Terug
Gepubliceerd op 04/06/2024

2024_CBS_01513 - Ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Leunenstadion’ - Kennisname adviezen, reacties en verslag participatiemoment & principevragen detailhandel & Fasering - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01513 - Ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Leunenstadion’ - Kennisname adviezen, reacties en verslag participatiemoment & principevragen detailhandel & Fasering - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_01513 - Ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Leunenstadion’ - Kennisname adviezen, reacties en verslag participatiemoment & principevragen detailhandel & Fasering - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

Voetbalclub ASV Geel is al vele jaren gevestigd op ‘sportsite De Leunen’ in Geel. Op deze sportsite waar onder andere ook een atletiekpiste en verschillende oefenvelden liggen, werd het Leunenstadion uitgebouwd. De club, investeringsgroep Leunen Invest en stad Geel zijn intussen al geruime tijd in overleg over mogelijkheden voor verdere investeringen in de stadionsite.

Naar aanleiding van concrete bouwplannen van de club in 2016, werd bureau OMGEVING in 2017 op basis van een raamovereenkomst gevraagd om een analyse te maken van de ontwikkelingsmogelijkheden voor de site. Op basis van de nota die door OMGEVING werd opgemaakt, besloot het college van burgemeester en schepenen op 18 april 2017 dat er eerst een kwalitatief ontwikkelingsplan zou moeten worden gemaakt, voordat er bijkomende projecten mogelijk zouden zijn (bijlage 1). Sinds 2017 zijn er verschillende ontwikkelingen geweest in en rond de club en moest het ruimtelijke verhaal even on hold worden gezet.

Sinds 2020 werken A.S.V. Geel, Leunen Invest BV en stad Geel een visie uit voor de stadionsite: op 20 november 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het lastenboek goed voor de opmaak van een ontwikkelingsvisie. In zitting van 16 juli 2021 heeft het schepencollege vervolgens de opdracht tot opmaak van een ontwikkelingsvisie gegund aan bureau Atelier Romain in samenwerking met Anteagroup en Goedefroo+Goedefroo architecten.

De ontwikkelingsvisie moet duidelijkheid bieden over de ruimtelijke mogelijkheden voor de verdere ontwikkeling van het stadion. Zo moet het stadion een invulling krijgen die een meerwaarde biedt voor de omliggende wijken en buurtbewoners, en ook het bestaande aanbod van sportsite De Leunen versterkt. Een belangrijke vraag daarbij is welke kansen er zijn om in de schil van het stadion ook niet sportgerelateerde voorzieningen te huisvesten. Deze commerciële ontwikkelingen moeten de stapsgewijze uitbouw van het stadion mogelijk maken. Er wordt onder andere gedacht aan zaken zoals een sportcafé, hotel, kantoren, polyvalente ruimten, huisvesting, internaat, buurtwinkel etc.

Ambities ASV Geel

ASV Geel speelt anno 2023 in 3de afdeling Voetbal Vlaanderen (amateurvoetbal) en heeft de ambitie om op relatief korte termijn te streven naar voetbal in de 1ste afdeling Voetbal Vlaanderen. Momenteel voldoet huidig stadion aan de licentievoorwaarden voor de nagestreefde afdelingen.

ASV Geel vraagt wel aan Leunen Invest en de Stad Geel dat bij de verdere commerciële ontwikkeling van het stadion er ruimte wordt gelaten om het voetbalstadion en meer specifiek de tribunes in de toekomst of gelijktijdig uit te breiden zodat minimaal aan de licentievoorwaarden van eerste nationaal (1A= profvoetbal) voldaan wordt.

Het opzet is om het stadion verder te ontwikkelen door de geïnvesteerde gelden te recupereren om nadien met de  winsten de half afgewerkte zittribune verder af te werken en de voetbalwerking verder te ondersteunen.

