Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

2024_BURG_00370 - VCSD: kermiskoersen St. Dimpna: GP Verzekeringen Vercammen & G-wegcriterium St.Dimpna kermis - 19/7/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 27/05/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00370 - VCSD: kermiskoersen St. Dimpna: GP Verzekeringen Vercammen & G-wegcriterium St.Dimpna kermis - 19/7/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00370 - VCSD: kermiskoersen St. Dimpna: GP Verzekeringen Vercammen & G-wegcriterium St.Dimpna kermis - 19/7/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Veloclub Sint Dimpna vraagt de toestemming voor de organisatie van de GP Verzekeringen Vercammen en het G-wegcriterium St. Dimpnakermis op vrijdag 19/7/2024.

De twee wedstrijden zullen na elkaar plaatsvinden, op hetzelfde gesloten parcours van 4 km lang.

Om 17.30 uur start het G-wegcriterium (einde voorzien om 18.45 uur) en om 19.00 uur start de GP Verzekeringen Vercammen (einde voorzien om 21.45 uur - Elite ZC en Beloften). 

Start en aankomst is voorzien te Logen 28, met volgend parcours: Logen, Sint-Dimpnaplein, Rijn, Stalpaart, Groenenheuvel, Roggendries, Mannestraat, In ’t Eegdeken, Ossestraat en Logen.

Er wordt parkeerverbod gevraagd langsheen het hele parcours, en dit die dag van 16.00 tot 22.00 uur.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester  geeft de toestemming aan Veloclub Sint Dimpna  voor de organisatie van de GP Verzekeringen Vercammen en het G-wegcriterium St. Dimpnakermis op vrijdag 19/7/2024.

De voorwaarden vermeld in het besluit én in de vergunning van AWV moeten strikt nageleefd worden. 

Alle kruispunten met gewestwegen kunnen tijdens de wedstrijd beveiligd worden door politiemensen. 

Indien seingevers ingezet worden, dienen deze tijdig hun plaatsen in te nemen.

De overlast moet tot een minimum beperkt te worden. 

Artikel 2

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 
Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 3

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 4

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 5

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig, schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 6

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.