Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
De gemeenteraad van de stad Geel stelde in haar zitting van 20 december 2023 het rooilijnplan Busser (deel 2) voorlopig vast.
Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 7 februari 2024 tot en met 8 maart 2024.
Dit openbaar werd aangekondigd door:
Reacties
Een aangelande stelde mondeling vragen aangaande de toegang tot zijn woning en waar de perceelsgrenzen komen te liggen.
Hierop is mondeling geantwoord dat de toegang tot de woning gegarandeerd blijft en dat de perceelsgrenzen niet wijzigen door een rooilijnplan.
Openbaar vervoermaatschappij De Lijn liet in haar reactie weten dat zij in de onmiddellijke omgeving geen vaste busverbinding laten rijden, dat het voorliggende plan geen invloed heeft op haar werking. Bijgevolg geven zij positief advies - mail als bijlage;
Openbaar vervoermaatschappij NMBS liet in haar reactie weten niet betrokken te zijn en daarom geen advies uit te brengen - mail als bijlage;
Spoorwegbeheerder Infrabel liet in haar reactie weten geen bezwaar te hebben - mail als bijlage;
De provinciale deputatie gaf in haar reactie op 4 maart 2024 de opmerking dat er afstemming dient te zijn met de plannen van de herinrichting van de N71, zeker voor wat betreft de aansluitingen van Busser met de N71 / Molseweg. - mail en bericht als bijlagen.
Het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) deelde op 9 maart 2024 in haar reactie mee dat de rooilijn ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg op 21,50 meter ligt en de zone van achteruitbouw 5 meter bedraagt. De minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 26,50 meter. - mail en bericht als bijlagen.
Aanpassing rooilijnplan
Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien.
Aangezien er geen concreet ontwerp definitief is vastgesteld door het AWV hoe de toekomstige gewestweg wordt ingericht, kan er enkel rekening gehouden worden met de ontworpen rooilijn en achteruitbouwstrook
Naar aanleiding van de reacties van de provinciale deputatie en het AWV werd aan de landmeter gevraagd om de rooilijn en achteruitbouwstrook van de Molseweg ter hoogte van de kruisingen met Busser mee in het rooilijnplan op te nemen.
In het rooilijnplan werden de loten 4, 23 en 24 opgesplitst in de loten 4A, 4B, 23A, 23B, 24A en 24B. De loten 4B, 23B en 24B zijn heden deel van de gemeenteweg Busser, maar worden bij de realisatie van de gewestweg N71 opgenomen in het openbaar domein van het Vlaams Gewest.
De rooilijnen van de gemeenteweg Busser worden bij de realisatie van de gewestweg N71 opgeheven voor het deel tussen de huidige en toekomstige ligging van de gewestweg N71.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Busser (deel 2), met plandatum 3 april 2024, opgemaakt door landmeter LSG bv, definitief vast.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het bekendmaken van deze vaststelling overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.