Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

2024_CBS_00731 - Uitvoering quick wins in het kader van het project Jonge Wegweters + kennisneming eindrapport Jonge Wegweters - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/03/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00731 - Uitvoering quick wins in het kader van het project Jonge Wegweters + kennisneming eindrapport Jonge Wegweters - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00731 - Uitvoering quick wins in het kader van het project Jonge Wegweters + kennisneming eindrapport Jonge Wegweters - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Jonge Wegweters is een toolbox ontwikkeld voor steden en gemeenten om jongeren van 16 tot 21 jaar te betrekken bij het mobiliteitsbeleid. De jongeren doorlopen een participatietraject waarbij ze kunnen aanduiden welke routes zij gebruiken en waar de pijnpunten liggen. Ze kunnen mee nadenken over eventuele oplossingen en deze zelf uitwerken en onderbouwen. In Geel startte dit traject in september 2023. Het loopt nog tot juni 2024.

Argumentatie

Intensief traject

Het traject Jonge Wegweters bestond uit de volgende onderdelen en sessies:

1. Ingeven van gebruikte routes naar school en naar vrijetijdsbestedingen via de tool Fietstrack.

2. Focus op mobiliteitsbeleving:

- op het terrein werd de mobiliteits- en ruimtebeleving getoetst met een wekkertocht. 

- tijdens een belevingsronde werd gepeild naar de algemene mobiliteitsbeleving via stellingen en vragenkaartjes.

3. Toekomstbeeld:

- kritische vragenronde: mobiliteitscases worden door stad Geel toegelicht, jongeren geven hier hun visie op en eventuele suggesties ter aanpassing op basis van de eigen ervaringen.

- droomoefening: jongeren krijgen de vrije ruimte om de ideale mobiliteitssituatie vorm te geven.

4. Aanbevelingen:

- budgetspel: jongeren verdelen een budget over hun beleidsaanbevelingen en -acties.

- mentimeter: de jongeren rangschikken aanbevelingen voor het beleid volgens prioriteit.

5. Dialoog en deal:

- cadeaubox: de jongeren maken een persoonlijk aandenken voor de schepenen dat verwijst naar de aanbevelingen.

- mobiliteitsexpo: de jongeren stellen hun aanbevelingen visueel voor aan de hand van een expo.

- Jonge Wegweters Deal: de deelnemers en de beleidsmakers engageren zich om samen te werken aan een betere mobiliteit voor jongeren.

6. Terugkoppeling: na een half jaar is het tijd voor de beleidsmakers en de diensten om terug te koppelen naar de jongeren over wat zij met de aanbevelingen hebben gedaan en wat er nog is gepland.

Samenwerking tussen diensten

Voor het project Jonge Wegweters in Geel werkten verschillende diensten samen. Dienst Onderwijs promootte het gebruik van de Fietstrack-tool bij de scholen en zorgde ervoor dat een recordaantal jongeren (voor Vlaanderen) gegevens achterliet in deze tool omtrent de routes die zij gebruiken en de mate waarin zij zich hier veilig voelen. Dienst Jeugd coördineerde het project, ging met de jongeren op pad tijdens de verschillende sessies en werkte het rapport en de mobiliteitsexpo uit. Dienst Mobiliteit leverde informatie aan over mobiliteitsprojecten, hielp mee bij het uitwerken van alternatieven en bij het opstellen van de expo.

Rapport met prioritaire cases en leidende principe

Op basis van het traject is een eindrapport opgesteld met daarin aanbevelingen voor de Geelse beleidmakers, zowel voor de huidige bestuursploeg als voor toekomstige besturen. Hierin worden 4 leidende principes aangehaald met algemene aanbevelingen en 9 prioritaire mobiliteitscases die volgens de jongeren kunnen worden aangepakt.

Quick wins

In het rapport staan ook een aantal quick wins: aanpassingen op het openbaar domein die een verbetering kunnen betekenen voor jongeren en hun mobiliteit en die op korte termijn zouden kunnen worden uitgevoerd. Deze, en latere, aanpassingen zouden worden aangeduid door met een sjabloon de tekst "Gefixt door Jonge Wegweters" met krijtverf aan te brengen op het openbaar domein. Hierdoor wint het project aan bekendheid en merken de jongeren dat met de aanbevelingen aan de slag wordt gegaan. De lijst met quick wins is toegevoegd als bijlage.


Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005. Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 6087-7779-6505-4717 2/4
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de lijst van quick wins in het kader van het project Jonge Wegweters goed zoals in bijlage toegevoegd en geeft goedkeuring om quick wins ook meteen uit te voeren.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindrapport dat is opgesteld in het kader van het project Jonge Wegweters zoals in bijlage toegevoegd.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om voor het einde van het schooljaar ook een antwoord te voorzien op de overige vragen die werden gesteld.