VAT nummer: BE0783950733), een consultancybedrijf dat regelmatig klanten ontvangt. De huidige oprit wordt gebruikt als privéparking voor de bewoners. De tweede oprit zal specifiek worden gebruikt als klantenparking, wat essentieel is voor het faciliteren van het bezoek van klanten aan het bedrijf.

Momenteel wordt de enige beschikbare oprit gebruikt voor bewonersparkeren, wat leidt tot logistieke uitdagingen wanneer klanten aankomen. Het formaliseren en optimaliseren van deze tweede oprit zal deze problemen oplossen en bijdragen aan het uitvoeren van de bedrijfsvoering.

Details van de oprit:

• Afmetingen: De oprit zal 2,5 meter breed en ongeveer 5 meter diep zijn.

• Materiaal: De oprit zal worden aangelegd in kasseien, zodat deze past bij de stjl van de bestaande woning.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 21 oktober 2024 werd het advies ontvangen van Team Grijs van  stad Geel

De totale verharding van de voortuinstrook door de opritten bedraagt minder dan 50 % en kan toegestaan worden wanneer deze verhardingen afwateren naar het openbaar domein; het hemelwater moet op eigen terrein kunnen infiltreren.

De stedenbouwkundige verordening staat per perceel ter hoogte van de rooilijn echter maximaal één inrit toe met een breedte van  maximaal 6 m. De aanleg van 2 opritten zoals  aangegeven op de plannen is daarom niet in overeenstemming met de huidige regelgeving.

 

Advies: ongunstig

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

Mer-screening

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

Functionele inpasbaarheid

Het aanleggen van een tweede oprit  stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel. De nieuwe oprit zal worden aangelegd in waterdoorlatende kasseien en 2,5 m van de linkerperceelsgrens.

Er kan echter maar 1 oprit met een maximum breedte van 6 m worden toegestaan.

Voor een optimaal ruimtegebruik dienen de parkeerplaatsen voor de bezoekers verder naar rechts te worden voorzien zodat ze bereikbaar zijn via de oprit voor de private parkeerplaatsen.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft geen impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft geen invloed op de mobiliteit.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft een impact op het bodemreliëf. Voor de tweede oprit wordt veel extra verharding voorzien wat in strijd is met een goede klimaatadaptiviteit. De bezoekersparkings opschuiven naar rechts en bereikbaar maken via de bestaande oprit naar de woning kan hiertoe wel bijdragen. 

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt geen extra hinder met zich mee voor de omgeving, gezondheidsaspecten worden niet geschaad.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project niet in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg betreffende het aandeel verharding en klimaatadaptiviteit.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van het volgend advies en beoordeelt deze als volgt:

  •  Het advies van Team Grijs van stad Geel afgeleverd op 21 oktober 2024 is ongunstig.

 

Conclusie

Er wordt een ongunstig advies gegeven omwille van volgende redenen:

 

Er kan maar 1 oprit met een maximum breedte van 6 m worden toegestaan.

Voor een optimaal ruimtegebruik dienen de parkeerplaatsen voor de bezoekers verder naar rechts te worden voorzien zodat ze bereikbaar zijn via de oprit voor de private parkeerplaatsen.

Op deze manier is er veel minder verharding vereist en kan er voldaan worden aan de stedenbouwkundige verordening betreffende auto- en fietsstalplaatsen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning niet goed te keuren en de weigering af te leveren aan de aanvrager, omwille van volgende reden:

 

Er kan maar 1 oprit met een maximum breedte van 6 m worden toegestaan.

Voor een optimaal ruimtegebruik dienen de parkeerplaatsen voor de bezoekers verder naar rechts te worden voorzien zodat ze bereikbaar zijn via de oprit voor de private parkeerplaatsen.

Op deze manier is er veel minder verharding vereist en kan er voldaan worden aan de stedenbouwkundige verordening betreffende auto- en fietsstalplaatsen.