Terug
Gepubliceerd op 23/08/2024

2024_CBS_02076 - Stadhuis - Plaatsing laadpalen op parking - Goedkeuren voorwaarden, vaststellen plaatsingsprocedure en gunnen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/08/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens; Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02076 - Stadhuis - Plaatsing laadpalen op parking - Goedkeuren voorwaarden, vaststellen plaatsingsprocedure en gunnen 2024_CBS_02076 - Stadhuis - Plaatsing laadpalen op parking - Goedkeuren voorwaarden, vaststellen plaatsingsprocedure en gunnen

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0035 dlb0036

Aanleiding en context

In de afgelopen jaren is er een toename geweest in het gebruik van elektrische dienstvoertuigen (EV's) binnen stad Geel. Deze trend wordt gedreven door zowel de noodzaak om milieuvriendelijker te opereren als door de economische voordelen van elektrische wagens. 

  • Dienstwagens die in de kelder van het stadhuis opladen: Momenteel worden 4 dienstwagens, gelinkt aan diensten in het stadhuis, in de kelder opgeladen. Dit heeft geleid tot een aantal logistieke en veiligheidsuitdagingen die aangepakt moeten worden.
    • Veiligheid (brand): Het huidige opladen in de kelder brengt veiligheidsrisico's met zich mee, waaronder een verhoogd risico op brand. Door het installeren van gespecialiseerde laadpalen bovengronds kunnen we deze risico's aanzienlijk verminderen en een veiligere werkomgeving creëren.

      • Betere benutting van ruimte: Door het installeren van laadpalen kan de beschikbare ruimte in de kelder beter benut worden. Dit maakt het mogelijk om een gedeelte van de ruimte vrij te maken voor een fietsenstalling.
      • Slimmer laden in functie van van PV-panelen: Door het gebruik van zonne-energie voor het opladen van onze elektrische voertuigen verlagen we de CO2-uitstoot. Het gebruik van zelf opgewekte zonne-energie kan de energiekosten aanzienlijk verlagen door efficiënter gebruik van de beschikbare zonne-energie. 
    • Verbruik elektrische wagens beter in kaart brengen (ESCO): Het nauwkeurig monitoren en analyseren van het elektriciteitsverbruik van onze elektrische wagens is nodig voor correcte opvolging van het huidige ESCO-contract. 

Met deze argumentatie heeft dienst patrimonium na overleg met groendienst, openbaar domein en stedelijke werkplaats volgend scenario uitgewerkt. 


  • Onderzochte locaties: 
    1. Parking Ecodroom à Niet toegestaan vanwege brandveiligheid, geen elektriciteit via zonne-energie
    2. Parkeerplaatsen tegenover parking burgemeester en schepenen à fietsbeugels moeten behouden blijven
    3. Parking Werft à Logistieke problemen voor zaterdag markt en Palmemarkt vanwege voertuigen die staan te laden in het weekend. Ook is het daar verplicht een laadpaal te plaatsen door ENGIE (concessieovereenkomst ENGIE) waardoor zonne-energie niet benut kan worden en dure elektriciteit dient aangekocht te worden
    4. Verharding Cultureel Centrum à Geen ruimte beschikbaar om in te nemen en te veel onzekerheden vanwege cultuurcluster.


    De dienst weerhoudt de volgende locatie na uitgebreid onderzoek:

    Parking burgemeester en schepenen die in totaal 7 parkeerplaatsen bevat. 