In functie van het eerste participatietraject als onderdeel van de opmaak van de ontwikkelingsvisie werd van 17 november t.e.m. 6 december 2021 een online bewonersbevraging gelanceerd via de website van de stad. Dit om inzicht te krijgen in het huidige gebruik van de sportsite en te peilen naar de noden en behoeftes voor deze site. Er werden ruim 600 bevragingen ingevuld door omliggende bewoners en gebruikers van de site. Bijkomend werd op 2 december 2021 een stakeholderoverleg voorzien in aanwezigheid van diverse belanghebbende actoren (waaronder Thomas More, KU Leuven, de sportverenigingen op de site, de moskee, de buurtwerker(s) van de omliggende wijken,...).

De inzichten en aandachtspunten uit het eerste participatietraject werden meegenomen in het uitwerken van zeven concepten en twee scenario’s voor het stadion en zijn omgeving. De zeven concepten vormen een evaluatie- en positiekader in functie van de visievorming voor het Leunenstadion. De scenario’s, die beide verschillende aspecten aftoetsen t.o.v. elkaar (programma, mobiliteit, bouwhoogtes, afstanden, densiteit, bouwkundige haalbaarheid, economische realiteit, voetbalwetgeving,…), vertrekken vanuit de ambities van de club en het uitgangspunt van de zeven geformuleerde concepten. De ruimtelijke concepten hebben betrekking op verschillende schaalniveaus:

  • Op schaal van het sportpark: doorwaadbaarheid, multimodale bereikbaarheid, kwalitatieve en (klimaat)robuuste publieke ruimte, en integratie binnen de omgeving;
  • de stadionsite: mogelijk maken van veelzijdig programma, en hergebruik op schaal van de stadionsite;
  • de gebouwen: hergebruik op schaal van het gebouw, en activeren van daken.

Het scenario-onderzoek voorziet in twee scenario’s. Beide scenario’s zijn vanuit een verschillend optiek tot stand gekomen en verschillen bijgevolg dermate dat deze voldoende ruimte laten om na te denken over tussenoplossingen. Het doel is om uiteindelijk te komen tot een samengesteld voorkeursscenario met elementen uit beide scenario’s.

De scenario’s verschillen voornamelijk in de invulling van het programma en ontsluiting en parkeren voor gemotoriseerd verkeer.

  • Scenario A vertrekt van een maximaal behoud van de bestaande tribunes. Om aan de gewenste capaciteit van 8000 toeschouwers te komen wordt slechts één tribune (west 1) vergroot, nl. van 1284 naar 1562 personen. De huidige supporterszone wordt kwalitatiever ingericht (overdekt, ruimer, aaneengesloten...). Om deze ingreep te financieren, alsook tribune zuid 3 af te werken, wordt een beperkt programma toegevoegd rondom de bestaande tribunes dat zich focust op de noden van de buurt.
  • Scenario B hanteert als algemene uitgangspunten dat Tribunes west 1, noord 2 en oost 1 worden afgebroken en herbouwd en uitgebreid tot de capaciteit van 8000 toeschouwers. De nieuwe tribunes worden over de hele lengte van het voetbalveld voorzien voor een optimale supportersbeleving. De nieuwe supporterszone wordt aansluitend voorzien; deels in de buik, deels meteen achter de tribune. Om deze ingreep te financieren, alsook tribune zuid 3 af te werken, wordt een zwaarder programma, afgestemd op de nieuwe tribunes en de omgeving.

Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 7 maart 2022 kennis van het scenario-onderzoek.

De resultaten van het scenario-onderzoek werden vervolgens teruggekoppeld naar direct omwonende & actoren in de nabije omgeving, alsook naar een ruimere bewonersgroep tijdens een infomarkt op woensdag 20 april 2022, in de kantine van het voetbalstadion. Het doel hiervan was enerzijds om buurtbewoners, gebruikers van de sportsite en geïnteresseerden te informeren over het project en anderzijds hun input te vergaren over de ontwerpscenario's. Na een eerste toelichting van het traject, de analyse en de visie konden de bezoekers in gesprek gaan met het ontwerpteam rond de twee toekomstscenario's. Dit gebeurde in twee sessies: een eerste voor de directe omwonenden en een tweede sessie voor een ruimere groep geïnteresseerden.

