UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 12/08/2024 (bindende eindtermijn)
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024014164
Dossiernummer gemeente: 202400050
De gemeente Geel heeft op 1 februari 2024 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van appartementen (6) na het slopen van bestaande bebouwing. De aanvraag werd op 29 februari 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
PROFIMMO BV gevestigd Poel 11 te 2200 Herentals
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Logen 34
Kadastrale ligging: afdeling 1 sectie H nrs. 700B en 702K
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
woongebied
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is gelegen in het bijzonder plan van aanleg St.-Dimphnaplein, goedgekeurd op 6 december 2000.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
De aanvraag voldoet niet aan art. 11, 12, 13 of 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Verordeningen
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag betreft het slopen van bestaande bebouwing en het bouwen van 6 appartementen met toebehoren (parkings en containerbergingen/tuinkasten).
Het hoofdgebouw heeft een grondoppervlakte van 218,40 m².
Het hoofdgebouw heeft een kroonlijsthoogte van 9 m en een nokhoogte van 13,55 m t.a.v. het maaiveld.
Het hoofdgebouw heeft een bouwdiepte van 15 m en volgt het gabarit 15-15-15-9m.
De uitstek/uitsprong ter hoogte van de voorgevel wordt voorzien op 3m boven de stoep.
De doorrit wordt voldoende verlicht en de toegangsdeur wordt duidelijk aangegeven en geaccentueerd, zowel door middel van verlichting als door middel van een accent in de verharding. Dit verhoogt de zichtbaarheid en veiligheid.
Er zijn 6 appartementen voorzien met volgende netto-vloer-oppervlaktes:
App 1, type 3 slaapkamers vloeroppervlakte : app 99,31 m² + berging 2m²
App 2, type 2 slaapkamers vloeroppervlakte : app 89,05 m² + berging 2m²
App 3, type 2 slaapkamers vloeroppervlakte : app 85,57 m² + berging 2m²
App 4, type 2 slaapkamers vloeroppervlakte : app 89,05 m² + berging 2m²
App 5, type 2 slaapkamers vloeroppervlakte : app 85,57 m² + berging 2m²
App 6, type 2 slaapkamers vloeroppervlakte : app 88,01 m² + berging 2m²
Er worden 5 appartementen voorzien van het type 2 slaapkamers.
Er wordt 1 appartement voorzien van het type 3 slaapkamers.
Er worden 6 parkings en 19 fietsstalplaatsen voorzien.
Er worden ook 6 containerbergingen voorzien.
De opritzone achter het hoofdgebouw is voorzien als een karrenspoor, deels in een waterdoorlatende klinkerverharding en deels in een graszone (in grid).
De gemeenschappelijke parkeerzone is voorzien als een parkeertuin, met name een graszone in grid.
De effectieve verharding in de tuinzones blijft bepekt tot 80m² (ifv vrijstellingsbesluit) en is voorzien in een waterdoorlatende verharding.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 10 maart 2024 t.e.m. 8 april 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Er werd advies gevraagd aan De Vlaamse Waterweg nv - Grote Nete (bevaarbaar) maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Op 19 april 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 11 maart 2024 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel)
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 18 maart 2024 werd het advies ontvangen van Fluvius
Wij kunnen de bijkomende wooneenheden aansluiten op het bestaande laagspanningsnet als de vermogens beperkt blijven tot 17,3 kVA per aansluiting, 22,2 kVA voor de algemene delen en 22,2 kVA voor het laden van elektrische wagens mits gebruik gemaakt wordt van load balancing. Indien afgeweken wordt van deze vermogens dient de bouwheer ons zo snel mogelijk de definitieve vermogens te bezorgen. In afwachting van het resultaat van de studie voor deze definitieve vermogens, dient er van uitgegaan te worden dat een grond of lokaal op het gelijkvloers voor een distributiecabine noodzakelijk zal zijn.
Hierbij wordt dan ook een gunstig advies met voorwaarden verleend. Dit advies blijft 1 jaar geldig.
De afmetingen van het tellerlokaal en meterbatterij dienen voor aanvang van de bouwwerken met de technisch agent afgestemd te worden. Uw contactpersoon omtrent de administratieve behandeling van de aansluitingen elektriciteit is de technisch agent, bereikbaar via het mailadres fluvius-KEMP-TAK@fluvius.be.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 4 maart 2024 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen (Inter)
Advies: gunstig
Op 27 mei 2024 werd het advies ontvangen van Team Grijs van stad Geel
Advies riolering
Advies Aquafin
Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld.
Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het adviesrapport van Aquafin en dienen te worden opgevolgd.
Advies dienst Openbaar domein stad Geel
Aansluiting afvalwater
Zoals vermeld in het advies van Aquafin zijn er bestaande aansluitingen aanwezig op de dienstriolering die verbonden is met de openbare afvalwaterleiding in beheer van Aquafin.
Men moet bij de sloop deze aansluitingen opzoeken, één ervan herbruiken voor de afvoer van afvalwater én voorzien van een huisaansluitputje DWA volgens de richtlijnen beschreven bij de voorwaarden. De andere aansluitingen moeten worden gedicht.
Gezien de locatie van de nieuwe afvoerbuizen aan de linkerzijde volgens het funderingsplan, zal men vermoedelijk één van de 2 aansluitingen met code H32 gebruiken die op het rioleringsplan in het adviesrapport van AQF (p.3) staat.
Aansluiting hemelwater
Men zal ook moeten nagaan of er een aansluiting is op de openbare regenwaterleiding die ook in beheer van Aquafin is.
Als er een aansluiting is dan moet men deze herbruiken als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. Het is geen verplichting om aan te sluiten voor hemelwater. Als men de aansluiting zal gebruiken dan moet men deze voorzien van een huisaansluitputje RWA.
Als men geen aansluiting op de regenwaterleiding terugvindt, moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel. Er zal dan een nieuwe aansluiting gemaakt worden met plaatsing van het huisaansluitputje RWA. Op de bestaande afvalwateraansluiting zal er dan ook een huisaansluitputje DWA geplaatst worden.
Aansluiting op collector van Aquafin
Men moet officieel advies vragen aan Aquafin voor het aansluiten van afvalwater en hemelwater op de infrastructuur van Aquafin, zoals vermeld in het advies van Aquafin.
Advies toegang tot het perceel
Men voorziet een toegang aan de linkerzijde met een breedte van 4m30 op de rooilijn. Op openbaar domein zal er in functie van deze nieuwe toegang een aanpassing moeten gebeuren, meer bepaald een boordsteenverlaging. Aan de rechterzijde is er in de bestaande toestand een boordsteenverlaging in functie van de huidige garages. Aangezien deze garages zullen worden gesloopt en hier geen toegang meer wordt voorzien, zal hier de boordsteen terug moeten worden opgetrokken. Het verhogen en verlagen van boordstenen betreffen aanpassingen van het openbaar domein. Deze mag men niet zelf uitvoeren maar moet men aanvragen via de website van stad Geel www.geel.be/aanpassingen-openbaar-domein.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 5 maart 2024 werd het advies ontvangen van Team Blauw van stad Geel
Ten Noordwesten en ten Noordoosten van het perceel te Logen 34 ligt Sentier nr 161, een buurtweg van de atlas der buurtwegen. Deze verbinding dient gratis en kosteloos afgestaan te worden aan de Stad Geel.
Ook mag de toestand van de weg niet verslechteren en moet het pad steeds bereikbaar zijn. Dus ook tijdens de werken.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Wegenis
Het perceel is gelegen langs een gewestweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het voorliggende bouwproject ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er geen belangrijke ondergrondse constructies gebouwd en worden er geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit wordt gecompenseerd door de plaatsing van een hemelwaterput en/of infiltratie- en/of buffervoorziening, overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke/provinciale/gemeentelijke stedenbouwkundige verordening. Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.
Mer-screening
Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.
Het ontwerp komt voor op de lijst gevoegd als bijlage III, 10b, stadsontwikkelingsproject van het Project-m.e.r.-besluit.
Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag te screenen.
De screeningsnota werd door de vergunningverlenende overheid beoordeeld betreffende de mogelijkheden van het project op de omgeving op gebied van luchtverontreiniging, afvalwaterlozingen, geluid en trillingen, het watersysteem en de effecten op mens, natuur en landschap .
De conclusie van de screeningsnota dat de mogelijke milieu-effecten van het project niet aanzienlijk zijn, kan bijgetreden worden.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Goede ruimtelijke ordening
Opportuniteitstoets
Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.
Functionele inpasbaarheid
Het slopen van gebouwen en het oprichten van 6 appartementen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.
Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.
De aanvraag heeft een beperkte impact op het ruimtegebruik van het perceel. Er stond immers al bebouwing op het perceel, maar de huidige aanvraag heeft een iets grotere oppervlakte. De oppervlakte van de huidige aanvraag is echter wel aaneengesloten tot aan de rechtsaanpalende trage weg en ook wordt er nog een tuinstrook van 10 m voorzien met hierin 1 bezoekersparking zodat de beschikbare ruimte beter wordt benut. Achteraan worden parkeerplaatsen voorzien in waterdoorlaatbare materialen.
Visueel-vormelijk
De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld. Het nieuwe gebouw is immers aaneengesloten tot aan de rechtsaanpalende trage weg en past binnen de continuïteit van het gevelbeeld in de straat. De bebouwing in de omgeving wordt gekenmerkt door een zelfde kroonlijsthoogte zodat het nieuwe gebouw zich visueel goed integreert in het huidige straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.
Mobiliteit
De aanvraag heeft een invloed op de mobiliteit. Er worden immers 6 appartementen voorzien. Alle vereiste parkeerplaatsen worden echter achter het gebouw voorzien zodat er geen extra parkeerdruk op het openbaar of het private terrein zal ontstaan.
Het betreft tevens appartementen en bv. geen kantoren zodat de verkeersbewegingen verspreid zullen verlopen gedurende de dag. In de Logen zal dit niet leiden tot een sterk verhoogde verkeersdrukte.
Tevens worden er zowel op het gelijkvloers vlakbij de ingang 19 vlot bereikbare fietsenstallingen voorzien zodat de stimulans er ook zal zijn om deze voor (korte) verplaatsingen te gebruiken.
Bodemreliëf
De aanvraag heeft een impact op het bodemreliëf. Er worden immers een appartementsgebouw voorzien. De nodige voorzieningen voor de opvang en infiltratie van het hemelwater dat op de site valt, zullen worden opgelegd overeenkomstig de bestaande regelgeving hieromtrent.
Hinderaspecten – gezondheid
De aanvraag brengt extra hinder met zich mee voor de omgeving tijdens de duur van de werken. Na de werken zullen noch de omgeving, noch de gezondheid van de omwonenden geschaad worden.
Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 10 maart 2024 tot en met 8 april 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Er dienen steeds ten minste 6 parkeerplaatsen (garages, carports) en 19 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 07/03/2024 met kenmerk BWDP/2024-0080/001/01/MOJHO.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Inter dd. 04/03/2024 met kenmerk 20240791.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 19/04/2024 met kenmerk AV/114/2024/00160:
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius System Operator dd. 18/03/2024.
Bij de afbraak van de bestaande bebouwing dienen de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen om de aanpalende woning geen schade te berokkenen.
Voorafgaandelijk dient er een plaatsbeschrijving van de linksaanpalende woning te worden opgemaakt, een controle door een burgerlijk ingenieur en het afsluiten van een ABR polis.
Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.
Het peil van de woning ligt hiermee maximum 20 cm boven de as van de weg.
De voorwaarden, beschreven in het adviesrapport van Aquafin, moeten worden opgevolgd.
Men dient de bestaande aansluitingen op de openbare dienstriolering op te zoeken, één ervan te herbruiken voor de afvoer van het afvalwater en te voorzien van een huisaansluitputje DWA volgens volgende richtlijnen:
De andere aansluitingen op de dienstriolering moet men afdichten.
Men dient na te gaan of er een bestaande aansluiting is op de openbare regenwaterleiding. Als er een bestaande aansluiting is, dan dient men deze te herbruiken als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. Men moet deze aansluiting dan voorzien van een huisaansluitputje RWA volgens volgende richtlijnen:
Als men geen regenwateraansluiting terugvindt, moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel. Er wordt dan een nieuwe aansluiting voorzien met de plaatsing van een huisaansluitputje RWA én de bestaande afvalwateraansluiting zal voorzien worden van een huisaansluitputje DWA.
Private afvoeren mogen niet onder het openbaar domein komen te liggen. Deze moeten op privé, binnen het bouwvolume, gelegd worden.
De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:
De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:
In functie van de toegankelijkheid zullen er op openbaar domein aanpassingen moeten gebeuren, meer bepaald het verlagen en verhogen van de boordstenen. Deze aanpassingen mag men niet zelf uitvoeren maar moet men aanvragen. De kosten voor de aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.
