Het stadsbestuur ontvangt regelmatig klachten over het oneigenlijke gebruik van plattelandswegen wat zou leiden tot lokale overlast. De meeste van deze wegen zijn aangepast aan agrarisch gebruik. Klassieke snelheidsremmers zoals we die kennen uit meer verstedelijkte omgevingen, kunnen hier dan ook vaak niet worden gebruikt.
Het college van 15 januari 2024 keurde een bijgestuurde aanpak goed om op een uniforme manier te beslissen over het al dan niet filteren van onverharde wegen.
Alvorens echter tot het nemen van maatregelen op het terrein over te gaan, vroeg het college om de betrokken eigenaars en bewoners van de omliggende straten te informeren met de mogelijkheid om te reageren.
De bewoners van de panden of eigenaars van de percelen langs volgende wegen werden aangeschreven:
In totaal werden 316 partijen aangeschreven, waarna 10 reacties werden ontvangen. De reacties zijn als volgt samen te vatten:
Het college van burgemeester en schepenen beslist geen maatregelen te nemen ter hoogte van Belsehei.
Het college van burgemeester en schepenen beslist een tractorsluis te plaatsen langs Hollandsebaan. De sluis zal op meer dan 20m van de kruising met Scheplakens gelegd worden in functie van de bereikbaarheid van de omliggende percelen.
Het college van burgemeester en schepenen beslist een tractorsluis te plaatsen langs Rendersvensedijk (stuk tussen Domeinstraat en Retieseweg). De sluis zal aan de zijde van Domeinstraat gelegd worden.
Het college van burgemeester en schepenen beslist doorgaand verkeer langs Kanaaldijk tussen sluis 8 (Sluisstraat) en Beekhoek te weren door de plaatsing van verkeersbord C5 (verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen) met onderbord “uitgezonderd dienstvoertuigen De Vlaamse Waterweg en landbouwvoertuigen”.