Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

2024_CBS_00729 - Laadpalenplan - Principebeslissing aanduiding strategische laadpaallocaties - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/03/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00729 - Laadpalenplan - Principebeslissing aanduiding strategische laadpaallocaties - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00729 - Laadpalenplan - Principebeslissing aanduiding strategische laadpaallocaties - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 9 oktober 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de laadpalenkaart goed. Deze kaart werd proactief opgemaakt om de inplanting van laadpalen voor elektrische voertuigen doordacht te laten gebeuren.

In het collegebesluit werd ook melding gemaakt van de Vlaamse regelgeving die oplegt minstens twee oplaadpunten te realiseren aan niet-woongebouwen met meer dan 20 parkeerplaatsen (bestaande gebouwen, tegen 2025) of met meer dan 10 parkeerplaatsen (nieuwbouw of ingrijpende renovatie, sinds 11/03/2011).

Stad Geel voldoet zelf aan de reglementering: aan de parkings van bestaande gebouwen met minstens 20 parkeerplaatsen is minstens één laadpaal(goed voor twee laadpunten) aanwezig.

Het stadsbestuur heeft ondertussen reeds van KOGEKA en voetbalclub KFC Beekhoek de vraag ontvangen om hun parking aan te duiden als een strategische locatie met de bedoeling er een publieke laadpaal te laten plaatsen. Daarmee hopen de betrokken organisaties zich in regel te stellen zonder hiervoor zelf hun (schaarse) middelen aan te moeten wenden. Het aanduiden van locaties voor de plaatsing van een publieke laadpaal vraagt geen investering van het stadsbestuur. De laadpalen worden in opdracht van Engie Electrabel geplaatst in uitvoering van hun concessie met de Vlaamse overheid.

Argumentatie

Het stadsbestuur dient zich bewust te zijn van de precedentswaarde van een mogelijke beslissing om op de vraag van de organisaties in te gaan. Alvorens in te gaan op de vraag van KOGEKA en/of voetbalclub KFC Beekhoek, dient het voor zichzelf een aantal principes te bepalen die zowel van toepassing zullen zijn op de voorliggende vragen als eventuele toekomstige vragen van andere organisaties.

Te hanteren principes:

  • Door de aanvraag te doen bij het stadsbestuur, erkent de aanvrager (= de organisatie die vraagt om haar parking als strategische locatie aan te duiden) dat de geplaatste laadpaal publiek is en niet semi-publiek. Dit heeft tot gevolg dat de laadpaal 24/7 toegankelijk moet zijn . De voorwaarden van publieke laadpalen blijven van toepassing. Dit houdt (onder andere) in dat de parking 24/7 publiek toegankelijk moet zijn. (Semi-publieke laadpalen dienen ‘slechts’ 10u per dag publiek toegankelijk te zijn.)
  • De stad gaat enkel in op de vraag van aanvragers met bestaande gebouwen die vanuit de Vlaamse regelgeving verplicht worden om – op basis van het aantal parkeerplaatsen van hun parking aan niet-woongebouwen – een laadpaal te plaatsen. Aanvragers die een nieuwbouwproject of ingrijpende renovatie wensen te realiseren dienen zelf te voorzien in de plaatsing van een laadpaal.
  • De stad gaat niet in op de vraag van commerciële organisaties. Zij dienen het plaatsen van een laadpaal zelf te bekostigen. In uitzondering op deze regel kan de stad de parking van een commerciële organisatie wel zélf strategisch belangrijk vinden omwille van de nabijheid tot omwonenden.
  • De stad moet zelf de meerwaarde inzien van het aanduiden van de parking als strategische locatie. De invulling van het strategische karakter kan breder zijn dan enkel de nabijheid tot bewoning. Zo kan ook het frequent aantrekken van aanzienlijke groepen bezoekers aanzien worden als ‘strategisch’.
  • De stad gaat een inspanningsverbintenis aan, geen resultaatsverbintenis. Dit betekent dat het stadsbestuur zich enkel engageert tot het opgeven van de parking als ‘strategische locatie’, niet tot de effectieve plaatsing van een publieke laadpaal.  De charge point operator (CPO; in dit geval Engie Electrabel) heeft immers het recht de voorgestelde locatie te weigeren. Mocht dat het geval zijn, dient de aanvrager zich alsnog met eigen middelen in regel te stellen.
  • Afgezien van de administratieve verwerking, mag de aanduiding van een parking als strategische locatie niet tot kosten leiden voor het stadsbestuur.
  • De aanvrager gaat ermee akkoord de laadpaal minstens gedurende de duur van de concessie van de CPO met Vlaanderen te laten staan.

Op vraag van het college heeft een GIS-analyse plaatsgevonden, waarbij 12 parkings in beeld zijn gebracht waarvan de eigenaar mogelijk een aanvraag tot aanduiding van strategische locatie zou kunnen vragen:

  • 3 daarvan waren al eerder in beeld gekomen (en vormden de aanleiding voor dit principebesluit)
  • 1 locatie (KFCV Alberta) is vergelijkbaar met KFC Beekhoek. Hier is het mogelijk te verwachten dat de club de aanvraag tot aanduiding als strategische locatie zal vragen.
  • 1 locatie (parking GO thv Zeggelooppad)  is interessant om vanuit het laadpalenplan sturing te geven aan een recent ontvangen paal-volgt-wagen-aanvraag. (lees: een voorstel tot plaatsing van een laadpaal in langsparkeren zou - mits akkoord van GO - gestuurd kunnen worden richting en laadpaal op een parkeerterrein).
  • van 6 tot 7 locaties wordt ingeschat dat de kans zeer laag is dat de eigenaar zal overgaan tot het aanvragen van de aanduiding als strategische locatie

De details van de GIS-analyse zijn terug te vinden in de bijlagen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen is principieel bereid in te gaan op de vraag van organisaties met een parking van meer dan 20 parkeerplaatsen voor bestaande niet-woongebouwen om hun parking als strategische locatie aan te duiden voor de plaatsing van een publieke laadpaal. Hierbij wenst het college de bovenvermelde principes te hanteren.

Artikel 2

In toepassing van de vermelde principes beslist het college van burgemeester en schepenen om de parkings van volgende campussen van KOGEKA als strategische locatie aan te duiden:

  • parking Sint-Jozef thv Technische schoolstraat
  • parking Sint-Aloysius langsheen de toegangsweg van sporthal De Doelen
  • parking Sint-Maria instituut thv Rasopsvoetweg

Artikel 3

In toepassing van de vermelde principes beslist het college van burgemeester en schepenen om de parking van KFC Beekhoek als strategische locatie aan te duiden.

Artikel 4

Elke toekomstige vraag tot selectie als strategische locatie voor een publieke laadpaal dient voorgelegd te worden aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5

De parking van Chiro Stelen (perceel in eigendom van stad Geel) wordt bijkomend opgenomen in de eerder opgemaakte laadpalenkaart zodat er ook een publieke laadpaal aanwezig is in de kern van Stelen.