Uiterste beslissingsdatum: 20/08/2024
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024066494
Dossiernummer gemeente: 202400250
De gemeente Geel heeft op 27 mei 2024 een aanvraag ontvangen voor herinrichting kruispunt Zeggendijk/Roerdompstraat. De aanvraag werd op 21 juni 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Stad Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Kruispunt Zeggendijk/Roerdompstraat
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
agrarisch gebied; agrarisch gebied met ecologisch belang
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften:
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009 gelegen in ‘overdruk zonevreemde woningen I’, ‘overdruk zonevreemde woningen II’ en ‘overdruk zonevreemde woningen IV’.
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan, doch is dit plan niet van toepassing. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan Herentals-Mol.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening goedgekeurd op 10 februari 2023.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
Er zijn geen historische dossiers voor deze aanvraag.
Huidige aanvraag beoogt het herinrichten van het kruispunt Zeggendijk/Roerdompstraat. De onmiddellijke omgeving is gekenmerkt door akkers/velden en agrarische bedrijven.
Langs de projectzone liggen twee waterlopen: de Zeggeloop en de Vaartloop.
Detailinrichting van het kruispunt:
Om bovenstaande beschreven inrichting te realiseren worden de bestaande boordstenen aan beide kanten van de Roerdompstraat over een lengte van +/- 85 m voor en achter Zeggendijk opgebroken en dit om een nieuwe kant-strook van 50cm langs beide kanten van de weg te plaatsen.
Naast de kantstroken aan de buitenkant wordt ook in het midden van de Roerdompstraat een middenstrook van 50cm breed in beton gerealiseerd om een lichte as-verschuiving te realiseren.
De locatie van de nieuwe kantstroken is bepaald adhv simulaties van de bochtstralen van landbouwvoertuigen. De verbreding van de weg tussen bestaande en nieuwe kantstrook wordt gerealiseerd met een fundering van steenslag en een nieuwe verharding bestaande uit 2 onderlagen en 1 top-laag in asfalt.
Netto komt er 220m² extra verharding bij. Er verandert niets aan de afwate-ring, zoals in huidige toestand stroomt het hemelwater af in een niet ver-harde berm, waar het kan infiltreren.
Verder worden er nieuwe verkeerslichten en signalisatie geplaatst. En wor-den er nieuwemarkeringen op de rijweg en kantstroken aangebracht
De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.
Er werd advies gevraagd aan Agentschap voor Natuur en Bos maar het advies werd niet ontvangen binnen de termijn. Het advies wordt geacht stilzwijgend gunstig te zijn.
Op 1 juli 2024 werd het positief advies ontvangen van Provincie Antwerpen Dienst Integraal Waterbeleid, als volgt geformuleerd:
De aanpassing van het kruispunt heeft geen impact op het oppervlaktewatersysteem. De nieuwe wegenis situeert zich buiten de bedding van de waterlopen. Uiteraard dient tijdens de uitvoering van de werken de nodige zorg te gaan naar het in stand houden van de huidige toestand waterloop. Indien er alsnog afkalvingen optreden, dienen deze onmiddellijk en in overleg met de waterloopbeheerder te worden hersteld.
Op 10 juli 2024 werd het gunstig advies ontvangen van Departement Landbouw en Visserij, als volgt geformuleerd:
Het projectgebied met een oppervlakte van 0,19 ha ligt volgens het gewestplan binnen ‘0900 – agrarische gebieden’, herbevestigd agrarisch gebied (HAG).
Binnen het projectgebied is er geen overlap met geregistreerd agrarisch gebruik.
Zo ver wij kunnen nagaan vallen de vooropgestelde werken volledig binnen het actuele openbaardomein.
Het Agentschap Landbouw en Zeevisserij heeft geen bezwaren en formuleert een gunstig advies.
Bij het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd reeds vastgesteld dat de milieueffecten niet aanzienlijk zijn. Bijgevolg was de opmaak van een milieueffectenrapport niet vereist.
Wegenis
De projectzone is gelegen aan een gemeenteweg.
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
De aanvraag heeft geen invloed op de waterhuishouding en is verenigbaar met de doelstellingen van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (art. 1.2.2).
Natuurtoets
De aanvraag is niet gelegen binnen vogelrichtlijngebied.
De aanvraag is niet gelegen binnen habitatrichtlijngebied.
De aanvraag is niet gelegen binnen VEN-gebied.
De aanvraag is niet gelegen binnen bosgebied.
De aanvraag is niet gelegen binnen natuurgebied.
De aanvraag doorstaat de natuurtoets.
Milieuaspecten
Globaal kan gesteld worden dat de risico’s voor de externen veiligheid, de hinder, de effecten op het leefmilieu, op de wateren, op de natuur op de mens buiten de inrichting veroorzaakt door de gevraagde exploitatie bij naleving van de opgelegde exploitatievoorwaarden tot een aanvaardbaar niveau kunnen beperkt worden.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
De werken beogen het herinrichten van een kruispunt. De werken zijn functioneel inpasbaar.
Mobiliteitsimpact
De werken hebben een positieve impact op de lokale mobiliteit.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
Netto wordt er 220m² verharding bij aangelegd.
De schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid zijn van een aanvaardbaar niveau.
Visueel-vormelijke elementen
Niet van toepassing.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.
De werken hebben een positieve invloed op de verkeersveiligheid.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.
Niet van toepassing.
Bespreking adviezen
Alle adviezen zijn gunstig.
Conclusie
De aanvraag wordt positief beoordeeld.
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren.