UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER:17/09/2024
Verslag van de omgevingsambtenaar
Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024080636
Dossiernummer gemeente: 202400381
Inrichtingsnummer: 20171221-0035
De provincie Antwerpen heeft op 5 juli 2024 een aanvraag ontvangen voor inrichting klasse 1: bijstelling voorwaarden pfas geo-groep afd. wwt geel. De aanvraag werd op 29 juli 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.
Gegevens van de aanvrager
Geo-Groep NV gevestigd Lammerdries 18 te 2440 Geel
Gegevens van de ligging
Administratieve ligging: Lammerdries 18, 18A, 18B, 18C, 18D, 18E en 18I
Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie A nrs. 474X, 474S, 474W, 474B2 en 474Z
Verslag
Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.
De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:
industriegebied
De industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.
Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.
Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :
De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP zonevreemde woningen goedgekeurd op 29 januari 2009gelegen in overdruk zonevreemde woningen II
De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling
Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag
De aanvraag is gesitueerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het ruimtelijke uitvoeringsplan.
Overeenstemming met dit plan
De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.
Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen
Verordeningen
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.
algemene bouwverordening inzake weekendverblijven goedgekeurd op 8 juli 2005.
gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.
algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.
/
Door de deputatie werd op 11 augustus 2022 een omgevingsvergunning verleend (ref: OMV_2022035508) aan het bedrijf Geo-Groep NV afdeling WWT Geel.
Door de deputatie werden voor verschillende PFAS-componenten bijzondere lozingsnormen verleend voor een periode van 2 jaar. Bijkomend werd een voorwaarde opgelegd die stelt dat de exploitant een studie moet uitvoeren naar de optimalisatie van de bestaande zuiveringstechnieken of de toepassing van alternatieve technieken voor verdere verwijdering van de concentraties aan PFAS-verbindingen uit het effluent. Met voorliggende aanvraag toont de exploitant aan de opgelegde studie uitgevoerd te hebben.
Op basis van de bevindingen uit de studie worden door de exploitant nieuwe lozingsnormen aangevraagd.
Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 8 augustus 2024 t.e.m. 6 september 2024. Er werd een bezwaarschrift ingediend.
Evaluatie bezwaarschrift
Het bezwaarschrift is eerder een advies dat werd ingediend door Elia. De bijlage en het advies worden doorgegeven aan de vergunningverlenende overheid.
Er werd geen informatievergadering gehouden.
Er werd advies gevraagd aan Milieu - Juridische Dienst IOK. Het advies is voorwaardelijk gunstig. De beoordeling van het dossier werd volledig gebaseerd op dit advies.
Advies: volledig voorwaardelijk gunstig
/
Milieuaspecten
Water
Bedrijfsafvalwater
Geo-Groep afdeling WWT Geel is gespecialiseerd in het verwerken van industrieel afvalwater. Na verwerking loost WWT Geel het effluent op het Albert Kanaal. Op 11 augustus 2022 werd door de deputatie een vergunning verleend aan WWT Geel waarin bijzondere lozingsvoorwaarden werden opgenomen met betrekking tot PFAS-componenten.
Volgende bijzonder lozingsnormen weren opgenomen in de vergunning:
- PFOS (perfluoroctaansulfonzuur): 0,1 µg/l voor een periode van 2 jaar
- PFOA (perfluoroctaanzuur): 0,1 µg/l voor een periode van 2 jaar
- PFHxA (perfluor-n-hexaanzuur): 6.5 µg/l voor een periode van 2 jaar
- PFPeA (perfluor-n-pentaanzuur): 10 µg/l voor een periode van 2 jaar
- PFBS (perfluor-n-butaansulfonzuur): 1,8 µg/l voor een periode van 2 jaar
- PFHpA (perfluor-n-heptaanzuur): 1 µg/l voor een periode van 2 jaar
- PFBA (perfluorbutaanzuur): 6 µg/l voor een periode van 2 jaar
- HFPO-DA (2,3,3,3-tetrafluoro-2- (heptafluoropropoxy)propaanzuur): 0,2 µg/l voor een periode van 2 jaar
De bijzondere lozingsnormen werden verleend voor een periode van 2 jaar. Naast de bijzondere lozingsnormen werd ook volgende voorwaarde opgelegd:
‘Met het oog op het bereiken van de milieukwaliteitsdoelstellingen van de ontvangende waterloop, moet binnen een termijn van twee jaar een studie worden uitgevoerd naar optimalisatie van de bestaande zuiveringstechnieken of de toepassing van alternatieve technieken, rekening houdend met de toepassing van de beste beschikbare technieken, voor de verdere verwijdering van de concentraties aan PFAS-verbindingen uit het effluent. Ook preventieve maatregelen op vlak van grondstoffengebruik, productieprocessen en/of het acceptatiebeleid dienen te worden onderzocht.