  • Wat: plaatsen van 2 laadpalen met telkens 2 laadpunten en een voetpadkast (groen) die een uitbreiding voorziet voor een extra laadpaal.   Parking voorzien van bord (PRIVE parking)
  • Hoe: de parking in combinatie met de aanwezige fietsbeugels is grondig bekeken en er is geconcludeerd dat er ruim plaats genoeg is tussen doorgang parking voertuigen en parking fietsen (6m). Hieruit is besloten om aan de voorzijde van de parking voertuigen een strook van 2m² te ontharden (tot +- 35m²). In deze zone kan men de laadpalen plaatsen en de kabels -benodigd voor de laadpalen- ingraven. Hierdoor moet de bestaande groenvoorziening niet wijken voor de laadpalen. De bestaande stoepranden en goot worden verplaatst zoals aangegeven op het bijgevoegde plan in bijlage.  
  • Wie: Verwijderen en verplaatsen van verharding, plaatsen van wachtbuizen en betonsokkels voor laadpalen is voorzien door dienst uitvoering. Het plaatsen van de kabels, plaatsen en programmeren van de laadpalen gebeurt door weerhouden installateur.
  • Toekomst: Laadpalen semi-publiek maken is mogelijk als de parking per 24 uur 10 uur toegankelijk is voor externen à te bekijken. Afhankelijk van de noodzaak kan er een extra laadpaal eenvoudig bijgeplaatst worden. Voorzieningen zijn hiervoor al meegenomen in project. 
  • Nadeel:
    • Er blijven slechts 3 parkeerplaatsen over voor burgemeester en schepenen bovengronds. 
    • De rijruimte tussen de zone van de parkeerplaatsen en de overzijde wordt ca. 1 meter smaller.

 

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 16.942,14 excl. btw of € 20.499,99 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht tot stand te brengen bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).

Volgende ondernemers werden uitgenodigd om deel te nemen aan deze opdracht:

- Blink Charging Belgium nv, Posthoflei 3, bus 4 te 2600 Berchem;

- Artecco bv, Torenveld 65 te 3980 Tessenderlo;

- Elektriciteitswerken Nuyts, Puttestraat 24 te 2490 Balen.

Argumentatie

Er werden 3 offertes ontvangen :
- Blink Charging Belgium nv, Posthoflei 3, bus 4 te 2600 Berchem voor een bedrag van € 7.966,64 incl. btw (€ 6.584 excl. btw)
- Artecco bv, Torenveld 65 te 3980 Tessenderlo voor een bedrag van € 20.442,95 incl. btw (€ 16.895 excl. btw)
- Elektriciteitswerken Nuyts, Puttestraat 24 te 2490 Balen voor een bedrag van € 28.245,80 incl. btw (€ 23.343,64 excl. btw)

De offerte van Blink Charging Belgium is onvolledig (voetpadkast, bekabeling tussen elektriciteitsbord en voetpadkast en beveiliging elektriciteitsbord ontbreken). Er werd meermaals een aangepaste offerte opgevraagd maar zonder resultaat.

Dienst patrimonium stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde Artecco bv, Torenveld 65 te 3980 Tessenderlo tegen het nagerekende offertebedrag van € 20.442,95 incl. btw (€ 16.895 excl. btw).

Referentie: De Heer Tormans Jan heeft op zijn vestigingsplaats Kleinhoefstraat 11/14 te Geel een heel aantal laadpalen van het weerhouden merk. Na persoonlijk contact zijn de bevindingen van deze laadpalen als positief onthaalt. 

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Het besluit van de gemeenteraad van 11 december 2017 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 4° van het decreet lokaal bestuur - voeren van plaatsingsprocedure, gunning en uitvoering overheidsopdrachten
<p>Artikel 56 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten</p>
Artikel 56 §3 5° van het decreet lokaal bestuur - vaststellen plaatsingsprocedure en voorwaarden overheidsopdrachten binnen dagelijks bestuur
<p>Artikel 56 &sect;3 5&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip 'dagelijks bestuur', vermeld in artikel 41, tweede lid, 8&deg;</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen gunt de opdracht “Stadhuis - plaatsing laadpalen op parking”, via aanvaarde factuur aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde Artecco bv, Torenveld 65 te 3980 Tessenderlo tegen het geraamde bedrag van € 20.442,95 incl. 21% btw (€ 16.895,00 excl. btw).