Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_BURG_00051 - Sin City - 4/5/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 29/01/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00051 - Sin City - 4/5/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00051 - Sin City - 4/5/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Sin City vraagt de toestemming voor de organisatie van Sin City, een dansevenement met lokale DJ's, in de Bloemfabriek, op zaterdag 4/5/2024, van 21.00 tot 03.00 uur. 

Organisator vraagt toelating voor het verkopen/schenken van sterke drank en het hangen van affiches. 

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Sin City voor de organisatie van Sin City, een dansevenement met lokale DJ's, in de Bloemfabriek, op zaterdag 4/5/2024.

De voorwaarden vermeld in het besluit en in de adviezen van de brandweer moeten strikt nageleefd worden. 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

Om redenen van openbare orde, rust en veiligheid adviseert de politie de minimum van 2 agenten professionele security.

Artikel 3

De organisator krijgt toestemming voor de gecontroleerde verkoop/het schenken van sterke drank.

          • De deuren van de zaal dienen steeds gesloten te blijven wanneer er muziek geproduceerd wordt.
          • De nood- en toegangsdeuren moeten dicht blijven, tenzij in geval van nood
          • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
          • verontreinigingen in de nabijheid van de fuiflocatie, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 6.00u ‘s anderendaags;
          • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
          • gevallen van vandalisme binnen of op het terrein onmiddellijk aan de gebouwbeheerder doorgeven.
          • Bij het geven van fuiven/vaten is (gelegenheids-)security verplicht (aantal wordt bepaald door advies van Politie) - De (gelegenheids-)security blijft met minimum 2 personen tot al het volk weg is op de parking;
          • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;
        • De maximumcapaciteit van de zaal, zoals bepaald door de brandweer, mag NIET overschreden worden.
        • Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van fuifgangers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot de fuif moet ontzeggen. 

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

        • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
          • Géén alcohol voor -16 jarigen;
          • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
        • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
        • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
          • + 18 = GROEN
          • +16  = ORANJE
          • -16 = ROOD 

        Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod in de tent wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende fuifgangers in de tent erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken in de tent de toegang tot de fuif moet ontzeggen.

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.  

Artikel 4

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 5

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 6

De muziek moet uitgezet worden om 03.30 uur. De zaal moet ontruimd zijn uiterlijk om 04.00 uur.

Artikel 7

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Stickers voor affiches te bekomen via Evenementenloket. 

Artikel 8

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.