Terug
Gepubliceerd op 04/06/2024

2024_CBS_01511 - Jaarrekening 2023 AGB sport - Adviseren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 03/06/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers; Bart Julliams; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_01511 - Jaarrekening 2023 AGB sport - Adviseren 2024_CBS_01511 - Jaarrekening 2023 AGB sport - Adviseren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en context

Het  meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd door de raden op 16/12/2019, en aangepast op 17/12/2020, 16/12/2021,15/12/2022 en 18/12/2023. De jaarrekening 2023 bevat de rapportering over de uitvoering van het vierde jaar (2023) van het plan.
De jaarrekening 2023 is opgemaakt volgens de regels voor de beleids- en beheerscyclus (BBC 2020). Dit betekent dat de raad van bestuur de jaarrekening vaststelt waarna de gemeenteraad de jaarrekening adviseert.

 

De nieuwe regelgeving BBC2020 voorziet dat de opbouw van het meerjarenplan en van de jaarrekening zo veel als mogelijk op elkaar afgestemd zijn, wat een transparante rapportering over de realisatiegraad van de doelstellingen mogelijk maakt.

Argumentatie

De jaarrekening bevat een eindevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Daarnaast wordt bijkomende documentatie als achtergrondinformatie bij de jaarrekening aan de raadsleden aangeboden.

Omdat de rapportering over de evaluatie van de acties organisatiebeheersing aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.            

De eindevaluatie 2023
Voor de eindevaluatie legt de regelgeving geen gestandaardiseerd schema op. De bedoeling is dat het een beknopt en leesbaar document is dat de raadsleden een antwoord geeft op de vraag in welke mate en tegen welke kost de acties en beleidsdoelstellingen uit de strategische nota van het meerjarenplan gerealiseerd werden.
Het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat er minstens 2 keer per jaar een opvolging en evaluatie moet gebeuren van de prioritaire acties.
1. Opvolgingsrapportering
Dit is een tussentijdse rapportering over de periode van 1 januari tot 30 juni met een stand van zaken van de prioritaire acties.
2. Eindevaluatie.
 De eindevaluatie over de periode van 1 januari tot 31 december vind je terug in het rapport van de eindevaluatie. Dit rapport maakt onderdeel uit van de jaarrekening en geeft een stand van zaken over de prioritaire acties en beleidsdoelstellingen. Het rapport wordt voorafgegaan door een inleiding die duiding geeft bij het rapport. Het rapport bevat de gegevens van de 4 entiteiten (stad, ocmw, AGB Cultuur en AGB Sport).

Evaluatie acties organisatiebeheersing 2023
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks over organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.

In het meerjarenplan 2020-2025 hebben een aantal acties het label organisatiebeheersing gekregen. De evaluatie van de acties organisatiebeheersing vind je terug in het rapport 'evaluatie acties organisatiebeheersing'.
Omdat deze rapportering aanleunt bij de eindevaluatie wordt ze mee opgenomen in de jaarrekening.

De financiële nota
De financiële nota van de jaarrekening bevat:
• de doelstellingenrekening (schema J1);
• de staat van het financieel evenwicht (schema J2);
• de realisatie van de kredieten (schema J3);
• de balans (schema J4);
• de staat van opbrengsten en kosten (schema J5).

De toelichting
De toelichting van de jaarrekening bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze omvat minstens:
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (schema T1);
• een overzicht van ontvangsten en uitgaven naar economische aard (schema T2);
• de investeringsprojecten (schema T3);
• een overzicht van de evolutie van de financiële schulden (schema T4);
• een overzicht van de financiële risico’s met een omschrijving van die risico’s en van de middelen en mogelijkheden waarover het bestuur beschikt of kan beschikken om die risico’s te dekken;
• een verwijzing naar de plaats waar de documentatie beschikbaar is;
• een toelichting bij de balans (schema T5);
• de waarderingsregels;
• de niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen;
• een verklaring van de materiële verschillen tussen de gerealiseerde en de geraamde ontvangsten en uitgaven;
• de toelichting over de kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat van het boekjaar en het overschot of tekort van het boekjaar;
 • een overzicht van de overgedragen (gedeelten van) kredieten voor investeringen en financiering.

De documentatie
Naast het ontwerp van de jaarrekening stelt het bestuur ook de bijbehorende documentatie aan de raadsleden ter beschikking. De documentatie bevat minstens de volgende onderdelen (artikel 4 van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 (MB BBC)):
•             het overzicht van alle beleidsdoelstellingen die in de jaarrekening zijn opgenomen, met de bijbehorende actieplannen, acties, ontvangsten en uitgaven;
•             een overzicht van de toegestane werkings- en investeringssubsidies voor het boekjaar in kwestie;
•             een overzicht van de beleidsvelden per beleidsdomein;
•             een overzicht van de verbonden entiteiten;
•             een overzicht van de personeelsinzet;
•             een overzicht van de opbrengst per belastingsoort.

De documentatie biedt de raadsleden achtergrondinformatie bij de jaarrekening. De raad moet er niet over beslissen.


Juridische grond

De jaarrekening 2022 wordt opgemaakt volgens de regels over de beleids- en beheerscyclus (BBC). De regels die van toepassing zijn voor de opmaak van de jaarrekening zijn vastgelegd in:
· het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
· het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC);
- het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
Die regelgeving kan worden geraadpleegd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB): https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/regelgeving.

Fasering

Procedure:
Het bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening minstens 14 dagen voor de raadszitting waarop het geagendeerd is aan ieder lid van de raad. Vanaf dat moment moeten de raadsleden ook de bijbehorende documentatie ter beschikking krijgen.

De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast waarna de gemeenteraad de jaarrekening adviseert.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur - algemene bevoegdheid van de gemeenteraad
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft een positief advies aan jaarrekening 2023 BBC.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 NBB goed.

Artikel 3

De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders van het AGB.