Terug
Gepubliceerd op 24/06/2024

2024_BURG_00424 - KLJ Ten Aard: Sas 7 kermis - 19-21/7/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 24/06/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00424 - KLJ Ten Aard: Sas 7 kermis - 19-21/7/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00424 - KLJ Ten Aard: Sas 7 kermis - 19-21/7/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

KLJ Geel ten Aard vraagt de toestemming voor de organisatie van Sas 7 kermis ,een weekend vol fuiven en animatie, van 19 t/m 21/7/2024.

Programmatie als volgt:

-vrijdag 19/7/2024: tentfuif

-zaterdag 20/7/2024: middag misviering, avond tentfuif 

-zondag 21/7/2024: namiddag kinderanimatie, avond tentfuif 

De fuiven gaan door in een tent, te Brijloopsedijk. 

De organisatoren vragen de toestemming voor het hangen van affiches op de stedelijke aanplakzuilen en -borden.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester geeft de toestemming KLJ Geel ten Aard voor de organisatie van Sas 7 kermis ,een weekend vol fuiven en animatie, te Brijloopsedijk, van 19 t/m 21/7/2024.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden.  

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten
    • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
      • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
      • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
      • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
      • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
      • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
      • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
    • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
    • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
    • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
    • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.
    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:
    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD 
    Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

 

Artikel 4

Op vrijdag 21/7/2023 en zaterdag 22/7/2022 moet de muziek uitgezet worden om 03.00 uur. Het terrein moet telkens ontruimd zijn om 04.00 uur.

Op zondag 23/7/2023 moet de muziek uitgezet worden om 02.00 uur. Het terrein moet ontruimd zijn om 03.00 uur. 

Artikel 5

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie een minimum van 6 agenten professionele security.

Politie gaat akkoord met ondersteuning van gelegenheidssecurity, als deze toestemming verkrijgen van de burgemeester en goedgekeurd worden door Binnenlandse Zaken.

Artikel 6

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 7

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.