Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

2024_CBS_00535 - Behouden éénrichtingsverkeer, tonnagebeperking 3.5 T en snelheidsbeperking 50km in Eerselingsedijk (Geels grondgebied) - Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/03/2024 - 12:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00535 - Behouden éénrichtingsverkeer, tonnagebeperking 3.5 T en snelheidsbeperking 50km in Eerselingsedijk (Geels grondgebied) - Goedkeuren 2024_CBS_00535 - Behouden éénrichtingsverkeer, tonnagebeperking 3.5 T en snelheidsbeperking 50km in Eerselingsedijk (Geels grondgebied) - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 oktober 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen, naar aanleiding van de beschadigingen aan de brug over de Nete,  de invoering van eenrichtingsverkeer, een tonnagebeperking 3.5 ton en een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur in Eerselingsedijk goed, om het verkeer veiliger en vlotter te laten verlopen.

Op maandag 19 februari 2024 ontving de dienst openbaar domein de vraag van de gemeente Kasterlee om te bekijken of het mogelijk is om in de maanden april en mei het eenrichtingsverkeer en de tonnagebeperking op te heffen na klachten van twee landbouwers over de bereikbaarheid van hun eigendommen.

Argumentatie

De COM besprak deze vraag op 21 februari 2024 en geeft negatief advies, rekening houdend met het volgende:

  • Toegenomen verkeersdruk op Eerselingsedijk naar aanleiding van de brug over de Nete die onderbroken is.
  • Te verwachten toename in verkeersdruk op Eerselingsedijk naar aanleiding van de opening van Bobbejaanland op 30 maart 2024.
  • Aanvraag voor een evenement op grondgebied Kasterlee op 26 mei 2024 waarvoor de omleiding loopt via Eerselingsedijk. Op dit evenement worden 1300 deelnemers verwacht.
  • Intensief gebruik van Eerselingsedijk door (soms groepen) recreatieve en andere fietsers, wat nog zal toenemen wanneer het mooier weer wordt.
  • Eerselingsedijk is veel te smal om de toegenomen verkeersdruk in twee richtingen te dragen. Inhalen is onmogelijk. Kruisen is, voor auto's en dus zeker voor per definitie bredere landbouwvoertuigen,  zeer moeilijk (smalle rijweg, steil naar de gracht lopende bermen) en kan niet zonder zichzelf en andere weggebruikers in gevaar te brengen.
  • Het relatieve comfortvoordeel voor de twee landbouwers (geen omweg) weegt niet op tegen het verlies aan objectieve en subjectieve verkeersonveiligheid voor alle weggebruikers.

Juridische grond

De wet betreffende de politie over het wegverkeer;
Het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Het M.B. waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden der verkeerstekens worden bepaald;
Het Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementering en de plaatsing der verkeerstekens;
Art. 119 en 134 van de nieuwe gemeentewet;
De wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet van 12 december 2006;
Art. 40, 41, 56 §1, 279§1, 287en 288 van het decreet lokaal bestuur;
Art. 80.1 van het K.B. 01 december 1975 worden de verkeerstekens geplaatst door de overheid die de toestemming geeft;

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het advies van de COM.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist om het beperkt eenrichtingsverkeer en de tonnagebeperking 3.5 ton in Eerselingsedijk te behouden en niet op te heffen tijdens de maanden april en juni 2024.

Artikel 3

De dienst openbaar domein bezorgt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen aan de gemeente Kasterlee.