Terug
Gepubliceerd op 03/09/2024

2024_CBS_02184 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een meergezinswoning (SA 2512), gelegen De-Billemontstraat, kadastraal afdeling 1, sectie H, nr. 337V - Attest

College van Burgemeester en Schepenen
ma 02/09/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02184 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een meergezinswoning (SA 2512), gelegen De-Billemontstraat, kadastraal afdeling 1, sectie H, nr. 337V - Attest 2024_CBS_02184 - Stedenbouwkundig attest - Het oprichten van een meergezinswoning (SA 2512), gelegen De-Billemontstraat, kadastraal afdeling 1, sectie H, nr. 337V - Attest

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 06/09/2024


Gegevens van de aanvrager

 

Jan De Maeyer

Binnenweg 30

2400 Mol

 

Gegevens van het perceel

 

De-Billemontstraat  20 2440 Geel

Kadastraal gekend als: 

(afd. 1) sectie H 337 V

 

Ingewonnen adviezen

 

Provincie Antwerpen

Voorwaardelijk gunstig advies dd. 05/08/2024 met als referentie WAAD-2024-2089:

 

 

Advies van de gewestelijke stedenbouwkundig ambtenaar

 

De gemeente is ontvoogd. Bijgevolg moet het advies van de gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar niet worden ingewonnen.

 

Standpunt van het college van burgemeester en schepenen

 

Historiek:

 

Bepaling welk plan van toepassing is

De aanvraag is volgens het bij Koninklijk besluit van 28 juli 1978 - Gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28/07/1978 gelegen in woongebied. 

In deze gebieden de stedenbouwkundige voorschriften gelden van het KB van 28/12/1972 betreffende de inrichting en de toepassing van de ontwerp-gewestplannen en gewestplannen. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Het perceel is gelegen binnen BPA Nieuwstraat, goedgekeurd op 03/10/2006.

Het perceel is gelegen binnen het Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel, goedgekeurd op 10/04/2012 en PRUP Regionale ontsluiting Geel bis, goedgekeurd op 22/06/2023.

Het perceel is niet gelegen binnen een goedgekeurde verkaveling.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

Beschrijving van de bouwplaats, de omgeving en de aanvraag

Omschrijving

De aanvraag betreft het oprichten van een meergezinswoning.

 

Toetsing aan de decretale beoordelingselementen

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

 

Het voorliggende (bouw)project heeft geen omvangrijke oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied. Bovendien worden er geen belangrijke ondergrondse constructies gebouwd en worden er geen grachten gedempt, overwelfd, ingebuisd of beschoeid, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat het schadelijk effect beperkt is. Enkel wordt door de toename van de verharde oppervlakte de infiltratie van het hemelwater in de bodem plaatselijk beperkt. Dit wordt gecompenseerd door de plaatsing van een hemelwaterput en/of infiltratie- en/of buffervoorziening, overeenkomstig de normen vastgelegd in de geldende gewestelijke/provinciale/gemeentelijke stedenbouwkundige verordening. Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.

 

Conclusie:

Voorwaardelijk gunstig voor het oprichten van een meergezinswoning onder volgende voorwaarden:

De voorschriften van het BPA Nieuwstraat, zone A2S dienen te worden gevolgd.

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Er dient 30 m² groen per woongelegenheid te worden voorzien.

Er dient 1 parkeerplaats/garage per woongelegenheid te worden voorzien. Deze mogen voorzien worden langs Gansakker.

Er dient 1 fietstalplaats per hoofdkussen te worden voorzien. Deze fietsstalplaats dient voorzien te worden zo kort mogelijk bij de in/uitgang van het gebouw om het fietsgebruik optimaal te faciliteren. Er dient extra ruimte te worden voorzien voor bakfietsen.

De totale netto-vloeroppervlakte van een zelfstandige wooneenheid is minimaal 60 m² voor een wooneenheid met 1 slaapkamer en minimaal 76 m² met 2 slaapkamers.

De gemiddelde oppervlakte van alle appartementen dient minstens 85 m² te bedragen.

Elke zelfstandige wooneenheid dient te voorzien in een berging met een minimum van 5 m².

Elke zelfstandige wooneenheid dient over een buitenruimte te beschikken met een netto-vloeroppervlakte van minimaal 2 m² per verblijfsruimte met een minimum van 8 m² per zelfstandige wooneenheid.

Minimaal 30% van het aantal wooneenheden moet gerealiseerd worden als een aanpasbare wooneenheid. Als er geen lift is, moeten de gelijkvloerse wooneenheden aanpasbaar voorzien worden.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

In het vergunningsdossier wordt op plan aangetoond dat de buitenruimten een voldoende grootte en bruikbaarheid hebben om er (tuin)meubels in te plaatsen, en om tussen deze meubels een vrije doorgang te voorzien.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid dd. 05/08/2024 met kenmerk WAAD-2024-2089.

 

Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning zal een grondige toetsing gebeuren aan de goede ruimtelijke ordening en de hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen, en kan de vergunningverlenende overheid bijkomende voorwaarden of wijzigingen aan het concept opleggen op basis van de concrete plannen.

 

 

 

 


 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot stedenbouwkundig attest  goed te keuren en een gunstig stedenbouwkundig attest af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
 
De voorschriften van het BPA Nieuwstraat, zone A2S dienen te worden gevolgd.

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Er dient 30 m² groen per woongelegenheid te worden voorzien.

Er dient 1 parkeerplaats/garage per woongelegenheid te worden voorzien. Deze mogen voorzien worden langs Gansakker.

Er dient 1 fietstalplaats per hoofdkussen te worden voorzien. Deze fietsstalplaats dient voorzien te worden zo kort mogelijk bij de in/uitgang van het gebouw om het fietsgebruik optimaal te faciliteren. Er dient extra ruimte te worden voorzien voor bakfietsen.

De totale netto-vloeroppervlakte van een zelfstandige wooneenheid is minimaal 60 m² voor een wooneenheid met 1 slaapkamer en minimaal 76 m² met 2 slaapkamers.

De gemiddelde oppervlakte van alle appartementen dient minstens 85 m² te bedragen.

Elke zelfstandige wooneenheid dient te voorzien in een berging met een minimum van 5 m².

Elke zelfstandige wooneenheid dient over een buitenruimte te beschikken met een netto-vloeroppervlakte van minimaal 2 m² per verblijfsruimte met een minimum van 8 m² per zelfstandige wooneenheid.

Minimaal 30% van het aantal wooneenheden moet gerealiseerd worden als een aanpasbare wooneenheid. Als er geen lift is, moeten de gelijkvloerse wooneenheden aanpasbaar voorzien worden.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

In het vergunningsdossier wordt op plan aangetoond dat de buitenruimten een voldoende grootte en bruikbaarheid hebben om er (tuin)meubels in te plaatsen, en om tussen deze meubels een vrije doorgang te voorzien.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van de Dienst Integraal Waterbeleid dd. 05/08/2024 met kenmerk WAAD-2024-2089.

 

Bij de aanvraag tot omgevingsvergunning zal een grondige toetsing gebeuren aan de goede ruimtelijke ordening en de hemelwaterverordening 2023, en eventuele latere wijzigingen, en kan de vergunningverlenende overheid bijkomende voorwaarden of wijzigingen aan het concept opleggen op basis van de concrete plannen.