Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

2024_BURG_00462 - Ferm Ten Aard: Ferm foute party - 19/10/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 08/07/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00462 - Ferm Ten Aard: Ferm foute party - 19/10/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00462 - Ferm Ten Aard: Ferm foute party - 19/10/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

FERM Ten Aard  vraagt de toestemming voor de organisatie van de Ferm foute party,  in PC Ten Aard, op zaterdag 19/10/2024, van 20.00 tot 03.00 uur.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft de toestemming aan FERM Ten Aard voor de organisatie van de Ferm foute party,  in PC Ten Aard, op zaterdag 19/10/2024.

Artikel 2

            • De deuren van de zaal dienen steeds gesloten te blijven wanneer er muziek geproduceerd wordt.
            • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
            • verontreinigingen in de nabijheid van de fuiflocatie, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 6.00u ‘s anderendaags;
            • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
            • gevallen van vandalisme binnen of op het terrein onmiddellijk aan de gebouwbeheerder doorgeven.
            • Bij het geven van fuiven/vaten is (gelegenheids-)security verplicht (aantal wordt bepaald door advies van Politie) - De (gelegenheids-)security blijft met minimum 2 personen tot al het volk weg is op de parking; luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
          • De maximumcapaciteit van de zaal, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
          • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

          Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

          • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
            1. Géén alcohol voor -16 jarigen;
            2. Géén sterke drank voor -18 jarigen;
          • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
          • sterke drank mag gecontroleerd verkocht/geschonken worden tijdens dit event 
          • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
            • + 18 = GROEN
            • +16  = ORANJE
            • -16 = ROOD 

          Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

De overlast dient tot een minimum beperkt te worden.

Artikel 4

De muziek moet uitgezet worden om 03.30 uur. De zaal moet ontruimd zijn om 04.00 uur.

Artikel 5

U dient zelf te zorgen voor de nodige verzekeringen (verantwoordelijkheid organisator):

-verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid als organisator (schade aan derden)

-uitbreiding naar verzekering voor medewerkers: uw eigen keuze/verantwoordelijkheid

Artikel 6

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid dient de organisator 2 agenten professionele security in te zetten. 

Politie gaat akkoord met ondersteuning van gelegenheidssecurity, als deze toestemming verkrijgen van de burgemeester en goedgekeurd worden door Binnenlandse Zaken.

De maximumcapaciteit van de zaal mag niet overschreden worden.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig, schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.