Twee aanbieders contacteerde de dienst communicatie met een voorstel om digitale infoschermen te plaatsen in Geel. Deze schermen geven meer mogelijkheden op vlak van communicatie. Zowel op vlak de technische specificatie, de prijs en de gekozen formule zijn er grote verschillen. De twee aanbieders bieden de schermen gratis aan, maar stadsberichten worden dan afgewisseld met advertenties. Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat de stad zelf schermen plaatst in eigen beheer.
Voor de huidige lichtkranten loopt nog een contract via JC Decaux tot 2027.
Voordelen:
Voordelen:
Nadelen:
Op vandaag heeft JCDecaux een overeenkomst met de stad Geel voor het leveren, plaatsen ter beschikking stellen en onderhouden van straatmeubilair (bushokjes en informatieborden) op het grondgebied van de stad.
Dit in het kader van de overheidsopdracht voor leveringen en diensten met referte 1011-556 Stad Geel voor het “leveren, plaatsen, ter beschikking stellen en onderhouden van straatmeubilair in de stad Geel voor een termijn van 15 jaar met alleenrecht op het voeren van publiciteit op deze constructies”.
De opdracht werd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 december 2011 aan JCDecaux gegund. Krachtens deze collegebeslissing zal de opdracht een einde nemen op 08/01/2027 volgens de effectieve sluiting.
De huidige overeenkomst bevat geen uitdrukkelijke, noch stilzwijgende bepaling teneinde de opdracht te kunnen verlengen.
JCDecaux wordt geconfronteerd met een ernstig financieel nadeel, hoofdzakelijk gecreëerd door twee factoren die buiten haar wil liggen.
Vooreerst is er sedert 2020 sprake van de COVID-19 pandemie. Deze had een zéér ernstige impact op de economische sectoren, in het bijzonder op de affichagesector.
Daarnaast zorgt het nieuwe Decreet betreffende de Basisbereikbaarheid (BS 12 juni 2019 voor nieuwe uitdagingen die onmogelijk voorzien konden worden bij de indiening van de offertes, noch bij de gunning van deze opdracht in 2011.
Ten gevolge van het Decreet Basisbereikbaarheid werd een nieuw bussenplan door de Vervoerregio Kempen gecreëerd. Ter voorbereiding van dit Vervoerplan vraagt de Stad Geel in het kader van deze opdracht de medewerking van JCDecaux vanaf begin 2024.
Het nieuw Vervoerplan zal de verwijdering van een aantal autobuswachthuisjes van het bestaande park inhouden, evenals de verplaatsing van een aantal autobuswachthuisjes, alsook nieuw uit te rusten haltes. Dergelijke opdrachten vormen een afwijking op de contractueel voorziene opdrachten, hetgeen bepaalde kosten én tijdelijke derving van winsten inzake publiciteit genereert in hoofde van JCDecaux.
Het nieuwe Vervoerplan heeft tot gevolg dat de uitvoering van de opdracht tot een kostenverhoging zal leiden. Terwijl JCDecaux echter een sterke inkomensdaling door de verslechterde economische omstandigheden kent.
Zowel de COVID-19 pandemie als het nieuwe Vervoerplan dienen in het licht van artikel 16, §2 van de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en voor de concessies voor openbare werken, beschouwd te worden als onvoorziene omstandigheden die tot een ernstig nadeel hebben geleid in hoofde van JCDecaux met een ontwrichting van het contractueel evenwicht tot gevolg.
Om het contractueel evenwicht te herstellen stelt JCDecaux voor om de concessie als volgt te wijzigen:
De concessie voor het leveren, plaatsen, ter beschikking stellen en onderhouden van straatmeubilair (bushokjes en informatieborden) op het grondgebied van de stad, gegund aan JCDecaux, wordt verlengd met een duurtijd van vier (4) jaren, ingaande vanaf 8 januari 2027 en eindigend op 08 januari 2031.
Uiteraard staat JCDecaux gedurende de gehele looptijd in voor de perfecte opvolging van de contractuele bepalingen. Tevens verzekert JCD de verderzetting van de aangeboden compensaties en het full omnium onderhoud van de elektronische kranten dewelke allemaal technisch vernieuwd worden voor het einde van dit jaar.
Tevens is JCD bereid 2 à 4 elektronische kranten en/of infoborden in het centrum te vervangen of bijkomend te plaatsen door 75” digitaal full HD schermen.
Het gehele product (incl. behuizing, lichtsensor, elektriciteitskast, display, etc.… is EMC Class A conform aan de Europese norm. De helderheid past zich aan aan het tijdstip en het omgevingslicht zodanig dat deze geen overlast veroorzaakt aan weggebruikers en/of omwonenden.
Digitale schermen:
Stadsplannen vervangen door affiches stad
Kostprijs
Juridisch
City screens plaatst 3 Led-schermen op strategische locaties, die in samenspraak met de stad gekozen worden. Dit kan het ter vervanging zijn van een aantal bestaande lichtkranten of ook op volledige nieuwe locaties. 50% ( 8u per dag - 960 x 30s ) van de zendtijd krijgt de stad kosteloos ter beschikking, de andere 50% wordt door City screens tegen betaling aangeboden aan de lokale handelaar en KMO's.
Digitale schermen:
Kostprijs:
Advertentieruimte voor lokale ondernemers:
Juridisch:
Dienst communicatie deed navraag naar uitbreidingsmogelijkheden.
JC Decaux
JC Decaux plaatst gratis 4 digitale borden in ruil voor de verlenging van de huidige concessie met 4 jaar. De huidige lichtkranten kunnen behouden blijven.
Indien we meer digitale borden wensen doen ze volgend voorstel:
* 6 digitale borden in ruil voor de verlenging van de huidige concessie met 5 jaar. De huidige lichtkranten zouden dan verwijderd worden.
* 8 digitale borden in ruil voor de verlening van de huidige concessie met 6 jaar. De huidige lichtkranten zouden dan verwijderd worden
CityScreens
* Er kan een extra schermen/extra schermen geplaatst worden indien er veel interesse is van lokale adverteerders (vraag naar advertenties > aanbod)
* Geen exclusiviteit. De stad kan in eigen beheer schermen aankopen. Indien ze kiezen voor schermen van hun leverancier Q-lite installeert CityScreens gratis het CMS om de borden aan te sturen.
|
Cityscreens- advertenties lokale handelaars |
JC Decaux - (inter)nationale advertenties |
Locaties |
|
|
Plaats |
Zelf te kiezen |
Zelf te kiezen |
Aantal |
3 schermen |
3 - 5 schermen |
Technische specificaties |
|
Zie bijlage |
Grootte scherm |
5 m2 - 4 m hoog - min. 2 m van de grond |
2 m2 |
Kwaliteit scherm |
P6 kwaliteit |
|
Soort scherm |
Led borden |
LCD schermen - uitzenden in kleur van tekst-, video- of beeldsequenties |
|
||
Besturingssysteem |
Eigen cms |
Eigen cms |
Boodschappen |
|
|
Vorm boodschappen |
Affiches + bewegende beelden |
Affiches + bewegende beelden |
Commerciele boodschappen |
lokale handelaars en KMO's |
grote bedrijven |
verhouding commerciele boodschappen versus stadsboodschappen |
50/50 (8u per dag - 960 x 30 sec) |
2u/dag voor stad Geel |
Prijs |
|
|
Plaatsing + onderhoud |
Gratis |
Gratis |
Gebruik |
Gratis |
Gratis |
Juridisch kader |
Domeinconcessie (geen vergunningsverplicht/geen overheidsopdracht) |
Verlenging huidige domeinconcessie met 4 jaar in ruil voor 4 schermen |
Uitbreidingsmogelijkheden | Op voorwaarde dat de vraag naar advertenties groter is dan het aanbod Aanvullen met borden in eigen beheer, Cityscreens voorziet gratis aansturingssysteem indien schermen compatibel zijn. | In ruil voor verlenging van concessie met 5 jaar (6 schermen) of 6 jaar (8 schermen) |
Dienst communicatie is voorstander om overheidscommunicatie niet te mengen met advertenties, maar gezien de hoge prijzen om schermen aan te kopen in eigen beheer zal dit ten vroegste in het volgende meerjarenplan 2026-2031 voorzien kunnen worden.
Indien het bestuur op korte termijn digitale schermen wenst, adviseert dienst communicatie om:
* Te kiezen voor een leverancier die voorziet in advertentieruimte voor lokale handelaars/ondernemers. Op die manier ondersteun je ook de lokale economie.
* In het meerjarenplan 2026-2031 eventueel budget te voorzien om extra schermen te plaatsen in eigen beheer.
Het College van burgemeester en schepenen beslist om hierin geen aanvullende beslissing te nemen. Het College van burgemeester is van mening dat we best het lopende contract met bestaande leverancier gewoon laten verder lopen, dus te blijven verder werken met de bestaande lichtkranten zonder in extra aanvullingen hierop te voorzien.
Het College van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan de diensten om dit dossier verder voor te bereiden naar het einde van het bestaande contract toe (2027). Het College wil hierbij vooral oog hebben om zo veel mogelijk informatie van algemeen belang te kunnen verspreiden, zo weinig mogelijk advertentieruimte, tegen een zo laag mogelijke prijs.