Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_BURG_00107 - Geel Basketbalclub vzw: trekkertrek & tentfuif - 30/3/2024 (nieuwe datum) - Goedkeuren

Burgemeester
ma 19/02/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00107 - Geel Basketbalclub vzw: trekkertrek & tentfuif - 30/3/2024 (nieuwe datum) - Goedkeuren 2024_BURG_00107 - Geel Basketbalclub vzw: trekkertrek & tentfuif - 30/3/2024 (nieuwe datum) - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Geel Basketbalclub vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van Trekkertrek (start om 10.00 uur) en een tentfuif op 30/3/2024 vanaf 21.30 uur, in een veld achter het landbouwbedrijf te Herentalseweg 19A, Geel. Dit evenement is verplaatst gezien de terreinen/velden te nat zijn in februari na de vele regen. 

De organisatoren vraagt tijdelijke verkeersmaatregelen in de buurt van het event als volgt, en dit in samenspraak met de politie. 

Parkeerverbod:

  1. Herentalseweg vanaf Vogelzang tot grens met OLEN (kmpaal 27,4)
  2. Twee-Molenstraat vanaf Herentalseweg tot Lammerdries
  3. Poiel vanaf Herentalseweg tot huisnr 90, Poiel mag twee richtingen blijven
  4. Verbindingsweg tussen Poiel en Velveken
  5. Velveken vanaf Herentalseweg tot Haag
  6. Hees en Hezeschrans vanaf Herentalseweg tot Lammerdries-Oost

Organisator vraagt ook toestemming voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering te Herentalseweg, Poiel, Antwerpseweg.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan Geel Basketbalclub vzw voor de organisatie van Trekkertrek (start om 10.00 uur) en een tentfuif op 30/3/2024 vanaf 21.30 uur, in een veld achter het landbouwbedrijf te Herentalseweg 19A, Geel. Dit evenement wordt verplaatst van datum gezien de terreinen/velden te nat zijn in februari na de vele regen.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en controleverslag(en)van de brandweer moeten strikt nageleefd worden.

De organisator zorgt voor de nodige verzekeringen.

De organisator dient een EHBO koffer op de site voorhanden te hebben. 

Artikel 2

  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De muziek moet uitgezet worden om 03.00 uur. Het terrein moet ontruimd zijn om 04.00 uur.

Artikel 4

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie de minimum van 6 agenten professionele security.

Artikel 5

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 6

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, en dit minstens 1 werkdag voor datum activiteit, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Indien de activiteit over de gemeentegrenzen doorgaat, vraagt de organisator dit op eigen initiatief aan bij de aanpalende gemeenten.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

Indien de organisator tijdelijke bewegwijzering wenst te plaatsen langs gewestwegen, dient hij dit zelf aan te vragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen

Artikel 9

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.

Artikel 11

Dit besluit vervangt het besluit van de burgemeester van 27/12/2024.