De proeftuin op de Havermarkt laat inwoners ervaren hoe de Havermarkt en de zone Werft er in de toekomst uit kan zien. Een terrasje tussen de bomen, spelen in het groen of gewoon wat ‘chillen’ op het gras, op Havermarkt kan het allemaal. De veranderingen draaien rond vijf thema’s die terugkomen in de proeftuin zelf:
Deze thema’s willen we ook toelichten in de communicatie rond de proeftuin en in de proeftuin zelf. De inwoners begrijpen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en welke principes voor de stad belangrijk zijn bij de toekomstige inrichting van zone Werft.
Informatieborden in de proeftuin op de Havermarkt informeren de inwoners over de visie van de stad op de proeftuin en op de hele zone Werft bij uitbreiding.
Als kindvriendelijke stad willen we dit op een speelse en leuke manier aanpakken zodat ook kinderen de vijf thema’s voelen in de proeftuin. Vandaar ontstaat het idee om te werken met ‘vindpalen’. Leuke iconen maken meteen duidelijk waar het infobord over gaat en waar de proeftuin voor staat. Een bijkomend voordeel is dat de ‘vindpalen’ zichtbaar zijn in de ruimere omgeving, en toevallige voorbijgangers prikkelen om een kijkje te nemen in de proeftuin.
Een eerste ontwerp vindt u in de bijlage van dit besluit. Ook de teksten van de overige borden en de iconen die we hiervoor willen gebruiken, leggen we via dit besluit voor.
Ook de stedelijke kanalen willen we inzetten om de thema’s uit de proeftuin en de toekomstvisie op zone Werft toe te lichten. Daarnaast willen we deze kanalen ook inzetten om inwoners, bezoekers en handelaars op de hoogte te brengen wanneer er een event plaatsvindt in de proeftuin. Het voorlopige communicatieplan vindt u in bijlage.
Voor dit project hebben we nog enkele aparte stakeholders genoteerd waarbij de grootste de buurtbewoners en de centrumhandelaars zijn. Voor hun voorzien we een aparte communicatie via bewonersbrieven en mailings via dienst ondernemen en dit telkens tijdens elke mijlpaal opgenomen in het communicatieplan.
Op donderdag 14 augustus willen we de inwoners van Geel, bezoekers aan het centrum en de centrumhandelaars uitnodigen om te komen proeven van de proeftuin. Dit willen we graag letterlijk nemen en ijsjes uitdelen om de ingebruikname te vieren. Door een fijne ervaring te creëren in de proeftuin en elkaar daar te ontmoeten (een van de pijlers van de proeftuin), kunnen we meteen tonen dat we de theorie ook in de praktijk willen omzetten.
Praktisch voorzien we één gratis bolletje ijs voor iedereen die tussen 18 en 19 uur aanwezig is. Daarna kan afgesproken worden met de ijskar dat ze nog mogen blijven staan en dat de overige ijsjes betalend zijn. Dit maken we ook duidelijk in de communicatie naar aanleiding van dit moment en ter plaatse zelf. We voorzien de mogelijkheid voor de betrokken schepen om de mensen te verwelkomen en te bedanken, zullen de pers uitnodigen en een persbericht voorzien om uit te sturen.
Inwoners, bezoekers en handelaars mogen bij het éénjarig bestaan van de proeftuin hun mening geven over de proeftuin zelf en over hoe ze de toekomst van de hele zone Werft zien. Ook marktkramers willen we hierin meenemen indien mogelijk. We willen de burgers zo goed mogelijk informeren over de keuzes die de stad nam zodat ze een gefundeerde mening kunnen vormen die vooroordelen zoveel mogelijk achterwege laat. Daarom is een goede communicatie gericht op informeren en sensibiliseren nodig.
Het college van burgemeester en schepenen keurt het communicatieplan 'Proeftuin Havermarkt' goed.
Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met het plaatsen van informatieborden en 'vindpalen' in de proeftuin.