De Kabienstraat maakt onderdeel uit van het project 'Baantveld lot 2' dat de aanleg van riolering en een nieuwe bovenaanleg beoogt in Baantveld (deel), Dokter Peetersstraat (deel), Drijhoek, Eikenstraat, Tulpenstraat, Elsum (deel), Meidoornstraat (deel), Azaleastraat (deel) en Kabienstraat. Op 11 april 2023 koos het college ervoor om het bestaande fietsstraatstatuut van de Kabienstraat te bevestigen en te voorzien in een hiermee overeenstemmende heraanleg.
Op 15 mei 2023 werd de Kabienstraat echter op voordracht van een groot deel van de bewoners geselecteerd als tuinstraat. Uit een huis-aan-huis-enquête, georganiseerd door de bewoners zelf, blijkt dat het draagvlak groot is voor permanente onthardings- en vergroeningsinitiatieven in de straat.
Een heraanleg uitgaande van een woonerfstatuut zou beter aansluiten bij een tuinstraatconcept dan een uitgaande van een fietsstraatstatuut en zou de inspanningen geleverd in het kader van de tuinstraat beter kunnen laten renderen. Een woonerfstatuut zou ook beter aansluiten bij de onthardings- en vergroeningsambities van de stad Geel zelf, zou de waterhuishouding ten goede komen en verkeerskundig zou het ook een veiligere en aangenamere eindsituatie opleveren voor zowel passanten als bewoners zelf.
De verschillen tussen een woonerfstatuut en een fietsstraatstatuut zijn de volgende:
- een woonerf onderstreept het verblijfskarakter van een straat. De snelheidslimiet is 20km/u en de auto is er te gast. Voetgangers kunnen van de gehele breedte van de rijweg gebruik maken. Fietsers dienen zich aan te passen aan de voetgangers. Er zijn geen afzonderlijke trottoirs nodig, waardoor het probleem van te krappe stoepen zich niet stelt. Er mag alleen worden geparkeerd op de plaatsen die hier uitdrukkelijk voor zijn aangeduid. Door het gedeeld ruimtegebruik komt er meer ruimte vrij voor ontharding en vergroening en kan de ruimte flexibel worden benut al naargelang van het moment van de dag. De Kabienstraat wordt door fietsers hoofdzakelijk gebruikt van en naar school. Een woonerfstatuut zal voor de fietsers geen problemen opleveren. Wel zullen snellere fietsers (en in het bijzonder speedpedelecs) hun gedrag moeten aanpassen.
- een fietsstraat onderstreept eerder de verkeersfunctie van een straat. Fietsers zijn er maatgevend en de snelheidslimiet bedraagt 30km/u. Doordat een rijweg nodig is, blijft er maar een beperkte breedte beschikbaar voor trottoirs. Een fietsstraat is voor voetgangers ook minder makkelijk oversteekbaar dan een woonerf.
Bij navraag bij het studiebureau blijkt dat het nog mogelijk is om in deze zin bij te sturen.
Op een overleg van Stadsontwikkeling met de Teams grijs, mobiliteit en groen/blauw werd een consensus bekomen over de wenselijkheid van een woonerfstatuut na de heraanleg van de straat. Het studiebureau maakte voor de Kabienstraat initieel een plan (bijlage 1) dat uitging van een woonerfstatuut en dat door iedereen werd beschouwd als een goede vertrekbasis, mits volgende aandachtspunten:
De aanpassing zal niet leiden tot een vertraging van het dossier. De eerder voorgestelde planning kan worden aangehouden.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist om de Kabienstraat als een woonerf aan te leggen. Aan het studiebureau wordt opdracht gegeven het ontwerp in die zin aan te passen en daarbij rekening te houden met de selectie van de Kabienstraat als 'tuinstraat'.