Terug
Gepubliceerd op 23/09/2024

2024_BURG_00623 - Economica Geel: Bedrieg je lief TD - 24/10/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 23/09/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00623 - Economica Geel: Bedrieg je lief TD - 24/10/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00623 - Economica Geel: Bedrieg je lief TD - 24/10/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Economica Geel vraagt de toestemming voor de organisatie van Bedrieg je lief TD, in Axion, op donderdag 24/10/2024, van 21.00 tot 03.00 uur. 

Er wordt tevens toestemming gevraagd voor de verkoop van sterke drank.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Economica Geel voor de organisatie van Bedrieg je lief TD, in Axion, op donderdag 24/10/2024.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

Artikel 2

  • Sterke drank mag gecontroleerd geschonken/verkocht worden tijdens dit evenement
  • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
  • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
    • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
    • Nood- en toegangsdeuren dienen gesloten te blijven en pas geopend te worden indien nodig, zodoende de overlast tot een minimum te beperken.
    • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
    • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
    • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
    • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
    • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
  • Inzet van minimum 4 vrijwillige meerderjarige ‘fuifsteward’ vanuit de vereniging voor toezicht in de nabije omgeving van de fuif die opereren volgens het principe: horen – zien – melden.  
  • De maximumcapaciteit van de tent / eventzone, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
  • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Artikel 3

Om het einde van de fuif en de uitstroom van de bezoekers te spreiden en gefaseerd te laten verlopen, zorgt de organisator voor volgende fasering: 

21.00 uur: deuren open

1.30 uur:  kassa dicht

2.30 uur: einde bonnenverkoop

2.30 uur: muziek stiller of gelijk aan 85 dB (A) of af 

2.45 uur: einde toog

3.00 uur: muziek af/einde TD

uitstroom

Artikel 4

De politie gaat akkoord met de inzet van min. 6 agenten professionele security.

Artikel 5

De organisator maakt vooraf de nodige afspraken met de beheerder van de zaal.

Maximum evacuatiecapaciteit (bezoekers en crew inbegrepen) mag niet overschreden worden. Organisator is verantwoordelijk hiervoor (telling). 

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

De overlast beperken tot een minimum.

Artikel 8

De organisator organiseert toezicht op het parkeren, zodat toegangswegen ten alle tijde vrij blijven voor de hulpdiensten. 

Artikel 9

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.