Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_CBS_01790 - Ontharding en herinrichting hoek Doelenstraat x Kollegestraat ter verhoging van zichtbaarheid en verkeersveiligheid, in combinatie met de plaatsing van een fietsenstalling - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 01/07/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Tom Corstjens

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01790 - Ontharding en herinrichting hoek Doelenstraat x Kollegestraat ter verhoging van zichtbaarheid en verkeersveiligheid, in combinatie met de plaatsing van een fietsenstalling - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01790 - Ontharding en herinrichting hoek Doelenstraat x Kollegestraat ter verhoging van zichtbaarheid en verkeersveiligheid, in combinatie met de plaatsing van een fietsenstalling - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

  • Het kruispunt Doelenstraat-Kollegestraat is overgedimensioneerd aangelegd, met als gevolg:
    • een verminderde oversteekbaarheid voor voetgangers (langere oversteekafstand = langere conflictzone)
    • voertuigen die door de ruime bochtstraal  tegen een te hoge snelheid de Doelenstraat kunnen inrijden. De Doelenstraat wordt op die manier ook oneigenlijk gebruikt als ‘short cut’ door doorgaand verkeer vanuit de Kollegestraat  richting Rozendaal (in plaats van via de Pastoor Van Neylenstraat te rijden). De Doelenstraat is immers een woonstraat die ‘erfachtig’ is ingericht, en waar ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ geldt.
    • hinderlijk en gevaarlijk foutparkeren op de hoek Kollegestraat x Doelenstraat

         Op de hoek Kollegestraat x Doelenstraat staan systematisch 2 foutgeparkeerde auto’s.  Deze auto’s hinderen de fietsers die uit de Kollegestraat komen.

          Automobilisten worden door de huidige ‘ruime’ aanleg op het verkeerde been gezet en krijgen de indruk dat parkeren hier toch toegestaan is. Nochtans: op grond van artikel 24 lid 1            sub a van de wegcode is het verboden een voertuig te parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan vijf meter (en dit om voldoende ruimte vrij te houden voor                          overstekende voetgangers, maar ook om het zicht op het kruispunt te vrijwaren).

  • De hoek Kollegstraat x Doelenstraat is één van de voorkeurslocaties voor de inplanting van een publieke fietsenstalling  in het kader van het onderzoek van het mobiliteitsteam naar een gebiedsdekkend netwerk van publieke fietsenstallingen voor het centrum van Geel.  In de omgeving zijn vandaag geen fietsstallingsmogelijkheden  voorhanden. Veel woningen beschikken inpandig over onvoldoende ruimte om fietsen te stallen.
  • Een aantal bewoners van de Doelenstraat had zich kandidaat gesteld om van hun straat een  tuinstraat te maken (project van Commons Lab en IOK), maar dit voorstel werd uiteindelijk niet geselecteerd. Dit geeft aan dat er een basisdraagvlak voor de ‘vergroening’ aanwezig is.

Argumentatie

Door het kruispunt anders in te richten willen we twee vliegen in een klap slaan:

  • voorzien in de noodzakelijke stallingsmogelijkheden
  • én de ‘keuzearchitectuur’ corrigeren zodat het gewenste verkeersgedrag waarschijnlijker wordt.

Voorstel is om:

  • het kruispunt compacter en daardoor veiliger te maken
  • de vrijgekomen ruimte te benutten voor:
    1. enerzijds de plaatsing van drie fietsnietjes met 1,00 m tussenruimte (met mogelijkheid voor het plaatsen van een buitenmaatse fiets/bakfiets)
    2. anderzijds ontharding onder de vorm van extra plantvakken
  • het voetpad langs de Kollegestraat ‘op hoogte’ door te trekken over de Doelenstraat

De aangepaste inrichting zou leiden tot:

  • Een betere en veiligere oversteekbaarheid voor voetgangers (lees: kortere oversteeklengte en voetpad op hoogte zonder niveauverschillen)
  • Minder conflicten tussen de Doelenstraat uitrijdende fietsers en de Doelenstraat inrijdende automobilisten
    1. Meer aangepaste snelheden door aangepaste bochtstralen en voetpad ‘op hoogte’ te voorzien
    2. Hinderlijk/gevaarlijk foutparkeren is niet meer mogelijk
    3. Mogelijkheden om fietsen diefstalveilig te stallen zonder hinder op het voetpad
  • Een minder aantrekkelijke short cut voor doorgaand autoverkeer: te snel de Doelenstraat inrijden kan niet meer
  • Een groene ‘toegangspoort’ voor de Doelenstraat, die past bij het statuut van deze straat (uitgezonderd plaatselijk verkeer, woonstraat met erfachtige inrichting)

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005. Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz. op code.esignflow.be met code 6087-7779-6505-4717 2/4
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt de ontharding en herinrichting van de hoek Doelenstraat x Kollegestraat goed, met het oog op een verhoging van de zichtbaarheid en verkeersveiligheid, de vergroening van het openbaar domein, en de verbetering van de fietsstalmogelijkheden in de omgeving . De dienst openbaar domein wordt opdracht gegeven om de werken op te nemen in de lijst van regiewerken. De raming hiervoor bedraagt 13.863,50 € excl btw en 16.774,84 € incl btw.