Terug
Gepubliceerd op 26/08/2024

2024_BURG_00560 - Chiro Holven vzw: Holven Open Air - 30/8/2024 (aangepaste versie) - Goedkeuren

Burgemeester
ma 26/08/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00560 - Chiro Holven vzw: Holven Open Air - 30/8/2024 (aangepaste versie) - Goedkeuren 2024_BURG_00560 - Chiro Holven vzw: Holven Open Air - 30/8/2024 (aangepaste versie) - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Chiro Holven vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van Holven Open Air achter hun chirolokalen te Heistraat, op vrijdag 30/8/2024, van 21.00 tot 03.00 uur. 

Organisator vraagt toestemming voor het hangen van affiches aan de stedelijke aanplakzuilen en -borden, het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering naar het event toe in de omgeving Heistraat/Heibloemwijk/Velodroomstraat/Vleeshouwer en voor de verkoop van sterke drank. 

De organisator vraagt ook om tijdelijke verkeersmaatregelen te voorzien.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Chiro Holven vzw voor de organisatie van Holven Open Air aan hun chirolokalen te Heistraat, op 30/8/2024.

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

      • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
      • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
        • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
        • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
        • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
        • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
        • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
        • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
      • Het principe ‘binnen is binnen/terug binnen is terug betalen’ dient op elke fuif te worden toegepast;
      • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
      • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
      • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

      Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

      • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
        • Géén alcohol voor -16 jarigen;
        • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
      • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
      • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
        • + 18 = GROEN
        • +16  = ORANJE
        • -16 = ROOD 

      Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende eventbezoekers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering naar het event toe in de omgeving Heistraat/Heibloemwijk/Velodroomstraat/Vleeshouwer.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 4

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid wordt gevraagd om minimum 10 agenten  professionele security in te zetten. 

Politie gaat akkoord metondersteuning door gelegenheidssecurity, indien de vrijwilligers toestemming verkrijgen van de Burgemeester en Binnenlandse Zaken.

Artikel 5

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 6

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De lokale politie Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Parkeerverbod wordt minstens 24 u op voorhand geplaatst.

Artikel 7

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.

Artikel 10

Dit besluit vervangt het eerder genomen burgemeestersbesluit van 15/7/2024, gezien de nieuwe resultaten van het PRIMA-document (medische inzet).