Tijdens de laatste stuurgroep op vrijdag 3 juni 2022 werd, in aanwezigheid van de aandeelhouders van Leunen Invest, het eindrapport ontwikkelingsvisie Leunenstadion  (zie bijlage 2) toegelicht door het studieteam. Het eindrapport bestaat uit een analyse en toelichting van de resultaten uit de participatiemomenten, een uitgebreide toelichting over het ontwerpend onderzoek ter definiëring van een visie en ruimtelijke concepten en sluit af met het formuleren van een aantal krachtlijnen die zeker doorvertaald dienen te worden in het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP).

Het college van burgemeester en schepenen heeft het eindrapport ontwikkelingsvisie Leunenstadion principieel goedgekeurd in zitting van 27 juni 2022.

Opstart procedure opmaak ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘Leunenstadion’

Aangezien de stadionsite Leunen volgens het gewestplan gedeeltelijk gelegen is in een zone bestemd als gebied voor dagrecreatie en gedeeltelijk gelegen is in een zone bestemd als woongebied dient een herbestemming te gebeuren om in de schil van het stadion ook nietsportgerelateerde voorzieningen te huisvesten. Om dit mogelijk te maken dient de ontwikkelingsvisie verder vertaald te worden in een RUP.

Het nieuwe RUP zal de stad een helder maar beknopt pakket aan voorschriften bieden die voldoende dwingend zijn, maar tegelijk ook voldoende flexibel zijn om blijvend kansen te bieden aan toekomstige uitdagingen. Het doel is een helder en hanteerbaar RUP voor de stadionsite te ontwikkelen dat de belangrijkste doelstellingen van de stad weerspiegelt en toont ‘waar de lat ligt’ bij concrete aanvragen en projecten.

Aangezien de stad de plicht heeft om erover te waken dat elk RUP in het algemeen belang wordt opgesteld heeft de stad vanuit die optiek de opmaak van een RUP en plan-MER gefaciliteerd. Leunen Invest en ASV Geel worden nauw betrokken bij de procedure. Het lastenboek werd in zitting van 10 november 2022 goedgekeurd door het college burgemeester en schepenen.

In zitting van 5 juni 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen de opdracht voor de inhuur van een bureau voor het opmaken van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) voor het Leunenstadion van Geel te gunnen aan bureau Atelier Romain, samen met Antea Group.

De start- en procesnota werden goedgekeurd door het college burgemeester en schepenen in zitting van 4 december 2023 (zie bijlage 3 & 4). De goedkeuring van de startnota vormt de eerste formele stap in de procedure tot opmaak van het RUP.

Van 23 januari tot en met 22 maart 2024 organiseerde de stad een inspraak- en adviesronde voor het publiek op de start- en procesnota van het RUP Leunenstadion. Ook de betrokken overheidsinstanties en adviesorganen hebben hun advies gegeven.

Het inspraakmoment over de startnota van het RUP vond plaats op 7 februari 2024 in de kantine van het voetbalstadion De Leunen. Het inspraakmoment vond plaats in de vorm van een infomarkt. Aan de hand van 9 posters werden het planinitiatief en procesverloop stapsgewijs toegelicht. Op de infomarkt was een afvaardiging van de stad aanwezig en van het studieteam Atelier Romain – Anteagroup die de bezoekers te woord stonden en uitleg verschaften bij het getoonde materiaal. Er was een “postbus” aanwezig waarin mensen hun bedenkingen en suggesties schriftelijk konden nalaten.

Argumentatie

De adviezen, reacties en het verslag van het inspraakmoment op 7 februari 2024 worden nu ter kennisname gebracht aan het college burgemeester en schepenen.

Er werd van de volgende publieke instanties een advies/reactie ontvangen binnen de termijn van inspraak- en adviesronde:

  • Provincie Antwerpen (advies met opmerkingen, zie bijlage 5)
  • Sport Vlaanderen (advies met opmerkingen, zie bijlage 6)
  • Toerisme Vlaanderen (gunstig advies, zie bijlage 7)
  • Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn (gunstig advies, zie bijlage 8)
  • Elia (geen advies, zie bijlage 9)
  • Fluxys (gunstig advies, zie bijlage 10)
  • Departement Zorg (geen advies, zie bijlage 11)

Ook werd in zitting van 30 januari 2024 een advies geformuleerd door de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) van de stad Geel (zie bijlage 12).

Tijdens het participatiemoment kregen participanten de kans om kennis te nemen van het initiatief, vragen te stellen en suggesties en bedenkingen te formuleren. De vragen, opmerkingen en reacties werden opgenomen in een verslag over het inspraakmoment. (zie bijlage 13).

Ten slotte werden meerdere individuele inspraakreacties ontvangen gedurende de publieke raadpleging van 23 januari tot en met 22 maart 2024 (zie bijlage 14).

Als volgende stap wordt een scopingnota opgemaakt. De scopingnota bouwt voort op de startnota en bevat een verwerking van de adviezen en inspraakreacties, en geeft aan welke overwegingen hierbij hebben meegespeeld. Er wordt aangegeven in welke hoedanigheid inspraakreacties of adviezen in rekening worden gebracht en welke opmerkingen wel of niet betrekking hebben op het planniveau (bv. elementen die op het niveau van vergunningverlening, of buiten de mogelijkheden van het planniveau vallen; enz).

Alvorens de scopingnota ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college burgemeester en schepenen vraagt de dienst stadsontwikkeling enkele principebeslissingen te nemen:

Maximale BVO detailhandel

De Provincie Antwerpen geeft volgende aandachtspunten bij het onderbrengen van detailhandel in de schil van het stadion en vraagt om ‘handel die niet concurreert met de handelskern en Antwerpseweg’ in de volgende fases verder te specifiëren:

  • “De complementariteit met andere winkelgebieden vraagt niet enkel het vermijden van grootschalige handel op de projectsite, maar ook restricties op categorieën voor vergunning-plichtige handel (> 400 m²). Indien men verkoop van categorie 2 mogelijk wil maken (bv. een supportersshop) moet voorkomen worden dat zich daar nog vergelijkbaar aanbod vestigt en er zich een fashioncluster kan vormen. Het is dus raadzaam in het RUP, zeker voor categorie 2, te voorzien in een maximale oppervlakte en/ of het aantal zaken met dit aanbod te beperken. Ook als er gekozen wordt om dit soort winkels klein genoeg te houden (< 400 m²), is een beperking aangewezen, eventueel op het totaalaanbod in een categorie.”

Het college burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 december 2023 dat de locatie van het plangebied in aanmerking komt voor een supermarkt met een max BVO van 1.500 m². Argumenten hiervoor zijn de ligging langs de Ring - en hierdoor de goede bereikbaarheid -, de aanwezigheid van voldoende parkeergelegenheid - die dubbel gebruikt kan worden met de sportfuncties -, en de wederkerende vraag vanuit de markt naar locaties voor (buurt)supermarkten in Geel. Binnen het maximum BVO dienen zowel de publiek toegankelijk handelsoppervlakte, bestemd voor verkoop van goederen, als de niet publiek toegankelijke delen (o.a. magazijn) gerealiseerd te worden.

Voor de overige detailhandel adviseert de dienst stadsontwikkeling te voorzien in een afstemming met het decreet detailhandel door te voorzien in een maximale bruto vloeroppervlakte en verkoopoppervlakte. Dit om de voorzieningen op buurtniveau te houden.

