Terug
Gepubliceerd op 16/04/2024

2024_CBS_00987 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 2) - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 15/04/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00987 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 2) - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_00987 - Definitieve vaststelling gemeentelijk rooilijnplan - Busser (deel 2) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen

Aanleiding en context

De gemeenteraad van de stad Geel stelde in haar zitting van 20 december 2023 het rooilijnplan Busser (deel 2) voorlopig vast.

Argumentatie

Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 7 februari 2024 tot en met 8 maart 2024.

Dit openbaar werd aangekondigd door:

  1. aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, aan het begin- en eindpunt van het  wegdeel;
  2. een bericht op de website van de stad Geel;
  3. een bericht in het Belgisch Staatsblad;
  4. een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
  5. een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
  6. een afzonderlijke mededeling aan het Agentschap Wegen en Verkeer als beheerder van de gewestweg N71/Molseweg;
  7. een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer NMBS en De Lijn
  8. een afzonderlijke mededeling aan spoorwegbeheerder Infrabel
  9. een afzonderlijke mededeling aan waterloopbeheerder VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij)


Reacties

Een aangelande stelde mondeling vragen aangaande de toegang tot zijn woning en waar de perceelsgrenzen komen te liggen.

Hierop is mondeling geantwoord dat de toegang tot de woning gegarandeerd blijft en dat de perceelsgrenzen niet wijzigen door een rooilijnplan.


Openbaar vervoermaatschappij De Lijn liet in haar reactie weten dat zij in de onmiddellijke omgeving geen vaste busverbinding laten rijden, dat het voorliggende plan geen invloed heeft op haar werking. Bijgevolg geven zij positief advies - mail als bijlage;

Openbaar vervoermaatschappij NMBS liet in haar reactie weten niet betrokken te zijn en daarom geen advies uit te brengen - mail als bijlage;

Spoorwegbeheerder Infrabel liet in haar reactie weten geen bezwaar te hebben - mail als bijlage;


De provinciale deputatie gaf in haar reactie op 4 maart 2024 de opmerking dat er afstemming dient te zijn met de plannen van de herinrichting van de N71, zeker voor wat betreft de aansluitingen van Busser met de N71 / Molseweg. - mail en bericht als bijlagen.


Het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV) deelde op 9 maart 2024 in haar reactie mee dat de rooilijn ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg op 21,50 meter ligt en de zone van achteruitbouw 5 meter bedraagt. De minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 26,50 meter. - mail en bericht als bijlagen.


Aanpassing rooilijnplan

Bij de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde gemeentelijk rooilijnplan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op de bezwaren en opmerkingen die tijdens het openbaar onderzoek zijn geformuleerd, of eruit voortvloeien.

Aangezien er geen concreet ontwerp definitief is vastgesteld door het AWV hoe de toekomstige gewestweg wordt ingericht, kan er enkel rekening gehouden worden met de ontworpen rooilijn en achteruitbouwstrook

Naar aanleiding van de reacties van de provinciale deputatie en het AWV werd aan de landmeter gevraagd om de rooilijn en achteruitbouwstrook van de Molseweg ter hoogte van de kruisingen met Busser mee in het rooilijnplan op te nemen.

In het rooilijnplan werden de loten 4, 23 en 24 opgesplitst in de loten 4A, 4B, 23A, 23B, 24A en 24B. De loten 4B, 23B en 24B zijn heden deel van de gemeenteweg Busser, maar worden bij de realisatie van de gewestweg N71 opgenomen in het openbaar domein van het Vlaams Gewest.

De rooilijnen van de gemeenteweg Busser worden bij de realisatie van de gewestweg N71 opgeheven voor het deel tussen de huidige en toekomstige ligging van de gewestweg N71.

Juridische grond

Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

Adviezen

Openbaar domein Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het rooilijnplan Busser (deel 2), met plandatum 3 april 2024, opgemaakt door landmeter LSG bv, definitief vast.

Artikel 2

De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met het bekendmaken van deze vaststelling overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.