Op 11 april 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om een proefopstelling in te voeren in de schoolomgeving Katersberg in het kader van het project veilige schoolomgeving.
Op 18 september 2023 ging de proefopstelling effectief in.
In februari 2024 werd een kinderbevraging en een enquête uitgevoerd.
Proefopstelling verkeersveilige schoolomgeving
Op 18 september 2023 ging de proefopstelling verkeersveilige schoolomgeving van start in de omgeving van Katersberg met volgende maatregelen:
In februari 2024 werd een bevraging uitgevoerd bij kinderen lagere school, buurtbewoners, (groot)ouders, leerkrachten, directie en medewerkers school voor de evaluatie van deze proefopstelling.
De belangrijkste resultaten uit de kinderbevraging zijn:
De bevraging bij volwassenen werd door in totaal 136 personen ingevuld. Hiervan is 47% enkel buurtbewoner, 26% zijn enkel ouder, de andere zijn (groot)ouder EN buurtbewoner of leerkracht.
De belangrijkste resultaten zijn:
De resultaten van de enquête werden op 28 februari besproken met de werkgroep.
Aanbevelingen van de werkgroep
De werkgroep was het eens over het definitief invoeren van de schoolstraat en de parkeerverboden in Katersberg en Koppeleershoeven.Het probleem is de enkelrichting in Koppeleershoeven die gemengde reacties uitlokt. Iedereen is het erover eens dat deze maatregel de veiligheid van de kinderen verbetert aangezien het verkeer weggeleid wordt van de school. Ook de buurt geeft aan dat zij deze maatregel nuttig acht bij begin en einde van de schooltijd. Zij zien daarom liever de enkelrichting beperkt in tijd, enkel bij begin en einde van de school, buiten deze uren, in het weekend en tijdens vakanties willen ze terug dubbelrichting. Ze halen daarbij volgende argumenten aan:
De dienst mobiliteit en verkeerspolitie zijn niet echt voorstander van een dynamische enkelrichting. Dit kan verwarrend werken en zorgen voor twijfel bij weggebruikers, wat dan weer het risico op gevaarlijke verkeersbewegingen en/of ongevallen kan vergroten.
Er werd contact opgenomen met de stad Mortsel waar de afgelopen maanden eenzelfde opzet met dynamische enkelrichting werd uitgetest. Daar werd ook overgegaan van een vaste enkelrichting naar een dynamische enkelrichting en recent (begin maart) werd dit positief geëvalueerd. Omdat de dynamische enkelrichting een versoepeling was van de vorige maatregel en iedereen het belang erkende van minder verkeer tijdens de spits in de buurt van de school en in de wijk, werd de maatregel ook goed nageleefd. Buiten de spitsmomenten verliep de circulatie terug zoals voorheen tot ieders tevredenheid.
Indien er in Koppeleershoeven ook een dynamische enkelrichting ingevoerd wordt, betekent dit ook hier een versoepeling van de huidige maatregel. En aangezien de buurt wel aangeeft dat ze het nuttig vinden voor de schoolkinderen bij begin en einde schooltijd maar daarbuiten niet, mogen we ervan uitgaan dat deze maatregel hier ook goed zal nageleefd worden.
De werkgroep wil daarom overgaan tot het invoeren van een dynamische enkelrichting in Koppeleershoeven door middel van het plaatsen van dynamische borden F19 en C1 met onderborden M12 en M18. Voor de duidelijkheid worden voor de uren van de dynamische enkelrichting best dezelfde uren genomen als de uren van de schoolstraat in het andere deel van Koppeleershoeven.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om volgende maatregelen in de schoolomgeving van Katersberg te behouden:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om een dynamische enkelrichting in te voeren in Koppeleershoeven - gedeelte tussen Katersberg en Badstraat - in de richting van de Badstraat tijdens de uren van de schoolstraat. Aan de dienst mobiliteit wordt de opdracht gegeven om de aankoop van dynamische borden F19 en C1 op te starten. De proefopstelling zal ingaan na plaatsing van de borden.