Terug2024_BURG_00659 - Geel Wintert 2024 (kerstmarkt) - Goedkeuren

Gepubliceerd op 28/10/2024
Burgemeester
ma 28/10/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00659 - Geel Wintert 2024 (kerstmarkt) - Goedkeuren 2024_BURG_00659 - Geel Wintert 2024 (kerstmarkt) - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Stad Geel organiseert de kerstmarkt Geel Wintert!, tijdens de weekends 13-15 en 20-22/12/2024, op de markt met kerststal, kerstversiering en kraampjes (chalets). 

Geel Wintert! is voorzien van 30 chalets die verhuurd kunnen worden aan verenigingen, natuurlijke personen of bedrijven. 50% mag alcohol (max. 22 graden) schenken, er is een uitzondering voorzien voor  Jägermeister tot 35 %.

Er wordt op verschillende momenten animatie voorzien (rondwandelende kerstfiguren, de kerstman, beklimmen van de Sint-Amandstoren, schmink, ballonnenclown, goochelshow, Kerstmusical (in fuifzaal De Waai)....

De afbraak van de chalets is voorzien vanaf maandag 23 december. De kerststal en de inkleding (lichthemel - prikkabel) worden na driekoningen afgebroken op dinsdag 07 januari 2025. Het marktplein is volledig vrij op vrijdag 10 januari 2025.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester organiseert samen met Dienst Toerisme & Stadsanimatie de kerstmarkt Geel Wintert! gedurende de weekends van:

-13 t/m 15/12/2024 

en

-20 t/m 22/12/2024

Artikel 2

Voor 50% mag alcohol tot max. 22 graden geschonken worden. Er wordt een uitzondering toegestaan voor Jägermeister tot 35 %.

De wet op de openbare dronkenschap moet nageleefd worden. 

De nodige maatregelen moeten genomen worden om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen.

De organisator draagt het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er cocktails en/of andere sterke drank (>15% vol) verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers.

Artikel 3

Voor de praktische kant van de organisatie, voornamelijk gericht op het uitbaten van de kraampjes, dienen de deelnemers zich te houden aan het reglement. 

Artikel 4

De organisator moet op vraag de nodige certificaten, attesten en vergunningen kunnen voorleggen.

Artikel 5

Voor aanvang van het evenement moet een contactlijst van de deelnemers aan de kerstmarkt (uitbaters van de chalets) bezorgd worden aan Evenementenloket en hulpdiensten.

Artikel 6

Om reden van brandveiligheid, doorgang voor bewoners van de markt naar hun ondergrondse garage, toegankelijkheid voor alle hulpdiensten en bereikbaarheid van de horecazaken voor hun leveranciers dient aan de westkant van het marktplein, tussen de eventsite en de terrassen aldaar een gewaarborgde minimale doorgang voorzien te worden van een minimale vrije breedte: 4 m (8 m indien de weg doodloopt).

Artikel 7

De kraampjes, attracties e.d. dienen zodanig geplaatst dat het zicht van de bewakingscamera's tot een strikt minimum wordt belemmerd.

De kraampjes mogen evenmin op het putdeksel van de technische ruimte geplaatst worden.

De organisatie staat zelf in voor bewaking en toezicht tijdens en buiten de openingsuren.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden incl. omwonenden op markt tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 10

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt overheden om bij organisatie van  evenementen nog te werken met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes.

Er mag enkel met herbruikbare bekers gewerkt worden. 

De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 11

De overlast moet tot een minimum beperkt worden. 

Artikel 12

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.