Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_BURG_00252 - Geel Centrum vzw: Duivels Geel 2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 22/04/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00252 - Geel Centrum vzw: Duivels Geel 2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00252 - Geel Centrum vzw: Duivels Geel 2024 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Geel Centrum vzw vraagt de toestemming voor de organisatie van Duivels Geel (uitzending EK wedstrijden Rode Duivels op groot scherm), op het marktplein, op:

-17/6/2024 van 17.00 t/m 23.00 uur (opbouw: 9.00 - 16.30 uur)

-22/6/2024: van 20.00 t/m 01.00 uur (opbouw 14.00 - 19.30 uur)

-26/6/2024: van 17.00 t/m 00.00 uur (opbouw 9.00 - 16.30 uur) 

Voor en na de wedstrijden zorgt een DJ voor muziek en sfeer. 

Gezien er een massa volk verwacht wordt, wordt voor de veiligheid geen doorgaand verkeer over markt toegestaan (doorgang aan Pas en doorgang aan Living afgesloten, ook voor bussen De Lijn) op de dagen van de wedstrijden.
Er wordt ook parkeerverbod voorzien op hoek Havermarkt om fietsstalling in te richten op dagen van de wedstrijden.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester geeft de  toestemming aan Geel Centrum vzw voor de organisatie van Duivels Geel (uitzending EK wedstrijden Rode Duivels op groot scherm), op het marktplein, op:

-17/6/2024 van 17.00 t/m 23.00 uur (opbouw: 9.00 - 16.30 uur)

-22/6/2024: van 20.00 t/m 01.00 uur (opbouw 14.00 - 19.30 uur)

-26/6/2024: van 17.00 t/m 00.00 uur (opbouw 9.00 - 16.30 uur) 

Voor en na de wedstrijden zorgt een DJ voor muziek en sfeer. 

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer en/of politie moeten strikt nageleefd worden

De organisator  zorgt zelf voor de nodige verzekeringen.

Artikel 2

De veiligheid van het publiek moet kunnen worden gewaarborgd. 

Om die reden worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen.

Vanaf anderhalf uur voor aanvang van de wedstrijd dient de doorgang van de Pas naar de Diestseweg afgesloten te worden. 

Vanaf anderhalf uur voor aanvang van de wedstrijd worden er geen leveranciers en koerierbedrijven meer toegelaten  op het marktplein.

Vanaf anderhalf uur voor aanvang van de wedstrijd en voor de rest van de dag, dienen Lijnbussen geweerd te worden van het marktplein en er dient een omleiding voorzien te worden. Op 17/6 zal per uitzondering één uur voor aanvang van de wedstrijd en rest van de dag afgesloten worden voor Lijnbussen. 

Op het marktplein en de busbaan, vanaf de kerk tot aan het begin van Diestseweg, vanaf 1,5 uur voor aanvang van de wedstrijd tot na einde wedstrijd worden er  geen fietsen en ander gemotoriseerd verkeer toegelaten.

Artikel 3

De vergunning wordt verleend voor tijdelijke verkeersmaatregelen, conform het tijdelijk verkeersreglement dat wordt opgesteld door de verkeersdienst. 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet mogelijks controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 4

De organisator zorgt voor voldoende fietsenparking en -faciliteiten vanuit de verschillende invalswegen en houdt toezicht, inclusief toezicht op wildparkeren.

Artikel 5

Er dienen vrijwilligers (voldoende per locatie) geplaatst te worden aan de 5 toegangswegen tot het marktplein. 

Artikel 6

Op de toegangspunten tot de Markt dienen heras geplaatst te worden zodat op gecontroleerde wijze bezoekers kunnen gekanaliseerd en toegelaten worden inclusief controle van bagage.

In de postpaadjes dient deze afsluiting voorbij het terras van Bartbaar geplaatst te worden.

Artikel 7

Er wordt een verbod opgelegd  aan iedereen die zich op het marktplein wil begeven om volgende zaken mee te nemen:

 -grote rugzakken, grote handtassen, gesloten dozen en andere draagtassen - glazen voorwerpen; 

-vuurwerk, bengaals vuur, rookpotten en andere pyrotechnische zaken;

-vlaggenstokken, ongeacht het materiaal waaruit ze vervaardigd zijn, langer dan 1.50 meter

- paraplu's

Men dient vrijwillig de inhoud van tassen of draagzakken te laten zien.

Artikel 8

Er wordt een verbod opgelegd aan alle medewerkers van de organisatie om voor en tijdens de uitvoering van de hun toevertrouwde taak of opdracht alcoholische dranken te consumeren.

Medewerkers moeten duidelijk herkenbaar zijn (vb. fluohesje). 

Artikel 9

Het advies komende uit de risicoanalyse die het minimum aan medische inzet aangeeft, is integraal terug te vinden als verplichte bijlage. De instructie(s) hierin vermeld moeten strikt nageleefd worden.

Artikel 10

Aan de horecazaken wordt de verplichting opgelegd om buiten de contouren van het winter/zomerterras enkel drank te schenken, ter plaatse te laten gebruiken of te verkopen in plastic of kartonnen verpakking of bekers.

Op het winterterras mag er wel glas en porselein gebruikt worden op voorwaarde dat er dan permanente supervisie dat deze zaken binnen de contouren van het winterterras blijven.

Aan de horecazaken wordt een verbod opgelegd om, buiten het vergund winter- en zomerterras, bijkomende terrassen te plaatsen.

Aan de horecazaken wordt een verbod opgelegd  om buiten de contouren van het vergund winter- en zomerterras bijkomend meubilair zoals hoge en lage tafels, stoelen, zetels, parasols te plaatsen.

Aan de horecazaken wordt een verbod opgelegd  om buiten de contouren van hun inrichting, inclusief winter- en zomerterras, drank, voeding en gelijk welke producten te verkopen.

Er geldt een verbod om op de terrassen extra TV-schermen te plaatsen. 

Artikel 11

Er wordt geen toelating gegeven aan organisatoren en sponsors om buiten het gedeelte van Diestseweg, tussen Markt en Kollegestraat, en op de parkeerplaatsen aan de zuidkant van Markt, moto's, auto's en andere motorvoertuigen te plaatsen voor publicitaire doeleinden;

Artikel 12

Er dient een  overleg ingepland te worden met de horeca-uitbaters om tot gezamenlijke en gedragen beslissingen te komen.

Artikel 13

Gebruik van geluidproducerende toestellen zoals (niet-limitatief) toeters en claxons worden enkel toegelaten op het marktplein zelf, vanaf 1 uur voor de wedstrijd tot 1 uur na de wedstrijd.

Deze toestellen mogen maximum 85 dB produceren.

Artikel 14

Ten gerieve van de bezoekers worden voldoende sanitaire voorzieningen ingeplant, zowel aan de noordas als aan de zuidkant van de Markt.

Artikel 15

De organisator heeft de nodige aandacht voor het proper houden van de markt. Hij maakt hiervoor de nodige afspraken met betrokkenen en zorgt voor voldoende afvalbakken/containers. 

Artikel 16

Alle opstaande trussen moeten voorzien worden van trussplaten om trussklimmers te voorkomen.

De aankomstbogen van de sponsors worden zo geplaatst dat de veiligheidsdiensten ten alle tijde het terrein vlot kunnen oprijden. 

Artikel 17

Voor de  commandopost specifiek: er dienen een deftige internetlijn, voldoende stopcontacten en verlengkabels met verdeeldozen, bureaus (of tafels), stoelen, airco of ventilatoren, gekoelde drank, versnaperingen, sanitair, één groot TV-scherm (drone) voorzien te worden.

Artikel 18

De organisator voorziet in een omroepsysteem en permanent bereikbare contactpersoon voor het commando van de ordedienst.

Artikel 19

De organisator voorziet een punt om bestuurlijk in beslag genomen (door politie) voorwerpen na afloop van het evenement terug aan de eigenaars te bezorgen indien zij dit terug kunnen krijgen en een punt voor verloren voorwerpen/personen.

Artikel 20

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden en horeca tijdig, schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement 

Artikel 21

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.  

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD

Artikel 22

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 23

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.