Een gemeenteweg mag niet zomaar gewijzigd worden (artikel 8 en artikel 14 van het gemeentewegendecreet). De verbinding moet dus in de oorspronkelijke staat blijven.
Tijdens de werken mogen er geen obstakels op de wegenis geplaatst worden zodat de doorgang belemmerd zou worden. Dit staat beschreven in artikel 9 van het gemeentewegendecreet dat stelt dat het bestaande tracé moet blijven tot dat er een alternatief aangeboden wordt. Als dit niet het geval is mag de gemeente volgens artikel 34 de doorgang vrij maken op kosten van de aansprakelijke.
Lasten
De gemeenteraad geeft in zitting van 02/05/2023 haar goedkeuring aan de grondafstand voor voetweg 156 en voetweg 161 zoals opgetekend in het bijgevoegd plan mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.
Er dienen steeds ten minste 6 parkeerplaatsen (garages, carports) en 19 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.
De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de brandweer zone Kempen dd. 07/03/2024 met kenmerk BWDP/2024-0080/001/01/MOJHO.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Inter dd. 04/03/2024 met kenmerk 20240791.
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 19/04/2024 met kenmerk AV/114/2024/00160:
Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius System Operator dd. 18/03/2024.
Bij de afbraak van de bestaande bebouwing dienen de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen om de aanpalende woning geen schade te berokkenen.
Voorafgaandelijk dient er een plaatsbeschrijving van de linksaanpalende woning te worden opgemaakt, een controle door een burgerlijk ingenieur en het afsluiten van een ABR polis.
Indien er asbest aanwezig is op de werf, dient bij de sloop en verwijdering van het asbesthoudend materiaal de bepalingen van Vlarem II Hfdst. 6.4. opgevolgd te worden (www.asbestinfo.be).
Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.
De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.
De vloerpas ligt op maximum 20 cm en kan verhoogd worden door het aantal meter tussen de voorgevel en de rooilijn te vermenigvuldigen met 2 cm, en dit tot een maximum van 40 cm.
Het peil van de woning ligt hiermee maximum 20 cm boven de as van de weg.
De voorwaarden, beschreven in het adviesrapport van Aquafin, moeten worden opgevolgd.
Men dient de bestaande aansluitingen op de openbare dienstriolering op te zoeken, één ervan te herbruiken voor de afvoer van het afvalwater en te voorzien van een huisaansluitputje DWA volgens volgende richtlijnen:
De andere aansluitingen op de dienstriolering moet men afdichten.
Men dient na te gaan of er een bestaande aansluiting is op de openbare regenwaterleiding. Als er een bestaande aansluiting is, dan dient men deze te herbruiken als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. Men moet deze aansluiting dan voorzien van een huisaansluitputje RWA volgens volgende richtlijnen:
Als men geen regenwateraansluiting terugvindt, moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel. Er wordt dan een nieuwe aansluiting voorzien met de plaatsing van een huisaansluitputje RWA én de bestaande afvalwateraansluiting zal voorzien worden van een huisaansluitputje DWA.
Private afvoeren mogen niet onder het openbaar domein komen te liggen. Deze moeten op privé, binnen het bouwvolume, gelegd worden.
De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:
De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:
In functie van de toegankelijkheid zullen er op openbaar domein aanpassingen moeten gebeuren, meer bepaald het verlagen en verhogen van de boordstenen. Deze aanpassingen mag men niet zelf uitvoeren maar moet men aanvragen. De kosten voor de aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.
Een gemeenteweg mag niet zomaar gewijzigd worden (artikel 8 en artikel 14 van het gemeentewegendecreet). De verbinding moet dus in de oorspronkelijke staat blijven.
Tijdens de werken mogen er geen obstakels op de wegenis geplaatst worden zodat de doorgang belemmerd zou worden. Dit staat beschreven in artikel 9 van het gemeentewegendecreet dat stelt dat het bestaande tracé moet blijven tot dat er een alternatief aangeboden wordt. Als dit niet het geval is mag de gemeente volgens artikel 34 de doorgang vrij maken op kosten van de aansprakelijke.
Lasten
De gemeenteraad geeft in zitting van 02/05/2023 haar goedkeuring aan de grondafstand voor voetweg 156 en voetweg 161 zoals opgetekend in het bijgevoegd plan mits aan volgende voorwaarden wordt voldaan: