Terug
Gepubliceerd op 27/02/2024

2024_CBS_00435 - Kabienstraat: ontwerpprofiel - Kabienstraat: wijziging keuze ontwerpprofiel van fietsstraat naar woonerf - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 26/02/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00435 - Kabienstraat: ontwerpprofiel - Kabienstraat: wijziging keuze ontwerpprofiel van fietsstraat naar woonerf - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00435 - Kabienstraat: ontwerpprofiel - Kabienstraat: wijziging keuze ontwerpprofiel van fietsstraat naar woonerf - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0035 dlb0029

Aanleiding en context

De Kabienstraat maakt onderdeel uit van het project 'Baantveld lot 2' dat de aanleg van riolering en een nieuwe bovenaanleg beoogt in Baantveld (deel), Dokter Peetersstraat (deel), Drijhoek, Eikenstraat, Tulpenstraat, Elsum (deel), Meidoornstraat (deel), Azaleastraat (deel) en Kabienstraat. Op 11 april 2023 koos het college ervoor om het bestaande fietsstraatstatuut van de Kabienstraat te bevestigen en te voorzien in een hiermee overeenstemmende heraanleg.

Op 15 mei 2023 werd de Kabienstraat echter op voordracht van een groot deel van de bewoners geselecteerd als tuinstraat. Uit een huis-aan-huis-enquête, georganiseerd door de bewoners zelf, blijkt dat het draagvlak groot is voor permanente onthardings- en vergroeningsinitiatieven in de straat. 

Argumentatie

Een heraanleg uitgaande van een woonerfstatuut zou beter aansluiten bij een tuinstraatconcept dan een uitgaande van een fietsstraatstatuut en zou de inspanningen geleverd in het kader van de tuinstraat beter kunnen laten renderen. Een woonerfstatuut zou ook beter aansluiten bij de onthardings- en vergroeningsambities van de stad Geel zelf, zou de waterhuishouding ten goede komen en verkeerskundig zou het ook een veiligere en aangenamere eindsituatie opleveren voor zowel passanten als bewoners zelf.

De verschillen tussen een woonerfstatuut en een fietsstraatstatuut zijn de volgende:

- een woonerf onderstreept het verblijfskarakter van een straat. De snelheidslimiet is 20km/u en de auto is er te gast. Voetgangers kunnen van de gehele breedte van de rijweg gebruik maken. Fietsers dienen zich aan te passen aan de voetgangers. Er zijn geen afzonderlijke trottoirs nodig, waardoor het probleem van te krappe stoepen zich niet stelt. Er mag alleen worden geparkeerd op de plaatsen die hier uitdrukkelijk voor zijn aangeduid. Door het gedeeld ruimtegebruik komt er meer ruimte vrij voor ontharding en vergroening en kan de ruimte flexibel worden benut al naargelang van het moment van de dag. De Kabienstraat wordt door fietsers hoofdzakelijk gebruikt van en naar school. Een woonerfstatuut zal voor de fietsers geen problemen opleveren. Wel zullen snellere fietsers (en in het bijzonder speedpedelecs) hun gedrag moeten aanpassen.

- een fietsstraat onderstreept eerder de verkeersfunctie van een straat. Fietsers zijn er maatgevend en de snelheidslimiet bedraagt 30km/u. Doordat een rijweg nodig is, blijft er maar een beperkte breedte beschikbaar voor trottoirs. Een fietsstraat is voor voetgangers ook minder makkelijk oversteekbaar dan een woonerf. 

Bij navraag bij het studiebureau blijkt dat het nog mogelijk is om in deze zin bij te sturen. 

Op een overleg van Stadsontwikkeling met de Teams grijs, mobiliteit en groen/blauw werd een consensus bekomen over de wenselijkheid van een woonerfstatuut na de heraanleg van de straat.  Het studiebureau maakte voor de Kabienstraat initieel een plan (bijlage 1) dat uitging van een woonerfstatuut en dat door iedereen werd beschouwd als een goede vertrekbasis, mits volgende aandachtspunten:

  • De groenvakken dienen maximaal te worden uitgebreid. Langs de gevels is er wel een kleine onderhoudsstrook (o.a. voor het poetsen van ramen) tussen de plantvakken en de gevels te respecteren;
  • De parkeerplaatsen dienen te worden gespiegeld tegenover de huidige intekening. Dit geeft als voordeel dat er geen verlies aan groen en parkeervakken is in functie van het in- en uitrijden van de inpandige garage op het nr. 16. Een tweede voordeel is dat er op die manier op het kruispunt met de Technische Schoolstraat geen conflict is tussen wegrijdende auto's enerzijds en fietsers die, komende van de spoorweg, de straat inslaan anderzijds;
  • Er dient maximaal gebruik te worden gemaakt van infiltrerende materialen. Ter hoogte van de 'ingang' van de straat in het smallere deel van de straat kan de tweesporenverharding worden afgewisseld met grastegels. Daarbij moet wel worden gelet op de passeermogelijkheden voor fietsers en voetgangers. De materialisering is nog verder af te stemmen; 
  • De parkeerstroken dienen te worden voorzien in grastegels;
  • Langs de zijmuren dient eventueel groen te worden voorzien of een strook om hoge groei van grassen langs de gevels te vermijden in functie van een net uitzicht;
  • De aansluiting op Elsum dient aangelegd te worden met een doorlopend trottoir, zodat er een poorteffect ontstaat voor het woonerf;
  • Geveltuintjes mogen worden aangebracht op de percelen waarvan de eigenaars in de bevraging te kennen hebben gegeven hiervoor te opteren (zie bijlage 2).

Fasering

De aanpassing zal niet leiden tot een vertraging van het dossier. De eerder voorgestelde planning kan worden aangehouden.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 4° van het decreet lokaal bestuur - voeren van plaatsingsprocedure, gunning en uitvoering overheidsopdrachten
<p>Artikel 56 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten</p>
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist om de Kabienstraat als een woonerf aan te leggen. Aan het studiebureau wordt opdracht gegeven het ontwerp in die zin aan te passen en daarbij rekening te houden met de selectie van de Kabienstraat als 'tuinstraat'.