UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 03/03/2024
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023108644
Dossiernummer gemeente: 202300385Inrichtingsnummer: 20230714-0051
De gemeente Geel heeft op 29 augustus 2023 een aanvraag ontvangen voor het slopen van bestaande bebouwing en het bouwen van een zakenhotel met restaurant. De aanvraag werd op 20 september 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
HOTEL KEMPEN NV gevestigd Grotesteenweg 15 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Grotesteenweg 15
Kadastrale ligging: afdeling 5 sectie M nrs. 1263N en 1263P
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
agrarisch gebied
De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
industriegebied
De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Galjoen goedgekeurd op 21 december 2005
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is niet in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Voor de kroonlijsthoogte wordt een afwijking gevraagd van de voorschriften van het RUP Galjoen.
Hiervoor kan een afwijking, zoals bepaald in art. 4.4.1 uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, worden toegestaan.
Verordeningen
Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:
Stedenbouwkundig
De aanvraag betreft het slopen van de bestaande gebouwen en verhardingen en het oprichten van een zakenhotel met bijhorende restaurant.
De site is gelegen op de hoek van Grotesteenweg en Tongerloseweg. Dit is nabij het op- en afrittencomplex Geel West (E313).
Op het terrein wordt een nieuw hotel opgericht met 83 kamers, restaurant en vergaderfaciliteiten. Onder het hotel wordt een half-ondergrondse parkeerkelder voorzien.
Het gebouw wordt opgericht op 26,44m uit de rooilijn.
De kroonlijsthoogte bedraagt 11,5m voor zone 1A en 14,5m voor zone B.
Voor de afwerking van de gevels wordt een betonnen plint, glas, aluminium gevelpanelen, travertijn en geprofileerde staalplaat gebruikt.
De inrit naar het perceel is voorzien via Tongerlosebinnenweg.
In het project worden 85 parkeerplaatsen voorzien. Het PRUP legt meer parkeerplaatsen (96) op. Na overleg met stad Geel werd een behoeftestudie opgemaakt waaruit blijkt dat dit hoge aantal niet nodig is. 49 parkeerplaatsen zijn voorzien in de kelder, 32 parkeerplaatsen op maaiveldniveau. Daarnaast is er eveneens een beperkte overflow-parking voorzien met 12 parkeerplaatsen.
In de kelder is er eveneens een fietsenstalling met 20 fietsstalplaatsen.
Het PRUP laat een hoog verhardingspercentage toe (95%). Voor dit project is gekozen voor een iets lager aandeel aan verharding (92,6%). Een deel van de verharding is voorzien in grastegels.
De voortuin wordt ingericht als groenscherm. Hier bevindt zich ook de wadi.
Op de gevels worden de nodige logo’s aangebracht. Aan de straatzijde wordt een totem geplaatst.
IIOA
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden aangevraagd:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.6.1. | Het lozen van huishoudelijk afvalwater met een debiet van 6.460,5 m³/jaar voorafgaandelijk gezuiverd via een IBA. (Nieuw) | 6460,5 m³/jaar | 3 |
16.3.2°a) | 12 warmtepompen met een totaal vermogen 76,5 kW en 2 koelinstallaties met een totaal vermogen van 4,5 kW. (Nieuw) | 81 kW | 3 |
17.4. | De opslag van max. 500 liter/kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. (Nieuw) | 500 liter | 3 |
32.2.2° | Eén polyvalente zaal. (Nieuw) | 1 polyvalente zaal | 3 |
De voorliggende melding heeft betrekking op een hotel met restaurant en conferentieruimte en restaurant. Het hotel, Mezzo, zal een nieuwbouwproject zijn ter vervanging van het huidige gebouw en is gesitueerd aan de Grote Steenweg 15 te Geel.
Er wordt geschat dat er 12 personeelsleden tewerkgesteld zullen worden.
Binnen de inrichting zal er huishoudelijk afvalwater ontstaan, afkomstig van de hotelgasten en personeelsleden. Omwille van het feit dat er geen riolering aanwezig is in de straat en deze in de toekomst niet voorzien zal worden, zal de exploitant het regenwater en afvalwater op eigen terrein verwerken. Om het afvalwater te verwerken zal een IBA systeem voorzien worden en zal het effluent van de IBA geloosd worden in de nabijgelegen gracht. Voor meer informatie verwijzen we graag naar de studie van AnKo Projects, opgeladen in het bouwluik van de voorliggende aanvraag.
Daarnaast zal de inrichting beschikken over warmtepompen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 76,5 kW en twee koelinstallaties met een vermogen van 4,5 kW.
Volgende rubrieken worden aangevraagd:
Tevens wensen we te verwijzen naar de nota 'Nota Onvolledigheid' onder 'Projectinformatie'. In deze nota is er een antwoord geformuleerd op de ontbrekende dossierelementen van de aanvraag met OMV Referentie 2023096158.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30 september 2023 t.e.m. 29 oktober 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Het tweede openbaar onderzoek werd naar aanleiding van een nieuwe projectinhoudversie gehouden van 10 januari 2024 t.e.m. 8 februari 2024. Er werd 5x hetzelfde bezwaarschriften ingediend, waarin deze argumenten werden aangehaald:
Het voorliggende ontwerp voldoet niet aan de voorschriften van het PRUP.
Volgens het PRUP moet er rondom het gebouw een brandvrije strook van 6m breed gevrijwaard blijven. Aan de noodzijde is deze 6m niet aanwezig.
In de zone voor groenscherm wordt een deel van de overrijdbare zone voor de brandweer voorzien. De zone voor groenscherm moet volledig beplant en ingericht worden met streekeigen en inheems groen.
Het gezuiverde afvalwater uit de IBA zal geloosd worden in de grachten. Deze grachten zijn momenteel niet goed werkzaam. Er is al meerdere malen door de stad aangegeven om deze problematiek op te lossen, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd.
“artikel 1a: zone voor zakenhotel – restaurant (zone voor bestaand vergund volume)”
“artikel 1b: zone voor zakenhotel-restaurant (zone voor nieuwe te bouwen volume)”.
Het PRUP spreekt over een zone voor bestaand bouwvolume en een zone voor een nieuw bouwvolume.
Het ontwerp behelst een volledige afbraak en volledige nieuwbouw.
“artikel 1.1: bestemming”
De ondergeschikte vergader- en seminarieruimte mag max. 250m² zijn.
De ruimte die op het ontwerp is ingetekend als ontbijt/wachtruimte kan zonder enige vorm van aanpassing als vergaderruimte gebruikt worden. Op deze manier wordt de bestemming verdoezeld.
Verschillende delen van de gebouwen en constructies worden ingepland buiten de zone zoals aangeduid op het grafisch plan:
In de zone voor bestaand vergund volume dienen de afmetingen van de vergunde gebouwen behouden te blijven, dwz kroonlijsthoogte van 8m. Het ontwerp voldoet nergens aan dit voorschrift.
Er wordt gewerkt met platte daken waardoor er enkel sprake kan zijn van een kroonlijsthoogte. Er is hier geen nokhoogte.
De kroonlijsthoogte moet gemoeten worden vanaf het maaiveld, maar de aanvrager gebuikt de vloerpas van de gelijkvloers verdieping. Omdat de kelder slechts half onder de grond steekt, zit de vloerpas al op 1m37.
De VCRO laat slechts een beperkte afwijking toe van de bouwhoogte. Voor de achterbouw is een max. kroonlijsthoogte van 5m toegelaten. In het ontwerp wordt een kroonlijsthoogte van 12m12 voorzien (gemeten vanaf het maaiveld). Dit is een afwijking van 142% en dus niet meer beperkt. Er kan ook duidelijk gesteld worden dat het aantal bouwlagen hier verhoogt, wat ook niet kan met een afwijking.
Dit is ook zo voor de zone 1b (nieuwbouw bouwvolume). Op de kroonlijsthoogte wordt een afwijking van meer dan 83% gevraagd, wat niet meer beperkt is.
Het gaat hier om een maximalisatie van het programma en de gestelde afwijkingen doen wel degelijk afbreuk aan de essentiële gegevens van het plan.
Op 9 januari 2024 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 4 januari 2024 werd het advies ontvangen van Toegankelijk Vlaanderen (Inter)
Advies: gunstig
Op 18 januari 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 26 januari 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid
Advies: gunstig
Op 26 september 2023 werd het advies ontvangen van Astrid
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 29 december 2023 werd het advies ontvangen van Fluvius
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 22 november 2023 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein
Advies riolering
Advies Aquafin
Voor dit project werd advies gevraagd bij Aquafin. Er werd door hen een hydraulisch en technisch advies opgesteld.
Het project wordt gunstig geadviseerd rekening houdend met verschillende voorwaarden. Deze staan beschreven in het adviesrapport van Aquafin en dienen te worden opgevolgd.
Advies dienst Openbaar domein van stad Geel
De IBA, verplicht volgens de voorschriften van het PRUP, moet door de aanvrager zelf voorzien worden. Stad Geel komt niet tussen in de kosten.
De overloop van de IBA moet aangesloten worden via een huisaansluitputje DWA op de open gracht aan de rechterzijde van de overwelving. Dit huisaansluitputje DWA met aansluiting op de gracht zal gerealiseerd worden door Aquafin i.o. van stad Geel. Qua timing van de uitvoering van deze aansluiting kan men best contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel.
Advies toegang tot het perceel met overwelving
Huidige situatie
In de bestaande toestand zijn de grachten grotendeels ingebuisd. Er zijn twee verharde toegangen. Eén toegang van ongeveer 25 m breed en één toegang van ongeveer 7 m breed.
Aanvraag
Op het nieuwe inplantingsplan staat vermeld dat in samenspraak met stad Geel de grachten terug zullen worden hersteld (van ingebuisde naar open grachten), zowel langs Grotesteenweg als langs de Tongerloseweg.
Volgens het PRUP ’t Galjoen “dient de ontsluiting van het terrein te gebeuren via één geconcentreerde toerit/uitrit (min. 6m breed) op de Tongerloseweg op minstens 50 m verwijderd van het kruisput met de N19.”
Men voorziet een toegang met overwelving met een breedte van 9m65.
Advies en voorwaarden
Het herstellen van ingebuisde naar open grachten is een zeer gunstig principe. Door het open leggen van de grachten moet er een overwelving voorzien worden om het terrein toegankelijk te maken. Een overwelving is vergunningsplichtig.
Volgens het Uitvoeringsbesluit van 7 mei 2021 betreft de onbevaarbare waterlopen mag er per perceel slechts 1 overwelving worden voorzien met een maximale breedte van 5m (gemeten van buitenkant kopmuur tot buitenkant kopmuur).
Van de maximale breedte van 5m kan worden afgeweken als uit het dossier blijkt dat een bredere overwelving nodig is voor andere voertuigen dan personenwagens en lichte bestelwagens.
Van het aantal overwelvingen kan worden afgeweken als uit het dossier blijkt dat er meer dan één overwelving nodig is in functie van de toegankelijkheid.
Besluit: gunstig met voorwaarden
Er wordt één overwelving toegestaan met een maximale breedte van 9m65. De overwelving moet voldoen aan de technische vereisten beschreven in de Technische Fiche.
Tijdens de bouwwerken kan men de bestaande toegangen nog gebruiken.
Na het verlenen van de vergunning moet men contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel om af te stemmen welke partij de uitvoering van de werken op openbaar domein (herstellen grachten en aanleggen overwelving) op zich zal nemen. Vóór de uitvoering moet er een technisch ontwerp voorgelegd worden dat is afgestemd met de stad, AWV en de nutsmaatschappijen. Na uitvoering dient er een GRB-conform asbuilt-plan aangeleverd worden (volgens richtlijnen van het moederbestek van stad Geel). De kosten van zowel het technisch ontwerp als de uitvoering zijn ten laste van de aanvrager.
Technische Fiche overwelving
De overwelving:
De kopmuren:
De kopmuren kunnen aangelegd worden:
Verharding boven de ondergrondse constructie:
Hellingspercentage:
Het hellingspercentage van de oprit bedraagt min. 0,02 m en max. 0,04 m per meter in de richting van de as van de weg.
Goot:
Er zal steeds een goot voorzien worden tussen oprit en rijweg/fietspad/voetpad.
Advies: voorwaardelijk gunstig
Op 22 november 2023 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Mobiliteit
Fietsenstallingen:
Parkeerplaatsen:
Inrit / Helling van de parkeergarage:
Parkeergarage:
Advies: ongunstig
De mogelijke effecten werden voldoende besproken in de MERscreeningsnota.
Wegenis
Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Tongerloseweg) / gewestweg (Grotesteenweg).
Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.
§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.
§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.
§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :
1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;
2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;
3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.
Watertoets
Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 5, Sectie M, nrs 1263N, 1263P, 1263K stroomt af naar de Zandvoortloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.
Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.
Er werd advies gevraagd aan de Dienst Integraal Waterbeleid van Provincie Antwerpen. Deze gaven gunstig advies (WAAD-2023-3503), gezien de aanvraag verenigbaar is met de huidige wetgeving en de doelstellingen en beginselen van het Decreet Integraal Waterbeleid.
Als gevolg van het project worden geen significante negatieve effecten op het watersysteem verwacht.
Het afstomen van het hemelwater moet vermeden worden. Verhardingen moeten maximaal waterdoorlatend zijn. De waterondoorlatende verhardingen wateren af naar de naastliggende groenzones voor infiltratie op eigen terrein.
Het hemelwater wordt opgevangen in een hemelwaterput van 160.000 liter, die overloopt naar een wadi. De hemelwater wordt herbruikt voor toiletten, wasmachines en buitenkraan.
De watertoets wordt positief beoordeeld.
Natuurtoets
De exploitatie is gelegen op 2,75 km van VEN-gebied en Habitatrichtlijngebied en op 7 km van Vogelrichtlijngebied.
Het voorwerp van de aanvraag heeft geen significante verhoging qua emissies tot gevolg, bijgevolg lijkt het aanneembaar te stellen dat de exploitatie geen onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in VEN-gebied zal veroorzaken, noch dat de exploitatie een betekenisvolle aantasting van de natuurlijke kenmerken van Habitatrichtlijngebieden zal veroorzaken, op voorwaarde dat de exploitant zich houdt aan de voorwaarden opgelegd in de relevante wetgeving en voor zover de exploitant zich gedraagt naar de code van goede natuurpraktijk.
Milieuaspecten
Water
Huishoudelijk afvalwater
Het aantal restaurantplaatsen bedraagt 70. De geplande capaciteit van de vetput bedraagt 1.000 liter (voldoende voor 271 couverts per dag). Gelet op het aantal restaurantplaatsen en geplande maaltijden per dag is de geplande capaciteit van de vetput voldoende.
In het advies van Aquafin vinden we de volgende bevindingen:
Het project is volgens het zoneringsplan gelegen in het collectief te optimaliseren buitengebied (groene cluster). Ter hoogte van het project is in de bestaande situatie geen riolering aanwezig. De perceelsgrachten worden hersteld en zoveel mogelijk open gemaakt wat een positieve evolutie is t.o.v. de huidige toestand.
De IBA, verplicht volgens de voorschriften van het PRUP, moet door de aanvrager zelf voorzien worden. Stad Geel komt niet tussen in de kosten.
De overloop van de IBA moet aangesloten worden via een huisaansluitputje DWA op de open gracht aan de rechterzijde van de overwelving. Dit huisaansluitputje DWA met aansluiting op de gracht zal gerealiseerd worden door Aquafin i.o. van stad Geel. Qua timing van de uitvoering van deze aansluiting kan men best contact opnemen met de dienst Openbaar domein van stad Geel.
Op termijn wanneer riolering in de Tongerloseweg en Grotesteenweg zal worden aangelegd. dient men de IBA kort te sluiten en aan te sluiten op de nieuwe openbare riolering (klaar leggen by-pass is aangewezen). In dat opzicht dient men het privaat stelsel (richting baangracht) inderdaad ongeveer op de aangegeven locatie aan te bieden zodat de stad Geel later geen onnodig lange openbare riolering dient aan te leggen in de Tongerloseweg.
De debieten die men opgeeft, namelijk 0,74m³/uur – 18m³/dag vormen geen probleem voor het openbaar stelsel (onder voorbehoud van goede conditie van de baangrachten). De aansluiting dient te gebeuren met een diameter van max. 160 mm. Er worden voor het project ook een deel van de grachten vrijgemaakt.
Het IBA-systeem( type EC 175 met biorotor) heeft de volgende dimensies: vier putten van 3,5 m diameter en 2,42 m hoogte. De organische belasting is gedimensioneerd op 10500 g BZV 5/ dag.
Er wordt gerekend dat er een totaal van 118 (70 restaurantplaatsen, 82 hotelkamers en 12 personeelsleden) gebruikte inwonersequivalenten zal geloosd worden via het IBA-systeem.
Gelet op het gunstige advies van Aquafin lijkt het aannemelijk dat de lozing van huishoudelijk afvalwater geen significante impact zal hebben op de omgeving.
De goede werking van de individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater dient gewaarborgd te worden door de exploitant.
De controleputten dienen allemaal goed bereikbaar te zijn zodat ook lokale toezichthouders gemakkelijk staalnames of controles kunnen uitvoeren.
Bodem
Er worden 500 liter/kg aan gevaarlijke producten in kleine verpakkingen opgeslagen. Dit zijn voornamelijk onderhoudsproducten die worden gebruikt in het hotel. De afstandsregels voor gevaarlijke producten zijn niet van toepassing. De gevaarlijke producten dienen boven lekbakken of in een vloeistofdichte kast.
Geluid en trillingen
Er wordt één polyvalente zaal aangevraagd waar een maximaal geluidsniveau van 85 db(A)Laeq,15 min zal gelden. De polyvalente zaal zal niet gebruikt worden voor het organiseren van feesten en evenementen, maar enkel voor presentaties, conferenties en vergaderingen zonder het spelen van elektronisch versterkte muziek.
De buitenunits zijn voorzien op het dak op een afstand van ongeveer 50 meter van omwonenden. Er kan worden aangenomen dat de richtwaarden voor geluid worden gerespecteerd in de omgeving aangezien deze op het dak zijn gepositioneerd. Indien nodig neemt de exploitant bijkomende maatregelen om de buurt niet te hinderen door te kiezen voor geluidsarme toestellen, plaatsing op geluidsabsorberende ondergrond en door het plaatsen van een geluidsisolerende omkasting.
De leveringen gebeuren achteraan het gebouw.
Lucht
De exploitant vraagt 81 kW aan koel -en vriescellen aan voor de conditionering van voedsel en warmtepompen. De koelinstallaties en warmtepompen kunnen wel aanleiding geven tot niet-geleide emissies naar de omgeving. Voor deze toestellen zal er gebruik gemaakt worden van de koelmiddelen R32 of R410A, dit is nog niet definitief bepaald. Het totaal koelmiddelinhoud van deze installaties zal ca. 130 kg bedragen.
De installaties dienen regelmatig onderworpen worden aan een lekdichtheidscontrole om eventuele lekken van het koelmiddel tijdig te kunnen opsporen en repareren.
Alle voorschriften van VLAREM en de toepasselijke codes van praktijk, rekening houdende met de best beschikbare technieken, worden nageleefd.
Licht
De parking zal voorzien worden van verlichting. Deze verlichting mag de intensiteit van de straatverlichting niet overschrijden. Daarboven is de verlichting uitsluitend toegelaten tijdens de openingsuren. Na de openingsuren wordt alle verlichting gedoofd met uitzondering van enkel noodverlichting. Eventuele verlichte panelen moeten voldoen aan dezelfde voorwaarden.
Gevaarlijke stoffen en afval
De exploitant deelt mee dat er drie afvalstromen worden voorzien op het bedrijf; papier en karton, restafval en plastiek afval. Aangezien de exploitant eveneens verse groenten en fruit in zijn assortiment heeft en ook verschillende voedingsmiddelen zal ook keukenafval en levensmiddelenafval apart moeten worden ingezameld.
Er zullen geen rubriek 45 activiteiten geëxploiteerd worden.
Het afval dient maximaal gescheiden te worden ingezameld en periodiek afgevoerd naar een daarvoor erkende IHM.
