Terug
Gepubliceerd op 26/03/2024

2024_CBS_00713 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een woonproject met 6 woningen, gelegen Eindhoutseweg (SA 2507 joh) - Attest

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/03/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00713 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een woonproject met 6 woningen, gelegen Eindhoutseweg (SA 2507 joh) - Attest 2024_CBS_00713 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een woonproject met 6 woningen, gelegen Eindhoutseweg (SA 2507 joh) - Attest

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 27/04/2024


Gegevens van de aanvrager

 

Alfons Derboven

Tulpenstraat 42

2430 Laakdal

 

Gegevens van het perceel

 

Eindhoutseweg  43 2440 Geel

Kadastraal gekend als: 

(afd. 5) sectie N 353 F

(afd. 5) sectie N 353 H

(afd. 5) sectie N 354 G

 

Ingewonnen adviezen

 

Niet van toepassing voor deze aanvraag.

 

Advies van de gewestelijke stedenbouwkundig ambtenaar

 

De gemeente is ontvoogd. Bijgevolg moet het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar niet worden ingewonnen.

 

Standpunt van het college van burgemeester en schepenen

 

 

Historiek:

dossiernummer:02165 - Stedenbouwkundige vergunningen

Datum aanvraag: 13/06/1960

Beslissing: Vergunning

Onderwerp: Nieuwbouw eengezinswoning

 

Bepaling welk plan van toepassing is

De aanvraag is volgens het bij Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 gelegen in 

woongebied. In deze gebieden de stedenbouwkundige voorschriften gelden van het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

agrarisch gebied. In deze gebieden de stedenbouwkundige voorschriften gelden van het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Het perceel is niet gelegen binnen een bijzonder plan van aanleg.

Het perceel is niet gelegen binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan.

Het perceel is niet gelegen binnen een goedgekeurde verkaveling.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en de aanvraag

Omschrijving

De aanvraag betreft het oprichten van een woonproject met 6 woningen in een binnengebied.

 

Toetsing aan de decretale beoordelingselementen

Het project is niet gelegen langs een uitgeruste weg. Om het project ten uitvoer te kunnen brengen zou er een nieuwe wegenis moeten worden voorzien naar het binnengebied.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies. 

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

 

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 5, Sectie N, nrs. 353H, 354, 353F stroomt af naar de Molenlaak, een onbevaarbare waterloop (van 1ste categorie) die beheerd wordt door de Vlaamse Milieumaatschappij - Antwerpzn. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.

 

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

 

Conclusie:

Ongunstig voor het oprichten van een woonproject met 6 woningen.

Het naastliggende project achter de oude watermolen van Oosterlo is als strategisch project een prioritair te ontwikkelen binnengebied in woongebied en zone voor landbouw (te ontwikkelen voor 01/2025).

De watermolen is een belangrijke historische schakel tussen het dorp en de Netevallei. De molen ligt op een strategische locatie in het dorp, vlakbij de kerk en de oude begraafplaats. De oude molen moet behouden blijven. Deze is immers opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het molenproject moet worden vormgegeven en ingevuld als een ‘toegangspoort’ naar de Netevallei. De site met de oude molen vormt zo een vertrekpunt voor wandelaars en fietsers naar de Netevallei. Andere functies kunnen hieraan worden gekoppeld: een informatie-of educatiepunt (historiek, toerisme, natuureducatie enz.) of socioculturele activiteiten waarbij een koppeling met zorgfuncties mogelijk is zoals bijvoorbeeld zorgwonen. 

Het vertrekpunt daar was dus het behoud van de watermolen en de ontwikkeling er rond in functie van de gerestaureerde watermolen.

Het binnengebied waarop de huidige aanvraag handelt werd niet mee opgenomen als een te ontwikkelen binnengebied.

In deze omgeving is geen verdere verdichting gewenst en hier kan dus enkel bebouwing tegen de straat worden toegestaan zonder hoofdgebouwen in tweede lijn.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot stedenbouwkundig attest niet goed te keuren en een ongunstig stedenbouwkundig attest  af te leveren aan de aanvrager, omwille van volgende reden:
 
Het naastliggende project achter de oude watermolen van Oosterlo is als strategisch project een prioritair te ontwikkelen binnengebied in woongebied en zone voor landbouw (te ontwikkelen voor 01/2025).

De watermolen is een belangrijke historische schakel tussen het dorp en de Netevallei. De molen ligt op een strategische locatie in het dorp, vlakbij de kerk en de oude begraafplaats. De oude molen moet behouden blijven. Deze is immers opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het molenproject moet worden vormgegeven en ingevuld als een ‘toegangspoort’ naar de Netevallei. De site met de oude molen vormt zo een vertrekpunt voor wandelaars en fietsers naar de Netevallei. Andere functies kunnen hieraan worden gekoppeld: een informatie-of educatiepunt (historiek, toerisme, natuureducatie enz.) of socioculturele activiteiten waarbij een koppeling met zorgfuncties mogelijk is zoals bijvoorbeeld zorgwonen. 

Het vertrekpunt daar was dus het behoud van de watermolen en de ontwikkeling er rond in functie van de gerestaureerde watermolen.

Het binnengebied waarop de huidige aanvraag handelt werd niet mee opgenomen als een te ontwikkelen binnengebied.

In deze omgeving is geen verdere verdichting gewenst en hier kan dus enkel bebouwing tegen de straat worden toegestaan zonder hoofdgebouwen in tweede lijn.