Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

2024_BURG_00362 - Apero bv : Aperotime - 28/6/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 27/05/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00362 - Apero bv : Aperotime - 28/6/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00362 - Apero bv : Aperotime - 28/6/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Apero bv vraagt de toestemming voor de organisatie van openlucht afterwork Apérotime op het marktplein in Geel, op vrijdag 23/6/2023, van 18.00 tot 00.00 uur. 

De markt wordt niet afgesloten, toegang is gratis.

De organisator vraagt de toestemming om sterke drank te verkopen.

Adviezen

Centrummanager Gunstig advies

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Apero bv voor de organisatie van openlucht afterwork Apérotime op het marktplein in Geel, op vrijdag 23/6/2023, van 18.00 tot 00.00 uur, volgens de opstelling bezorgd dd. 15/5/2024.

De markt wordt niet afgesloten, toegang is gratis.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in het advies van de brandweer moeten strikt nageleefd worden. Is dit niet het geval heeft dit consequenties naar eventuele verdere edities.

De organisator dient zelf te zorgen voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

  • sterke drank mag gecontroleerd verkocht worden tijdens  dit evenement
    • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 

      • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
        • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
        • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
        • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
        • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen
        • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
        • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
      • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
      • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
      • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
      • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

      Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

      • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
        • Géén alcohol voor -16 jarigen;
        • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
      • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
      • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
        • + 18 = GROEN
        • +16  = ORANJE
        • -16 = ROOD

Artikel 3

De organisator zorgt ervoor dat:

-de markt proper, rein en in oorspronkelijke staat achtergelaten wordt na het evenement en dit uiterlijk voor 3.00 u (incl. ondergrond, afval,... )

-een reinigingsfirma aangeduid is voor de volledige reiniging (contract hiervoor wordt nog bezorgd, uiterlijk 17/6/2024!)

-er geen confetti, slingers o.d. gebruikt worden

-de flow in het proces drankbedeling vlotter verloopt 

Artikel 4

Bij de opstelling van het evenement in het algemeen, en bij het plaatsen van de boxen in het bijzonder dient wel rekening gehouden te worden met de terrasuitbreidingen op het marktplein.

De organisator zorgt ervoor dat de boxen zo opgesteld wordt dat dit het minste hinder met meebrengt naar de omwonenden toe.

De brandweg moet ten alle tijde vrij blijven. 

Artikel 5

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid vraagt politie om een minimum van 2 agenten professionele security in te zetten. 

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Hieronder ook de horecazaken en bewoners op markt!!

Artikel 8

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.