Conclusie milieutechnische beoordeling
Met betrekking tot de onderzochte milieutechnische aspecten in voorliggende beoordeling en op basis van de gegevens in de aanvraag lijkt gesteld te kunnen worden dat er geen indicaties zijn tot het verlenen van een negatief advies.
Besluit
Uitgaande van de gegevens opgenomen in het aanvraagdossier en rekening houdende met bovenstaande bemerkingen dient deze vergunningsaanvraag voor het onderdeel ‘ingedeelde inrichting of activiteit’ gunstig te worden geadviseerd.
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk vergund:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.6.1. | Het lozen van huishoudelijk afvalwater met een debiet van 6.460,5 m³/jaar voorafgaandelijk gezuiverd via een IBA. (Nieuw) | 6460,5 m³/jaar | 3 |
16.3.2°a) | 12 warmtepompen met een totaal vermogen 76,5 kW en 2 koelinstallaties met een totaal vermogen van 4,5 kW. (Nieuw) | 81 kW | 3 |
17.4. | De opslag van max. 500 liter/kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. (Nieuw) | 500 liter | 3 |
32.2.2° | Eén polyvalente zaal. (Nieuw) | 1 polyvalente zaal | 3 |
Onder de volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden: Hoofdstuk 4.1 - 4.6 van het Vlarem II
Sectorale voorwaarden: Afd 5.16.1 - 5.16.3, Afd. 5.17.1, Afd. 5.17.4, Afd 5.32.1 – 5.32.3 van het Vlarem II
Bijzondere milieuvoorwaarden:
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:
Functionele inpasbaarheid
De aanvrager beoogt de bouw van een zakenhotel met 85 hotelkamers, 250m2 seminarieruimtes en een restaurant met 75 zitplaatsen:
In het PRUP 't Galjoen zijn de volgende bestemmingsvoorschriften opgenomen:
De zone is bestemd voor het oprichten van een zakenhotel-restaurant met maximum 65 kamers in fase 1 en maximum 85 kamers in fase 2. De capaciteit van de restaurantruimte mag daarbij maximum 200 zitplaatsen bedragen. De zone is tevens bestemd voor de inrichting van een ondergrondse garage in functie van het zakenhotelrestaurant. De capaciteit ervan moet minstens 33 parkeerplaatsen bedragen. Ondergeschikte functies zoals vergader- en seminarieruimtes zijn als nevenbestemming toegelaten maar mogen in totaal max. 250m² bruto vloeroppervlakte innemen.
Het beoogde programma is conform de bestemmingsvoorschriften binnen het PRUP 't Galjoen en is bijgevolg functioneel inpasbaar.
Mobiliteitsimpact
De aanvrager heeft de huidige ingang op de huidige locatie behouden. Het lijkt logischer in functie van de veiligheid van het kruispunt deze te verleggen verder van het kruispunt. Dit is echter niet mogelijk gezien de locatie van de inrit vastgelegd is in het PRUP. Het verleggen van de inrit zou betekenen dat deze in de zone volgens het PRUP voorzien als groenbuffer zou vallen. Dit is een afwijking die niet mogelijk is.
De parkeerplaatsen worden gedeeltelijk half- en gedeeltelijk volledig bovengronds voorzien langs de rondweg rond het gebouw. De verhardingen worden zoveel mogelijk beperkt en daar waar mogelijk uitgevoerd in grasdals.
Volgens de voorschriften van het PRUP dienen 95 parkeerplaatsen voorzien te worden. Uit de behoeftestudie blijkt dat maximaal 85 parkeerplaatsen voldoende zal zijn. Meestal zullen er zo’n 50 parkeerplaatsen in gebruik genomen worden. Voor uitzonderlijke situaties is er de mogelijkheid tot uitwijking naar een beperkte overloopparking.
In de ondergrondse kelder zijn eveneens fietsenstallingen voorzien.
De opmerkingen uit het advies van team Mobiliteit worden als voorwaarden opgelegd.
Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid
Stad Geel heeft in zijn strategische visienota Geel 2040 aangegeven een zuinig ruimtegebruik na te streven. Dit kan gerealiseerd worden door verschillende strategieën te hanteren en combineren. Eén van de strategieën betreft verticale verdichting. In Geel spreken we over hoger bouwen indien er een project beoogd wordt dat 50% hoger is dan de gemiddelde bouwhoogte in de omgeving. Dit is in dit project het geval. Hoger bouwen kan overwogen worden indien het geen doel op zichzelf is en indien er geen maximalisatie van programma wordt nagestreefd. Gezien het maximale programma volgens het RUP en V/T niet wordt overschreden wordt aangenomen dat dit hier niet het geval is. Zoals in de strategische visienota Geel 2040 neergeschreven kan hoger bouwen indien dit ruimtelijk inpasbaar is overwogen worden als mogelijke strategie om een zuinig ruimtegebruik na te streven. In de huidige plannen wordt het ruimtegebruik ingeperkt door bewust te kiezen voor een hoger gebouw. Er zijn minder verhardingen voorzien dat het maximale wat mogelijk is volgens het RUP.
Het project is qua hoogte afwijkend ten opzichte van de omgeving. Deze keuze volgt niet uit een maximalisatie van het programma. Dit is een bewuste keuze om de interne werking van het gebouw te optimaliseren maar ook beogen de ontwerpers bewust een accent toe te voegen aan de omgeving. Ze wensen een gebouw vorm te geven dat een belangrijk beeld of poort vormt naar de achterliggende industriezone. Dit kan aanvaard worden op deze locatie.
Visueel-vormelijke elementen
Het project werd begeleid door de gemeentelijke kwaliteitskamer en de visuele uitstraling en omgevingsaanleg werd hierbij intens besproken. De gevels worden afgewerkt in glas, aluminium gevelpanelen, travertijn en geprofileerde staalplaat. Gelet op het aanpalende industriegebied kunnen deze materialen toegelaten worden in deze context. De keuze van groenelementen is gekozen in functie van de context (zowel de beleving van het hotel vanuit de omgeving als de beleving van in het hotel richting de context). Deze zorgen voor een natuurlijke overgang.
Cultuurhistorische aspecten
Niet van toepassing
Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid
Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.
Conclusie
Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 30 september 2023 tot en met 29 oktober 2023. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.
Het tweede openbaar onderzoek werd naar aanleiding van een nieuwe projectinhoudversie gehouden van 10 januari 2024 tot en met 8 februari 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er 5 bezwaarschriften ontvangen.
Evaluatie bezwaarschriften
Er is een gunstig advies van Brandweerzone Kempen. Op het inplantingsplan is de ganse breedte aangeduid als groenscherm, en niet ingekleurd als overrijdbare zone.
In het project wordt voorzien in het maximaal openleggen van de baangrachten. Enkel ter hoogte van de nieuwe inrit voorziet men een inbuizing. Het openleggen van de baangrachten zal een positief effect hebben op de waterhuishouding in de onmiddellijke omgeving.
In de verordenende voorschriften van het PRUP wordt niet opgelegd dat de zone 1a bedoeld is om het bestaande volume te behouden en dat herbouw niet mogelijk zou zijn. Art. 1.1 bestemming stelt dat de zone bestemd is voor het oprichten van een zakenhotel-restaurant met maximum 65 kamers in fase 1 en maximum 85 kamers in fase 2.
Voor de beoordeling van het dossier moet de vergunningverlenende overheid zich baseren op de ingediende plannen en documenten. Men kan hierbij niet uitgaan van aannames over eventuele andere invullingen.
De vergunningverlenende overheid heeft een ruimte discretionaire beoordelingsbevoegdheid met betrekking tot het beperkt karakter van de gevraagde afwijkingen. Bij deze beoordeling moeten volgende zaken afgetoetst worden:
In deze zone is verharding mogelijk tot 95% van de oppervlakte. Onder het terras bevindt zich de verharding voor de parkeerplaatsen. Het terras is dus geen bijkomende verharding in het project. Het terras is bovendien volledig waterdoorlatend.
Omdat aan de westzijde het uitzicht op het bestaande landschap het mooist is (agrarisch gebied), wordt het groenscherm aan die zijde fragmentarisch voorzien. Een deel van de zone wordt als weidebeplanting aangelegd.
