Terug
Gepubliceerd op 27/05/2024

2024_BURG_00369 - Koninklijke Harmonie De Eendracht Oosterlo vzw: kermisweekend - 23-26/8/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 27/05/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00369 - Koninklijke Harmonie De Eendracht Oosterlo vzw: kermisweekend - 23-26/8/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00369 - Koninklijke Harmonie De Eendracht Oosterlo vzw: kermisweekend - 23-26/8/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Koninklijke Harmonie De Eendracht Oosterlo vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van een kermisweekend, van vrijdag 23 tot en met maandag 26/8/2024 met:

  • vrijdag 23/08: kermiszettersprijskamp 
  • zaterdag 24/08: kermisbal (oldies) met de The Jackets (live-band) 
  • zondag 25/08: fietshappening De Schakel & kermisterras & jaarmarkt 
  • maandag 26/08: kermisterras

Er worden reeds tijdelijke verkeersmaatregelen ingevoerd voor de kermis in Oosterlo, maar de organisator vraagt - naar aanleiding van de Schakel - om die zondag de weg reeds om 7.00 uur af te sluiten.

Organisator vraagt toestemming voor het hangen van promospandoeken op locaties: 

• 2 spandoeken aan het terrein waarop de tent gezet zal worden (ter hoogte van Oosterloseweg 75) of aan de overkant aan het pleintje aan de frituur.
• 2 spandoeken aan de pastorie in Oosterlo (nabij kerk - Eindhoutseweg 36)
• 2 spandoeken in Zammel aan de kerk
• 2 spandoeken aan ontmoetingscentrum Bonten Hannen, Zammelseweg 29a
• 2 spandoeken in Stelen in de buurt van het aanplakbord (Stelen 15) of de kerk.
 • 2 spandoeken ter hoogte van Oosterloseweg 30 in Stelen

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester geeft de toestemming aan Koninklijke Harmonie De Eendracht Oosterlo vzw voor de organisatie van een kermisweekend, van vrijdag 23 tot en met maandag 26/8/2024 met:

  • vrijdag 23/08: kermiszettersprijskamp 
  • zaterdag 24/08: kermisbal (oldies) met de The Jackets (live-band) 
  • zondag 25/08: fietshappening De Schakel & kermisterras & jaarmarkt 
  • maandag 26/08: kermisterras

De organisator zorgt  zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

In het kermisweekend is er geen sluitingsuur van toepassing.

Artikel 3

Vergunning wordt verleend voor het hangen van spandoeken langs:

• 2 spandoeken aan het terrein waarop de tent gezet zal worden (ter hoogte van Oosterloseweg 75) of aan de overkant aan het pleintje aan de frituur.
• 2 spandoeken aan de pastorie in Oosterlo (nabij kerk - Eindhoutseweg 36)
• 2 spandoeken in Zammel aan de kerk
• 2 spandoeken aan ontmoetingscentrum Bonten Hannen, Zammelseweg 29a
• 2 spandoeken in Stelen in de buurt van het aanplakbord (Stelen 15) of de kerk.
• 2 spandoeken ter hoogte van Oosterloseweg 30 in Stelen

De spandoeken worden  ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moeten terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.   

De spandoeken worden zo gehangen dat ze niet kunnen loskomen en dat deze geen hinder vormen voor weggebruikers.


Artikel 4

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 5

  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 6

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 7

De deelnemers van de Schakel dienen zich aan de verkeersregels te houden. 

Artikel 8

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 9

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  
Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 10

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 11

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.