Terug
Gepubliceerd op 16/04/2024

2024_CBS_00986 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 1 - chemin particulier) - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/04/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00986 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 1 - chemin particulier) - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00986 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 1 - chemin particulier) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

Aanleiding en context

De gemeenteraad van de stad Geel stelde in haar zitting van 20 december 2023 het rooilijnplan Busser (deel 1 - chemin particulier) voorlopig vast.

Argumentatie

Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 7 februari 2024 tot en met 8 maart 2024.

Dit openbaar werd aangekondigd door:

  1. aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, aan het begin- en eindpunt van het  wegdeel;
  2. een bericht op de website van de stad Geel;
  3. een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  4. een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
  5. een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
  6. een afzonderlijke mededeling aan het Agentschap Wegen en Verkeer als beheerder van de gewestweg N71/Molseweg;
  7. een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer NMBS en De Lijn
  8. een afzonderlijke mededeling aan spoorwegbeheerder Infrabel
  9. een afzonderlijke mededeling aan waterloopbeheerder VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij)


Reacties

Een aangelande reageerde op het rooilijnplan dat het lot 20 ingenomen wordt in het openbaar domein. De aangelande bedenkt dat de elektriciteitspaal geen reden mag zijn en dat de berm behouden moet blijven omdat deze zorgt voor de afwatering.

De aangelande merkt op dat de rooilijn geen rechte lijn meer behoudt t.o.v. de vorige versie van 2023 maar de afsluiting van het terrein volgt. - Mail als bijlage.


Openbaar vervoermaatschappij De Lijn liet in haar reactie weten dat zij in de onmiddellijke omgeving geen vaste busverbinding laten rijden, dat het voorliggende plan geen invloed heeft op haar werking. Bijgevolg geven zij positief advies - mail als bijlage;

Openbaar vervoermaatschappij NMBS liet in haar reactie weten niet betrokken te zijn en daarom geen advies uit te brengen - mail als bijlage;

Spoorwegbeheerder Infrabel liet in haar reactie weten geen bezwaar te hebben - mail als bijlage;


De provinciale deputatie gaf in haar reactie op 4 maart 2024 de opmerking dat er afstemming dient te zijn met de plannen van de herinrichting van de N71, zeker voor wat betreft de aansluitingen van Busser met de N71 / Molseweg. - mail en bericht als bijlagen.


Het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) deelde op 9 maart 2024 in haar reactie mee dat de rooilijn ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg op 21,50 meter ligt en de zone van achteruitbouw 5 meter bedraagt. De minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 26,50 meter. - mail en bericht als bijlagen.


Aanpassing rooilijnplan

Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien.

Het rooilijnplan Busser voorziet een vastlegging van de feitelijke rooilijn als officiële rooilijn.

Voor lot 23 heeft dit tot gevolg dat hier de afsluiting van het terrein dient gevolgd te worden. Deze toestand is volgens de beschikbare straatbeelden al minstens vanaf 2009 (15 jaar) van toepassing. Als wij de rooilijn hier zouden verplaatsen zoals gevraagd door de aangelande, zou dit een wijziging van de ligging van de gemeenteweg inhouden wat op zijn beurt betekent dat de stad Geel een minwaardevergoeding verschuldigd zou zijn ten aanzien van de eigenaar van lot 23. Bij een vaststelling van een feitelijke rooilijn als wettelijke rooilijn is er geen minwaarde.

Als de aangelande van lot 23 in de toekomst een aanvraag doet voor een stedenbouwkundige vergunning, kan er op dat moment onderzocht worden of  de verplaatsing van de draadafsluiting, verplaatsing van de rooilijn en kosteloze grondafstand nuttig en noodzakelijk is, en opgelegd dient te worden door de stad Geel. Op dit moment is dat niet van toepassing.

Voor lot 20: De elektriciteitspaal staat aan de straatzijde van de draadafsluiting van de aangelande en volgt de feitelijke rooilijn verder richting Busser 32. De aangelande van lot 20 neemt al jaren feitelijk bezit van lot 22 dat volgens de kadastrale legger eigendom is van de stad Geel. De stad Geel wenst geen aanpassing te doen van de wegenis zelf en wenst de berm te behouden zoals ze is en de elektriciteitspaal in het openbaar domein te hebben. Daarom is het redelijk om de rooilijn hier te behouden zoals ze feitelijk is. Bovendien is er door de formele ruil van bestemming van lot 20 met lot 22 geen minwaarde, noch meerwaarde voor de aangelande. Als lot 22 wel uit het openbaar domein onttrokken zou worden, maar lot 20 niet in het openbaar domein opgenomen, zou dit betekenen dat de aangelande een meerwaarde creëert die ze dan verschuldigd is aan de stad Geel.

De vaststelling van het rooilijnplan op zich heeft geen gevolgen voor de eigendomstoestand. Dit dient in een aparte overeenkomst met grondoverdrachtsplannen geregeld te worden via een notaris.


Aangezien er geen concreet ontwerp definitief is vastgesteld door het AWV hoe de toekomstige gewestweg wordt ingericht, kan er enkel rekening gehouden worden met de ontworpen rooilijn en achteruitbouwstrook

Naar aanleiding van de reacties van de provinciale deputatie en het AWV werd aan de landmeter gevraagd om de rooilijn en achteruitbouwstrook van de Molseweg ter hoogte van de kruisingen met Busser mee in het rooilijnplan op te nemen.

In het rooilijnplan werden de loten 1 en 2 opgesplitst in de loten 1A, 1B, 2A en 2B. De loten 1B en 2B zijn heden deel van de gemeenteweg Busser, maar worden bij de realisatie van de gewestweg N71 opgenomen in het openbaar domein van het Vlaams Gewest.

De rooilijnen van de gemeenteweg Busser worden bij de realisatie van de gewestweg N71 opgeheven voor het deel tussen de huidige en toekomstige ligging van de gewestweg N71.

Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Adviezen

Openbaar domein Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Busser (deel 1 - chemin particulier), met plandatum 3 april 2024, opgemaakt door landmeter LSG bv, definitief vast.

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het bekendmaken van deze vaststelling overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.