Wanneer de oppervlakte van de detailhandel beperkt wordt tot 400 m2 wordt deze vrijgesteld van een kleinhandelsvergunning. Bovendien Heeft het Beleidsplan Ruimte Geel ook steeds een  maximale BVO van 400 m² gehanteerd voor kleinhandel. Hierop participerend wordt voorgesteld om de maximale BVO voor kleinhandel te beperken tot 400 m². Dit betreft een aanpassing t.o.v. de startnota dat voorziet in een maximale BVO voor kleinhandel tot 600 m2.

Fasering

In de startnota van het RUP wordt de fasering beperkt tot het beschrijven van een aantal aandachtspunten binnen de fasering van het project. Dit ook steeds met vermelding dat de fasering van de ontwikkeling onder voorbehoud is van enkele externe factoren zoals investeerders, financiële middelen, ambities en sportieve positie van de voetbalclub.

De fasering voorziet in een eerste fase de opbouw van een nieuwe tribune west 1 met ruimte voor het bijkomend programma. Dit achter en in de buik van de tribune en op de hoek van het stadion. De verdere afwerking van de casco (Tribune zuid 3, vandaag in ruwbouwfase) wordt pas voorzien in een tweede fase.

De GECORO geeft in haar advies aan dat de voorgestelde faseringsscenario’s onaanvaardbaar zijn aangezien het starten met een nieuw bouwvolume geen garanties geeft voor de afwerking van de bestaande casco. De bestaande casco volledig afbreken is vanuit duurzaamheidsstandpunt niet te verkiezen. De GECORO beveelt aan om een voorkeursscenario uit te werken waarbij uitbreidingsmogelijkheden gekoppeld worden aan harde randvoorwaarden tot afwerking van het bestaande casco in eerste fase.

Het studieteam en de dienst stadsontwikkeling stellen voor de afwerking van de casco (Tribune zuid 3) ook op te nemen in Fase 1 en in de voorschriften op te nemen dat Fase 2 (zijnde de verdere afwerking van de andere tribunes) niet kan worden opgestart zolang Fase 1 niet afgerond is. Dusdanig wordt de afwerking van tribune zuid 3 niet gehypothekeerd tijdens de bouw van tribune west 1. Noch stelt het dat het casco gebouw voor de bouw van tribune west 1 afgewerkt moet worden.

Juridische grond

  • Besluit van het college burgemeester en schepenen van 27 juni 2022 tot principiële goedkeuring van het eindrapport ontwikkelingsvisie Leunenstadion.
  • Besluit van het college burgemeester en schepenen van 5 juni 2023 tot aanstelling van het bureau Atelier Romain in samenwerking met Antea Group voor opmaak van een RUP ‘Leunenstadion’.
  • Besluit van het college burgemeester en schepenen van 4 december 2023 tot goedkeuring van de start- en procesnota RUP Leunenstadion.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheidsbepalingen college van burgemeester en schepenen
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de geformuleerde adviezen en reacties op de start- en procesnota van het RUP Leunenstadion alsook het verslag over het inspraakmoment van 7 februari 2024.

Artikel 2

Het college burgemeester en schepenen beslist om te voorzien in een afstemming met het decreet detailhandel door de maximale BVO voor kleinhandel te beperken tot 400 m² (met uitzondering van de supermarkt). Binnen het maximum BVO dienen zowel de publiek toegankelijk handelsoppervlakte, bestemd voor verkoop van goederen, als de niet publiek toegankelijke delen gerealiseerd te worden.

Artikel 3

Het college burgemeester en schepenen beslist de fasering dusdanig aan te passen dat de afwerking van de casco (Tribune zuid 3) wordt opgenomen in Fase 1 en dat Fase 2 (zijnde de verdere afwerking van de andere tribunes) niet kan worden opgestart zolang Fase 1 niet afgerond is.