Voor de opvolging van de diverse processen binnen de omgevingshandhaving, incl. handhaving ingedeelde inrichtingen en activiteiten en handhaving ruimtelijke ordening, werd er voorheen niet gewerkt met een softwareprogramma voor de dossieropvolging. Dit leidde ertoe dat opvolging van de handhavingsdossiers moeilijk was. Er zit geen structureel systeem achter de registratie van de informatie van dossiers. Informatie zit verspreid over de beschikbare tools die echter te weinig transparantie bieden en zich niet lenen voor een actieve en vlotte opvolging. De opvolging van dossiers is afhankelijk van de behandelaar en handhaving gebeurt voornamelijk ad hoc.
Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving 2023 heeft als doel een betere stroomlijning van de handhaving en betere afstemming van de verschillende handhavingsdomeinen. Een onderdeel ervan is de digitalisering van de handhaving. Het kaderdecreet is pas van toepassing wanneer er ook een implementatiedecreet is goedgekeurd, behalve voor onder andere de bepaling over het handhavingsplatform. Volgens de huidige planning zullen vanaf maart 2024 lokale overheden verplicht worden om hierin hun handhavingsdata te ontsluiten. Alle documenten ikv handhaving moeten digitaal opgemaakt en ondertekend worden en dit moet in het handhavingsplatform terecht komen. Voor besturen die met een handhavingsprogramma werken zal dit gebeuren met een automatische koppeling naar het platform. Indien er geen handhavingsprogramma is, zal deze verplichting dermate veel extra registraties met zich meebrengen dat handhaving niet meer werkbaar wordt.
In het kader van het lopende pilootproject omgevingshandhaving van de Vlaamse Overheid werd er een 1-jarige samenwerking aangegaan met Cipal-Remmicom voor het softwarepakket "Toezicht en Handhaving". Nu wordt er op basis van een marktverkenning en een bestek worden overgegaan tot gunning op langere termijn.
In het kader van de opdracht “Software toezicht en handhaving voor afhandeling van handhavingsdossiers milieu en ruimtelijke ordening” werd een bestek met nr. 2024-398 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op Zie bijlage.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende firma’s worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Cipal-Remmicom
Salesforce
Uit rondvraag bij andere gemeenten en steden blijkt dat er twee bedrijven software aanbieden voor de dossieropvolging van handhavingsdossiers.
Volgende gunningscriteria worden gehanteerd:
Prijs - 60
Kwaliteit - 40
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het bestek met nr. 2024-398 en de raming voor de opdracht “Software toezicht en handhaving voor afhandeling van handhavingsdossiers milieu en ruimtelijke ordening”, goed.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de plaatsingsprocedure onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking goed.
Volgende ondernemingen worden uitgenodigd om een offerte in te dienen:
Cipal-Remmicom
Salesforce