Terug
Gepubliceerd op 10/09/2024

2024_CBS_02225 - Aanpassing aan parkeersituatie afwisselend parkeren ter hoogte van huisnummers 69-81 in Nieuwstraat - Beslissen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 02/09/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Nadine Laeremans

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02225 - Aanpassing aan parkeersituatie afwisselend parkeren ter hoogte van huisnummers 69-81 in Nieuwstraat - Beslissen 2024_CBS_02225 - Aanpassing aan parkeersituatie afwisselend parkeren ter hoogte van huisnummers 69-81 in Nieuwstraat - Beslissen

Motivering

Aanleiding en context

De doorstroming en veiligheid in de Nieuwstraat laten te wensen over door het veelvuldig halteren en parkeren op de rijbaan van auto's en vrachtwagens om te laden en te lossen. Het is noodzakelijk om dit laden en lossen en het parkeren beter te organiseren. 

Er is een aanpassing van artikel 8 uit het tijdelijk reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Nieuwstraat waarbij het college een beslissing dient te nemen.


Het voorstel dat door de handelaars naar voren werd geschoven, met name een afwisselende laad -en loszone voor (lichte) vrachtwagens van maandag tot vrijdag overdag en parkeren voor personenauto's van maandag tot vrijdag 's avonds, in combinatie met 'maximaal 30-minuten' gratis parkeren via een gratis parkeerbeurt of Geels halfuurtje op zaterdagen en op zondagen, is in overtreding volgens de bebording omschreven in de wegcode en de handhaving door politie of APCOA. Op deze manier kan er niet gecontroleerd/gehandhaafd worden.

Argumentatie

  • Er is dus een aanpassing nodig ter hoogte van huisnummers 69-81

  • Alternatief 1: De afwisselende parkeerstrook, waar momenteel geparkeerd mag worden door personenauto's en laden en lossen is toegestaan door (lichte) vrachtauto's, wordt een permanente laad -en loszone van maandag tot zondag, volgens de andere laad -en loszones in de Nieuwstraat. Hier dienen de verkeersborden e9c - parkeren uitsluitend voor vrachtwagens en het nieuwe onderbord voor 'laden en lossen van goederen' geplaatst te worden. Voor de correcte handhaving en controle van de politie is dit het meest sluitende en eenduidige alternatief. Op die manier beschikt de Nieuwstraat over conforme laad -en loszones over heel haar straat. Voor bezoekers, inwoners en leveranciers wordt op die manier ook duidelijkheid gecreëerd.

    (nieuw onderbord 'laden en lossen van goederen')


    OF


    Alternatief 2: Het parkeren om te laden -en lossen door (lichte) vrachtauto's is toegelaten van maandag tot zondag van 7u30 tot 18u. Het parkeren door personenauto's is toegelaten van maandag tot zondag van 18u tot 7u30. Deze afwisselende parkeerstrook volgt dan het exacte voorbeeld van de bestaande situatie in Pas. Op die manier wordt voor een groot stuk tegemoet gekomen aan de handelaars om parkeerplaatsen voor personenauto's in de Nieuwstraat te behouden, weliswaar tussen 18u en 7u30, ook op zaterdagen en zondagen. De verkeersborden E9j - afwisselend parkeren toegestaan worden geplaatst.


    Het alternatief zal voor de evaluatie in oktober ongeveer +/- 2 weken van kracht zijn. Op advies van mobiliteit en communicatie kan daarom, rekening houdend met de evaluatie van alle maatregelen in de Nieuwstraat in oktober, de effectieve plaatsing van alternatief 1 of alternatief 2 best voorzien worden na de evaluatie.

    Op die manier kan communicatie naar bezoekers, inwoners en handelaars toe niet alleen tijdig en correct worden voorbereid, maar is ze ook helder en eenduidig. 

     

    Juridische grond

    1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
    2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
    3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
    4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
    5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
    6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
    7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
    8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college van burgemeester en schepenen kiest voor alternatief 1 en geeft de dienst de opdracht om dit uit te voeren. 

    Artikel 2

    Het college van burgemeester en schepenen beslist om bij een gemaakte keuze het tijdelijk reglement op het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg inzake Nieuwstraat aan te passen. 

    Artikel 3

    Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht om de verkeersborden bij parkeerplaatsen telkens voor het boompje aan die parkeerplaats te plaatsen, zodat de borden niet achter de boompjes staan (te weinig zichtbaar).