Uit de meetgegevens moet duidelijk worden of de geïnstalleerde zuiveringstechnieken geschikt zijn om PFAS-verbindingen, zowel de lange keten PFAS als de korte keten PFAS, op doeltreffende wijze te verwijderen uit het afvalwater. Deze metingen moeten op regelmatige basis (minstens maandelijks) en zowel voor als na de verschillende zuiveringsstappen gebeuren. Hierbij worden zowel de nominatief in de vergunning genoemde PFAS-verbindingen gemeten als alle andere PFAS-verbindingen die (onder meer gebaseerd op proceskennis) mogelijk in het afvalwater kunnen voorkomen. Indien blijkt dat de zuivering de korte keten PFAS-verbindingen onvoldoende verwijderen, dan moeten andere oplossingen gezocht worden. Desgevallend bevat de studie een plan van aanpak voor deze andere oplossingen. Als leidraad voor de studie moet de rapportagegrens, of bij ontstentenis daarvan de bepalingsgrens, van de PFAS-verbindingen als streefwaarde gehanteerd worden. Voor de PFAS-verbindingen die zijn opgelijst in bijlage 4.2.5.2 bij titel II van het Vlarem m.b.t. controle-inrichting voor lozingen van afvalwaters, bedraagt de rapportagegrens momenteel 100 ng/l (= 0,1 µg/l). Er dient tevens een voorstel van timing van de realisatie ervan uit deze studie geformuleerd te worden.’
De exploitant geeft aan de opgelegde studie uitgevoerd te hebben. De studie werd mee aangeleverd (bijlage ‘Milieutechnisch onderzoek afvalwaterzuivering’). De grootste problematiek situeert zich bij de
kortere PFAS-ketens. De korte PFAS-ketens zijn over het algemeen minder toxisch maar problematischer om te verwijderen.
De exploitant geeft aan een Reverse Osmosis-installatie besteld te hebben. Na de plaatsing van deze installatie zullen verschillende pistes verder worden onderzocht zoals
- Monitoring efficiëntie actief koolfilters;
- vernietiging PFAS via NTP (niet thermische plasma);
- Verdere opconcentratie met membraanfilters en/of indamping gevolgd door NTP of thermische vernietiging (extern).
De exploitant schat dat de ontwikkelingstermijn voor deze projecten nog minstens een jaar zal duren. Om deze periode te overbruggen worden nieuwe bijzonder lozingsnormen aangevraagd. In de tussentijd zal WWT Geel verder werken met actieve kool om PFAS te verwijderen. Er zullen twee extra actieve kool filters geplaatst worden om een verder reductie met 90% mogelijk te maken.
Gevraagde lozingsnormen
Op basis van nieuwe inzichten en kennis verworven uit de studie, werd samen met Witteveen & Bos de nota ‘Motivatienota PFAS-normenkader versie 2’ opgemaakt.
De aanvrager vraagt volgende bijzonder lozingsnormen aan voor een periode van 2 jaar.
- Perfluorpentaanzuur (PFPA):
- Perfluorhexaanzuur (PFHxA):
- Perfluorbutaanzuur (PFBA):
Gelet op de kennis ter zake, adviseren we om het standpunt van VMM m.b.t. de gevraagde afwijkingen te volgen aangezien de stadsdienst niet over de gegevens beschikt die noodzakelijk zijn om een voldoende onderbouwd advies te verlenen betreffende de mogelijke gevolgen op het (aquatisch) milieu ten gevolge van de lozing.
Conclusie milieutechnische beoordeling
Met betrekking tot de onderzochte milieutechnische aspecten in voorliggende beoordeling en op basis van de gegevens in de aanvraag lijkt gesteld te kunnen worden dat er geen indicaties zijn tot het verlenen van een negatief advies. Het lijkt echter wel aangewezen om bij eventuele vergunningverlening in de mate van het mogelijke rekening te houden met onderstaande bemerkingen, aanvullingen, aanbevelingen en/of voorstellen voor bijzondere voorwaarden.
Gelet op de expertise ter zake, adviseren we om het standpunt VMM m.b.t. de gevraagde afwijkingen te volgen aangezien IOK niet over de gegevens beschikt die noodzakelijk zijn om een voldoende onderbouwd advies te verlenen betreffende de mogelijke gevolgen op het (aquatisch) milieu ten gevolge van de lozing en efficiëntie en financieel verantwoordbare technieken bij een zuiveringsinstallatie voor PFAS.
Resultaten openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 8 augustus 2024 tot en met 6 september 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werd er een bezwaarschrift ontvangen.
Evaluatie bezwaarschrift
Het bezwaarschrift is eerder een advies dat werd ingediend door Elia. De bijlage en het advies worden doorgegeven aan de vergunningverlenende overheid.
Bespreking adviezen
De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:
Conclusie
Uitgaande van de gegevens opgenomen in het aanvraagdossier, het geïntegreerde advies van IOK en rekening houdende met bovenstaande bemerkingen dient deze vergunningsaanvraag voor het onderdeel ‘ingedeelde inrichting of activiteit’ te worden geadviseerd als voorwaardelijk gunstig.
op voorwaarde dat:
• m.b.t. afwijkingen: uit het advies van VMM blijkt dat de gevraagde afwijkingen aanvaardbaar zijn. indien de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, in acht worden genomen
Lasten
Niet van toepassing
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne
Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning voorwaardelijk gunstig te adviseren.
De voorwaarde m.b.t. het advies van VMM over de gevraagde afwijkingen moet gevolgd worden - de exploitatievoorwaarden zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, moeten in acht worden genomen.