Op 18 juni 2018 werd de opdracht voor het opmaken van een inrichtingsvisie voor het gebied Antwerpseweg-Leeks gegund aan bureau Omgeving. Sindsdien hebben verschillende overleggen plaatsgevonden met ontwikkelaar BRUMMO en met Sopraco en Edelbeton die samen een groot deel van de gronden in dit gebied in eigendom hebben. Het doel hierbij was om te bekijken wat de wensen van de partijen zijn, zodat kan worden bekeken of het mogelijk is om deze wensen op te nemen in de inrichtingsvisie en om deze later ook te vertalen in een RUP.
Een belangrijke kanttekening voor de uitwerking van de inrichtingsvisie is dat het woonuitbreidingsgebied door de Vlaamse Overheid omwille van de waterproblematiek rond Punt is aangewezen als signaalgebied. Dit betekent concreet dat nieuwe voorstellen niet mogen zorgen voor een verlies aan waterbergend vermogen en dat nieuwe innames door bebouwing of ophogingen moeten worden gecompenseerd door maatregelen binnen hetzelfde gebied.
Momenteel is een deel van het woonuitbreidingsgebied tussen Antwerpseweg en Leeks nog ingevuld met oude bedrijfshallen, die gedeeltelijk worden verhuurd door BRUMMO aan diverse ondernemingen. In totaal is hier momenteel 15.210 m² aan bebouwing en 5.330 m² aan aanvullende verharding aanwezig. Door de stad Geel werden enkele delen van percelen aan de zuidkant van het woonuitbreidingsgebied verworven voor de verlegging van de Poeyelveldloop, maar de realisatie van dit project werd stopgezet in afwachting van de visie op de verdere ontwikkeling van het signaalgebied.
Tijdens de zitting van 7 oktober 2019 heeft het college van burgemeester en schepenen beslist om het voorstel tot formulering krachtlijnen door bureau Omgeving als voorkeursoptie aan te wijzen voor de verdere uitwerking van de inrichtingsstudie voor het gebied Antwerpseweg – Leeks. Hierna wordt desbetreffend krachtlijnen beschreven:
Het voorstel van bureau Omgeving is gebaseerd op een uitgebreide studie naar het gebied. Het college van burgemeester en schepenen plaatste een aantal kritische kanttekeningen bij het voorstel:
De inrichtingsstudie werd aangepast door bureau Omgeving, conform het collegebesluit van de zitting op 7 oktober 2019. Zo werden de Urban Villa’s weggelaten. Ook werd het dossier aangevuld met referentiebeelden van gestapelde bedrijfsfuncties op andere locaties buiten grotere steden en werd de inrichtingsstudie versterkt met extra visuals.
Via een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen op 17 maart 2020 laat BRUMMO, grondeigenaar van de meeste percelen in woonuitbreidingsgebied tussen Antwerpseweg en Leeks, weten zich wel te kunnen vinden in een aantal uitgangspunten van de inrichtingsstudie, maar niet in het uitgewerkte ontwerpvoorstel omwille van het principe van gestapelde KMO-functies:
Op donderdag 8 oktober 2020 werd een sitebezoek georganiseerd aan de gebouwen van BRUMMO, gelegen aan de Antwerpseweg. Dit op aanvraag en in aanwezigheid van Bart Broeckhove, contactpersoon binnen BRUMMO nv. Het opzet van het sitebezoek bestond eruit de huidige, slechte toestand van de gebouwen te tonen, om de noodzaak aan voortgang van het dossier aan te kaarten. Aanvullend bezorgde BRUMMO stad Geel op 19 oktober 2020 een historiek van het dossier.
De inrichtingsstudie die door bureau Omgeving werd opgemaakt en aangepast, werd voorlopig vastgesteld door het college burgemeester en schepenen in zitting van 9 november 2020 (zie inrichtingsvisie in bijlage 1). Na principiële goedkeuring van de inrichtingsvisie werd terugkoppeling voorzien naar BRUMMO.
In december 2020 nam de dienst stadsontwikkeling kennis van een eerste ontwerpvoorstel van BRUMMO voor de ontwikkeling van een programma aan de Antwerpseweg (strook 50 meter – woongebied). In dezelfde periode werd ook een sloopvergunning aangevraagd en verleend voor de afbraak van drie (handels-)woningen te Antwerpseweg 140 – 144. Echter is de dienst stadsontwikkeling steeds van mening geweest dat eerst de visie op de volledige site gekend moest zijn alvorens omgevingsvergunningsaanvragen voor een eerste fase aan de Antwerpseweg beoordeeld kunnen worden.
Op vraag van BRUMMO vond op 18 januari 2023 een workshop plaats in aanwezigheid van de stadsdiensten stadsontwikkeling en vergunningen, alsook bureau omgeving. BRUMMO heeft a.d.h.v. een volumestudie enkele varianten laten uitwerken op basis van een alternatief inrichtingsvoorstel uit de inrichtingsstudie (2020), dat rekening houdt met de meeste basiskrachtlijnen, maar afstapt van het principe van gestapelde KMO. BRUMMO trachtte tijdens de workshop een zicht te krijgen op haalbaarheid om één van beide varianten verder te onderzoeken.
De stadsdiensten en bureau Omgeving waren van mening dat de volumestudie/ masterplan opgemaakt door Bolt Architecten (aangesteld door BRUMMO) een voldoende uitgewerkte basis vormt om advies in te winnen bij de kwaliteitskamer.
Sinds 2023 werd het dossier besproken tijdens de kwaliteitskamer in zitting van 18 oktober 2023, 5 maart 2024 en 17 september 2024 (zie verslaggeving in bijlage 2). Gedurende het traject werd het masterplan meermaals bijgestuurd op basis van advies van de kwaliteitskamer, maar ook advies van de provincie Antwerpen (dienst integraal waterbeleid), het Agentschap Landbouw & Visserij en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dit heeft geleid tot het aanstellen van landschapsbureau Land door BRUMMO en de opmaak van een landschapsstudie als onderdeel van het masterplan.Het masterplan dat op 17 september 2024 aan de Kwaliteitskamer werd voorgesteld, omvat de volgende algemene krachtlijnen (zie ook presentatie in bijlage 3):
Het masterplan (versie 17 september 2024) houdt rekening met volgende adviezen:
Op vraag van de kwaliteitskamer werd in overleg getreden met het Agenschap Landbouw & visserij. Uit dit overleg is gebleken dat het agentschap negatief adviseert over de potentiële zuidelijke compensatiezone voor het Herbevestigd Agrarisch Gebied (HAG). De compensatiezone komt niet in aanmerking omwille van bodem- en perceelstechnische reden. Dit werd na het overleg ook schriftelijk bevestigd door het agentschap:
“Afgaande op het inrichtingsplan wordt binnen de vooropgestelde gebied voor HAG compensatie eveneens de te herleggen waterloop voorzien alsook een trage recreatieve verbinding. Deze bijkomende ingrepen binnen de reeds sterk gecompartimenteerde percelen beperken zeer sterk de potenties voor beroepsmatig agrarisch gebruik, dit enerzijds door versnippering van de percelen en anderzijds door geldende afstandsregels ten aanzien van de waterloop waardoor de agrarische functie vermoedelijk enkel gericht zal zijn op het beheer van deze zone. Afgaande op het voorgestelde inrichtingsvisie komen deze percelen niet in aanmerking voor HAG compensatie.”
Op 27 maart 2024 heeft een overleg plaatsgevonden met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Desondanks de kern van Punt wordt doorsneden door de Antwerpseweg, geeft AWV aan geen prioriteit te geven aan een ongelijkvloerse doorsteek voor traag verkeer aangezien er ter hoogte van de kruising Antwerpseweg-Herentalseweg een conflictvrij kruispunt voor actieve weggebruikers wordt voorzien. Bovendien is het aantal overstekende fietsers aan desbetreffend kruispunt vandaag beperkt tot 20 pers./ u in de spits. Dit is een relatief laag aantal. AWV geeft verder ook aan dat het technisch niet eenvoudig is om een ondergrondse doorsteek onder de Antwerpseweg te realiseren. Dit aangezien er momenteel riolering onder de Antwerpseweg ligt, die moet worden omgeleid of dieper worden geplaatst. In dat opzicht is het mogelijks een betere optie om te werken met een brugstructuur over de Antwerpseweg.
Desondanks het negatief advies van het Agenschap Landbouw & visserij is BRUMMO van mening dat het advies van het Agenschap Landbouw en visserij niet per definitie betekend dat er geen bebouwing/ontsluiting van de KMO mogelijk is in het HAG-gebied. BRUMMO stelt voor om gedurende de opmaakprocedure van het RUP meerdere mogelijke scenario’s te onderzoeken door screening van de milieueffecten en op basis daarvan een voorkeurscenario te selecteren.
De dienst stadsontwikkeling wenst hierover het volgende op te merken:
Op basis van bovenstaande argumentatie adviseert de dienst stadsontwikkeling om enkel scenario ‘kmo eigen terrein’ verder te onderzoeken bij opmaak van een RUP. Als aandachtpunten bij dit scenario gelden:
Conclusie kwaliteitskamer 17 september 2024
Aangezien de kwaliteitkamer niet bevoegd is om uitspraken te doen die impact hebben op het planmatig aspect van het ruimtelijk beleid (met name inname van HAG-gebied), wordt het college burgemeester en schepenen gevraagd om de nodige beslissingen te nemen aangaande het verdere traject, de lasten die worden opgelegd, de finalisering van de inrichtingsvisie en de opstart van een eventuele RUP-procedure. De kwaliteitskamer wenst opnieuw geraadpleegd te worden wanneer er een zicht is op een RUP en verder ontwerpend onderzoek is gevoerd door de aanvrager.
Schrijven BRUMMO – 7 juni 2024 (zie bijlage 6)
In een schrijven aan het college burgemeester en schepenen wenst BRUMMO formeel de vraag te stellen tot agendering van een goedkeuringsdossier ter opstart van een RUP voor de herontwikkeling van het woonuitbreidingsgebied (WUG) Leeks. Aanvullend wenst BRUMMO ter kennisname te geven dat het wenst over te gaan tot de opmaak van een omgevingsvergunning voor de ontwikkeling van een eerste fase – zijde Antwerpseweg binnen gebiedscategorie ‘wonen’.
Opstart procedure opmaak ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Antwerpseweg-Leeks’
De Vlaamse Overheid heeft op 21 maart 2017 een delegatiebevoegdheid toegewezen aan stad Geel voor de opstart van een planinitatief (zie beslissing in bijlage 7): “Het woonuitbreidingsgebied ten zuiden van de Antwerpseweg wordt herbestemd via een gemeentelijk RUP. In dit RUP kunnen ook de enkele resterende te herbestemmen percelen meegenomen worden.”
Aangezien de stad de plicht heeft om erover te waken dat elk RUP in het algemeen belang wordt opgesteld, wordt voorgesteld dat de stad vanuit die optiek de opmaak van een RUP en plan-MER door een deskundig bureau aanstuurt in nauwe samenwerking met BRUMMO en andere eigenaars van gronden in het gebied. De wet met betrekking tot de overheidsopdrachten is hierbij van toepassing. Als voorwaarde geldt daarbij dat een RUP enkel kan worden opgemaakt op basis van enerzijds de krachtlijnen uit de inrichtingsvisie Antwerpseweg-Leeks (principieel goedgekeurd op 9 november 2020) en anderzijds het masterplan/ volumestudie door BRUMMO en Bold architecten.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel masterplan opgemaakt door BRUMMO (versie 17 september 2024), alsook de verslaggeving van de kwaliteitskamer.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven en bijlagen van BRUMMO, verzonden op 7 juni 2024.
Het college van burgemeester en schepenen is van mening dat het opleggen van een financiële last ter realisatie van een ongelijkvloerse doorsteek als last alsnog wenselijk en noodzakelijk is in functie van het verbinden van de twee zijden van Punt als maatschappelijke waarde. Er wordt opdracht gegeven aan de dienst stadsontwikkeling om verder onderzoek te voeren naar de kostenraming van een dergelijke constructie en de nodige voorbereidingen te treffen voor een verordening bij stad Geel die deze financiële last mogelijk maakt.
Het college van burgemeester en schepenen neemt het advies van het Agenschap Landbouw & visserij ten harte en is van mening dat het niet zinvol is om in het toekomstig RUP een scenario te onderzoeken dat bebouwing voorziet in Herbevestigd Agrarisch Gebied (HAG). Voor de site BRUMMO wordt gevraagd de contour te beperken tot het woonuitbreidingsgebied (WUG), eventueel uitgebreid met de percelen grenzend aan de Antwerpseweg (gebiedscategorie wonen).
Het college van burgemeester en schepenen gaat ermee akkoord dat er wordt gestart met de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Antwerpseweg-Leeks voor het scenario 'KMO op eigen terrein' en rekening houdend met bovenstaande aandachtspunten van de dienst Stadsontwikkeling. Het college van burgemeester en schepenen vraagt om ook de zone tussen Doornboomstraat en kanaal (site Sopraco / Edelbeton) mee te nemen in het RUP zoals ook voorzien in het actieprogramma van het beleidsplan Ruimte Geel.
Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de dienst stadsontwikkeling om een lastenboek (bijzonder bestek) voor opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Antwerpseweg-Leeks’ op te maken en ter goedkeuring voor te leggen.
Het college van burgemeester en schepenen is van mening dat de voorbereiding van de omgevingsvergunning voor de eerste fase aan zijde Antwerpseweg gelijktijdig kan lopen met de procedure tot opmaak van het RUP ‘Antwerpseweg-Leeks’. Bij de opmaak van het ontwerp dient rekening te worden gehouden met de stedenbouwkundige voorschriften van de Bouwcode alsook met de toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden van het achterliggend gebied overeenkomst de inrichtingsvisie.