Er staat niet aangegeven op het inplantingsplan dat een deel van de zone voor groenscherm wordt ingericht als overrijdbare zone.
De betwisting van de perceelsgrenzen is geen stedenbouwkundig argument en kan niet beoordeeld worden door de vergunningverlenende overheid.
Hiermee zijn de bezwaarschriften weerlegd.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:
Stedenbouwkundig:
Het advies van Brandweerzone Kempen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Toegankelijk Vlaanderen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Fluvius dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Astrid dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein dient gevolgd te worden:
De overloop van de IBA moet aangesloten worden via een huisaansluitputje DWA op de open gracht aan de rechterzijde van de overwelving. Dit huisaansluitputje DWA met aansluiting op de gracht zal gerealiseerd worden door stad Geel.
Er dient voldaan aan volgende voorwaarden betreffende mobiliteit:
Milieu
Uitgaande van de gegevens opgenomen in het aanvraagdossier en rekening houdende met bovenstaande bemerkingen dient deze vergunningsaanvraag voor het onderdeel ‘ingedeelde inrichting of activiteit’ gunstig te worden geadviseerd.
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk vergund:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.6.1. | Het lozen van huishoudelijk afvalwater met een debiet van 6.460,5 m³/jaar voorafgaandelijk gezuiverd via een IBA. (Nieuw) | 6460,5 m³/jaar | 3 |
16.3.2°a) | 12 warmtepompen met een totaal vermogen 76,5 kW en 2 koelinstallaties met een totaal vermogen van 4,5 kW. (Nieuw) | 81 kW | 3 |
17.4. | De opslag van max. 500 liter/kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. (Nieuw) | 500 liter | 3 |
32.2.2° | Eén polyvalente zaal. (Nieuw) | 1 polyvalente zaal | 3 |
Onder de volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden: Hoofdstuk 4.1 - 4.6 van het Vlarem II
Sectorale voorwaarden: Afd 5.16.1 - 5.16.3, Afd. 5.17.1, Afd. 5.17.4, Afd 5.32.1 – 5.32.3 van het Vlarem II
Bijzondere milieuvoorwaarden:
Lasten
Niet van toepassing
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Stedenbouwkundig:
Het advies van Brandweerzone Kempen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Toegankelijk Vlaanderen dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Fluvius dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Astrid dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer dient strikt gevolgd te worden.
Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein dient gevolgd te worden:
De overloop van de IBA moet aangesloten worden via een huisaansluitputje DWA op de open gracht aan de rechterzijde van de overwelving. Dit huisaansluitputje DWA met aansluiting op de gracht zal gerealiseerd worden door stad Geel.
Er dient voldaan aan volgende voorwaarden betreffende mobiliteit:
Milieu
Uitgaande van de gegevens opgenomen in het aanvraagdossier en rekening houdende met bovenstaande bemerkingen dient deze vergunningsaanvraag voor het onderdeel ‘ingedeelde inrichting of activiteit’ gunstig te worden geadviseerd.
De volgende rubrieken en hoeveelheden worden voorwaardelijk vergund:
Rubriek | Omschrijving | Hoeveelheid | Klasse |
3.6.1. | Het lozen van huishoudelijk afvalwater met een debiet van 6.460,5 m³/jaar voorafgaandelijk gezuiverd via een IBA. (Nieuw) | 6460,5 m³/jaar | 3 |
16.3.2°a) | 12 warmtepompen met een totaal vermogen 76,5 kW en 2 koelinstallaties met een totaal vermogen van 4,5 kW. (Nieuw) | 81 kW | 3 |
17.4. | De opslag van max. 500 liter/kg diverse gevaarlijke producten in kleine verpakkingen. (Nieuw) | 500 liter | 3 |
32.2.2° | Eén polyvalente zaal. (Nieuw) | 1 polyvalente zaal | 3 |
Onder de volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden: Hoofdstuk 4.1 - 4.6 van het Vlarem II
Sectorale voorwaarden: Afd 5.16.1 - 5.16.3, Afd. 5.17.1, Afd. 5.17.4, Afd 5.32.1 – 5.32.3 van het Vlarem II
Bijzondere milieuvoorwaarden: