Terug
Gepubliceerd op 13/08/2024

2024_VB_00109 - Huis van het Kind - Speelleerclub - Goedkeuren

Vast Bureau
ma 12/08/2024 - 16:30 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Griet Smaers; Bart Julliams; Nadine Laeremans; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Luc Van Laer; Francois Mylle

Afwezig

Pieter Cowé

Secretaris

Francois Mylle

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2024_VB_00109 - Huis van het Kind - Speelleerclub - Goedkeuren 2024_VB_00109 - Huis van het Kind - Speelleerclub - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Dienst Kindzorg en onderwijsregie diende een projectvoorstel "speelleerclub" in bij de projectoproep van de Nationale Loterij 'armoedebestrijding en sociale inclusie' en heeft hierop een goedkeuring ontvangen. Het project werd uitgeschreven in samenwerking met Ligo en CVO, de partners die Moeder-taal organiseren in ons Huis van het Kind. zie inhoud in bijlage

Moeder-taal is Nederlandse les voor anderstalige mama's en hun niet-schoolgaande kinderen. Terwijl de mama's les krijgen, verblijven de kinderen bij vrijwilligers/stagiaire/kinderbegeleider.

We vonden het  belangrijk om van deze subsidieoproep gebruik te maken omdat we botsen op verschillende uitdagingen binnen de werking van Moeder-taal en de regie kinderopvang:

  • Alle mama's in Moeder-taal ervaren een kwetsbaarheid, meestal vanuit hun migratieachtergrond, hun gebrek aan kennis van de Nederlandse taal, gebrek aan inzichten over ons onderwijssysteem en we stellen ook vaak zeer beperkte vaardigheden vast rond spelen met en positief stimuleren van baby's en peuters.
  • Er wordt nu te weinig pedagogisch gewerkt met de aanwezige kinderen van de Moeder-taalmama's. Leren van in groep te leven, samen activiteiten uitvoeren, afstand nemen van de mama, zelfstandigheid oefenen, voorbereiden op schoolstart lukt niet binnen de huidige setting en met de huidige begeleiding.
  • De begeleiding/vrijwilligers krijgen geen aansturing en worden niet gecoacht in hun begeleidingsvaardigheden.
  • De mama's van Moeder-Taal melden zich bij de start van de opleiding  aan voor kinderopvang via het loket kinderopvang maar in de praktijk vinden ze zo goed als nooit een plaatsje. Doordat ze pas later hun aanvraag doen en rekening houdend met een wachttijd van een jaar, zijn de kinderen meestal op peuterleeftijd eer zo zouden in aanmerking kunnen komen voor kinderopvang. Maar weinig peuters krijgen nog een plaatsje in een kinderopvanginitiatief. De kinderopvangorganisaties geven de voorkeur aan kinderen van een jongere leeftijd of ruimer opvangplan.
  • De kinderen van de Moeder-taalmama's ervaren dus niet de voordelen die het verblijf in een kinderopvang betekent voor de (taal)ontwikkeling van een kind. De schoolstart verloopt vaak moeilijker. Dit heeft dan weer consequenties naar de verdere schoolcarrière.  

Met dit dossier willen we het bestuur kennisgeven van deze toekenning van de subsidie en ook goedkeuring vragen om gebruik te maken van een deel van de kredieten die voorzien zijn in de actie rond occasionele kinderopvang om te zorgen voor degelijke personele ondersteuning van de kindergroep van Moeder-taal.

Argumentatie

De verdere uitwerking van het aanbod van de speelleerclub moeten we nog verder met CVO en Ligo bespreken. In de stuurgroep van Moeder-taal en bij de opmaak van het subsidiedossier zijn hierover zeker al enkele belangrijke aandachtspunten samen geformuleerd. Vooral kwam de nood aan een bijkomende groep voor de mama's naar voor én een betere personele omkadering van de kindergroep. Mede dankzij de middelen van de Nationale Lotterij kunnen we er nu meer op inzetten.

We botsen momenteel op twee problemen waarvoor we met dit project een oplossing vinden:

Ondersteuning van de kinder'opvang'groep/speelleerclub

  • Om de positieve effecten voor de kinderen te kunnen verwezenlijken is een sterkere pedagogische werking noodzakelijk. 
  • Hiervoor hebben we competente kinderbegeleiding nodig. We willen dus graag een kinderbegeleid(st)er aanwerven en zoeken verder nog naar meer vrijwilligers. We verwachten ook van de mama's dat ze om beurt komen helpen in de kindergroep omdat ze zo ook de speel- en opvoedkundige aanpak in de praktijk zien en kunnen oefenen.
  • We kiezen om bijkomend ook nog pedagogische ondersteuning in te kopen om die werking mee vorm te geven en de kinderbegeleiding en vrijwilligers te coachen. Hiervoor wordt prijs gevraagd bij Blenders.
  • Mieke, onze deskundige regie kinderopvang zal het project mee opvolgen.
  • Juist voor de groep van kinderen met een migratieachtergrond kunnen we zo een verschil maken. Als er twee groepen mama's zijn, dan bereiken we ongeveer 20 kinderen. Met een derde groep verwachten we nog 10 kinderen meer te bereiken.

We stellen voor om een medewerker C1-C3 specifiek op dit project in te zetten. Voor de 3 voormiddagen hebben we dus een 11,4/38e nodig. Aangevuld met 7,6 u die we nog hebben binnen de administratie Huis van het Kind, vragen we dus om een halftijdse 'onthaalmedewerker Huis van het Kind' op dit project te kunnen zetten, wat een mooie samenhangende taak wordt binnen onze werking Huis van het Kind en de proeftuin speelleerclub. We starten minimaal met een periode van 9 maanden voor de looptijd van een schooljaar. Maar we voorzien al wel in de kredieten om de werking bij positieve beoordeling verder te kunnen zetten tijdens het najaar 2025 voor de start van schooljaar 2025-2026. 

We gebruiken hiervoor graag max. € 20.000 vanuit de middelen die voorzien zijn voor de actie binnen het meerjarenplan rond occasionele kinderopvang over 2024 en 2025. We zien tot nu toe voor dit jaar nog geen grote acties binnen dit meerjarenplan waarvoor we dan niet voldoende kredieten zouden overhouden. We zijn ervan overtuigd dat de werking van de speelleerclub aansluit bij de doelen die we met de 'occasionele kinderopvang' willen bereiken in functie van de kinderen. We zien kinderopvang als een voorbereiding op de school waarbij Nederlands taal geoefend wordt en er verder wordt ingezet op zelfredzaamheid en  sociale vaardigheden. Dat zijn juist ook de accenten die we binnen onze speelleerclub willen leggen. We vragen de goedkeuring aan het bestuur om deze middelen hierop in te mogen zetten. 

Lokalen

  • We hebben plaatsgebrek binnen onze huidige setting Huis van het Kind. Onze grote speelzaal is alle voormiddagen ingepland (1 x peuterspeelpunt, 2 x consultatiebureau en 2x Moeder-taal). We moeten dus gedeeltelijk uitwijken naar andere locaties. Bij voorkeur zien we mogelijkheden in het gebruiken van het lokaal van het dienstencentrum van het Zorgbedrijf in de Ecodroom. In tweede instantie is gebruik van de expozaal in cultureel centrum De Werft ook een mogelijkheid op sommige dagen. Verder kijken we ook nog naar parochiezaal van Sint-Amands. We vinden hier alvast een oplossing. Dit kan een huurkost met zich meebrengen waarvoor we middelen hebben vanuit de subsidie. Tijdens de duurtijd van deze proeftuin lijkt ons dat wel opportuun. Op termijn moeten we mogelijks een structurele oplossing zoeken voor het ruimtegebrek binnen ons gebouw Huis van het Kind.

Meerwaarde van dit project

  • Peutertjes worden omringd door de Nederlandse taal zodat ze op het einde van de reeks meer woorden Nederlands kennen of begrijpen.
  • Peutertjes leren een aantal socio-emotionele en praktische vaardigheden aan zoals o.a. afscheid nemen (en weerzien) van mama aan het begin van de les, in de kring zitten, kennis maken met het potje, jasjes weghangen, samen boekjes lezen en samen spelen (en opruimen) …volgens de structuur van een kleuterklas en we hopen zo de drempels te verlagen en de schoolstart vlotter te laten verlopen voor zowel de kinderen als de mama's.
  • Mama’s komen beter tot leren in de lessen Moeder-Taal door minder afleiding van de kinderen en kunnen zo sneller doorstromen naar de reguliere opleidingsvormen.
  • De anderstalige vrijwilligers krijgen meer oefenkansen in het spreken van de Nederlandse taal en krijgen bijkomende vaardigheden aangeleerd rond taken in de kinderopvang.
  • Mama's experimenteren met opvangwerking binnen deze structuur. Zo worden mogelijke drempels richting reguliere kinderopvang 0-3j weggewerkt. Dit geeft hen ook al wat werkervaring en we hopen hen zo een beetje op weg te zetten richting activering.

Fasering

  • voorbereiding: periode augustus- september
  • start werking:  zo snel mogelijk en ten laatste november
  • looptijd tot half juni
  • Bij een positieve evaluatie hopen we deze werking te kunnen verderzetten naar volgende werkjaren


Adviezen

Visum Gunstig advies

Het project wordt budgetneutraal ingeschreven op voorwaarde dat:

  • Bij goedkeuring de juiste budgetten worden verschoven van de werkingskredieten naar de personeelskredieten
  • Contractuele aanwerving beperkt blijft voor de duurtijd van het project 

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat akkoord met de opstart van de speelleerclub.

Artikel 2

Het vast bureau gaat akkoord met het gebruik van een deel van de kredieten die voorzien zijn binnen het meerjarenplan 'occasionele kinderopvang'. Dienst kindzorg en onderwijsregie is van mening dat we hier inzetten op doelstellingen binnen diversiteit en doelstellingen binnen (occasionele/toegankelijke) kinderopvang. Inschatting om buiten de subsidies nog € 20.000 nodig te hebben voor de personele ondersteuning van de werking voor 2024 (€ 5.000) en 2025 (€ 15.000).