UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 19/08/2024
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024082137
Dossiernummer gemeente: 202400320
De gemeente Geel heeft op 21 juni 2024 een aanvraag ontvangen voor stabiliteitswerken aan de brug over de kleine nete. De aanvraag werd op 2 juli 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Kasterlee gevestigd Markt 1 te 2460 Kasterlee
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Lichtaartseweg - grens Kasterlee
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
agrarisch gebied
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Vallei van de Kleine Nete en Aa van Kasterlee tot Grobbendonk goedgekeurd op 10 januari 2024
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Art. 9 Gebied voor waterberging
Het gebied is bestemd voor waterberging. Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de aanleg, het functioneren of de aanpassing van een actief waterbergingsgebied zijn toegelaten. De genoemde handelingen kunnen slechts toegelaten worden voor zover ze verenigbaar zijn met de waterbeheerfunctie van het gebied en het waterbergend vermogen van rivier- en beekvalleien niet doen afnemen. Het oprichten van gebouwen en vergelijkbare constructies is niet toegelaten.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Voor de uitvoering van de stabiliteitswerken in eerdergenoemde bestemming o.b.v. van art. 4.4.7 §2 van de VCRO wordt een afwijking worden aangevraagd voor handelingen van algemeen belang met een beperkte ruimtelijke impact. Deze handelingen zitten vervat in hoofdstuk II en III van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 tot aanwijzing van de handelingen in de zin van artikel 4.1.1, 5°, artikel 4.4.7, §2, en artikel 4.7.1, §2, tweede lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Gelet op artikel 2, 1° BVR 5 mei 2000 kan er geen twijfel over bestaan dat de voorgestelde werkzaamheden kwalificeren als handelingen van algemeen belang. De werkzaamheden hebben immers betrekking op de bijhorende infrastructuur, in dit geval een brug, van openbare wegen.
Gelet op artikel 3 §1, 4° BVR 5 mei 2000 worden werkzaamheden die betrekking hebben op de aanhorigheden en kunstwerken bij lijninfrastructuren, van rechtswege geacht een ruimtelijk beperkte impact te hebben. Bijgevolg kan zonder meer worden afgeweken van de bestemmingen “agrarische gebieden” en “gebied voor waterberging.
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
De aanvraag betreft het uitvoeren van stabiliteitswerken aan de brug over de Kleine Nete op de grens tussen Geel (Lichtaartseweg) en Kasterlee (Olenseweg).
Bestaande fundering wordt vervangen door een verbinding te maken tussen de bestaande liggers van de brug en de draagkrachtige ondergrond. Er worden geen bijkomende constructies voorzien in het gabarit van de Kleine Nete. Alle herstellingen bevinden zich achter de bestaande landhoofden.
De bestaande verdwenen fundering wordt vervangen door een nieuwe fundering.
De bestaande verharding zal beperkt verwijderd moeten worden ter hoogte van de werken. De verharding wordt heraangelegd na de werken.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 10 juli 2024 t.e.m. 8 augustus 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Niet van toepassing
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg (Lichtaartseweg).
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het perceel gelegen te Geel / Kasterlee is gelegen langs en stroomt af naar Kleine Nete, een onbevaarbare waterloop van 1ste categorie die beheerd wordt door VMM. De locatie is volgens de watertoetskaarten effectief overstromingsgevoelig.
Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.
Gelet op het feit dat er geen reliëfwijzigingen plaatsvinden of bijkomende verhardingen worden aangelegd, kan geconcludeerd worden dat er geen aantasting van de bestaande infiltratie- en buffercapaciteit zal zijn.
De werken hebben uitsluitend plaats aan de landhoofden waardoor er geen impact zal zijn op het lokale watersysteem.
Voor de impact op het gewijzigd overstromingsregime wordt verwezen naar het advies van de waterbeheerder. Aangezien dit advies wordt opgevraagd en geëvalueerd door de vergunningverlenende overheid heeft gemeentelijk omgevingsambtenaar hier geen zicht op.
De watertoets wordt daarom gunstig beoordeeld.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
Het betreft het uitvoeren van herstelwerkzaamheden aan een bestaande brug. De fundering van de brug wordt vernieuwd waardoor de brug opnieuw overrijdbaar Het gebouw is inpasbaar.
Mobiliteitsimpact
De brug is momenteel afgesloten voor wagens omwille van de veiligheidsrisico’s. Fietsers en voetgangers kunnen wel passeren.
Voor de wagens is er een omleiding voorzien.
Door het herstellen van de brug kan deze belangrijke doorgangsweg opnieuw opengesteld worden voor alle verkeer.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
De schaal van de werkzaamheden is zeer beperkt.
Visueel-vormelijke elementen
De werken hebben geen invloed op het uitzicht van de brug.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing.
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 10 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies.
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen verleent een gunstig advies voor het uitvoeren van stabiliteitswerken aan de brug over de Kleine Nete langs Lichtaartseweg.