Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

2024_CBS_00555 - Omgevingsvergunning - het oprichten van 3 appartementen langs Antwerpseweg(202300594JH) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/03/2024 - 12:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00555 - Omgevingsvergunning - het oprichten van 3 appartementen langs Antwerpseweg(202300594JH) - Vergunning 2024_CBS_00555 - Omgevingsvergunning - het oprichten van 3 appartementen langs Antwerpseweg(202300594JH) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 17/03/2024 (bindende eindtermijn)

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023159453

Dossiernummer gemeente: 202300594

 

De gemeente Geel heeft op 18 december 2023 een aanvraag ontvangen voor het oprichten van 3 appartementen. De aanvraag werd op 17 januari 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Dirk Verwaest wonende Berendonk 1B te 2370 Arendonk

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Antwerpseweg

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nr. 360P3

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is niet gesitueerd in een algemeen of bijzonder plan van aanleg of in een ruimtelijk uitvoeringsplan. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundig attest 1920 voor nieuwbouw meergezinswoning - positief gevonden op 17/12/2007.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen.

Het gelijkvloers wordt ingericht met de traphal, afvalberging, auto- en fietsenstalplaatsen. En er wordt een gemeenschappelijke tuin voorzien, toegankelijk vanuit de gemeenschappelijke zone op het gelijkvloers.

Op de eerste verdieping wordt het eerste appartement voorzien, met inpandig terras. Op de tweede verdieping worden twee appartementen voorzien, in duplex.

Alle appartementen kennen een terras aan de leefruimte, slaapkamers met ruime functionaliteit, een aparte berging. Ook zijn er ramen in de voor- én achtergevel voorzien, dewelke het appartement doorheen de dag lichtkwaliteit geeft.

De voorgevel wordt in dezelfde lijn voorzien als de voorgevel van het project met huisnummer 163.

Het terrein wordt verder in gericht in functie van het gebruik van het hoofdgebouw. Zo wordt er in de tuinzone een terras voorzien. En wordt in de voortuin een toegang voorzien naar de autostaanplaatsen op het gelijkvloers, een autostaanplaats aan de voorgevel en toegang tot de voordeur en deur naar de technische berging.

 

  1. Openbaar onderzoek

Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd. De aanvraag heeft echter wel betrekking op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen voor gemene eigendom. In toepassing van artikel 83 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning werd met een beveiligde zending het standpunt gevraagd van de eigenaars van de aanpalende percelen.

Er werd geen bezwaar ingediend.

 

  1. Adviezen

Op 9 februari 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Advies: gunstig

 

Op 1 februari 2024 werd het advies ontvangen van Fluvius

Wij kunnen de bijkomende wooneenheden aansluiten op het bestaande laagspanningsnet als de vermogens beperkt blijven tot 17,3 kVA per aansluiting, 22,2 kVA voor de algemene delen en 17,3 kVA voor het laden van elektrische wagens mits gebruik gemaakt wordt van load balancing. 

Indien afgeweken wordt van deze vermogens dient de bouwheer ons zo snel mogelijk de definitieve vermogens te bezorgen. In afwachting van het resultaat van de studie voor deze definitieve vermogens, dient er van uitgegaan te worden dat een grond of lokaal op het gelijkvloers voor een distributiecabine noodzakelijk zal zijn. 

Hierbij wordt dan ook een gunstig advies met voorwaarden verleend. Dit advies blijft 1 jaar geldig.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 16 februari 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 26 februari 2024 werd het advies ontvangen van Team Grijs van stad Geel

Zonering – aansluiting

Het perceel is gelegen in centraal gebied. Er is een gescheiden stelsel aanwezig in het openbaar domein, meer bepaald een gemengd rioleringsstelsel waarop het afvalwater kan worden aangesloten en een aparte regenwaterleiding waarop de noodoverloop vanuit de infiltratievoorziening kan worden aangesloten. Bij het perceel zijn er nog geen aansluitingen op de openbare riolering. Na het verlenen van de vergunning en nadat men de start der werken heeft ingegeven in het omgevingsloket zal er een aansluiting RWA en aansluiting DWA worden voorzien met plaatsing van de huisaansluitputjes RWA en DWA. Men moet hiervoor verder geen actie ondernemen. Men dient er rekening mee te houden dat deze huisaansluitputjes op privé worden geplaatst nabij de rooilijn. De eigen disconnectieputten moeten voldoende naar achter geplaatst worden zodat er ruimte is voor de huisaansluitputjes.

Riolering algemeen

Op het funderingsplan is er een gescheiden stelsel van afvalwater en hemelwater voorzien, wat ook een verplichting is.

De afvoerbuizen voor het grijsafvalwater en het hemelwater hebben een diameter van 110 mm. De afvoerbuizen van het fecaal afvalwater hebben een diameter van 125mm wat voldoet.

De afvoerbuizen worden aangesloten op disconnectieputten.

Huishoudelijk  afvalwater

Voor het afvalwater voorziet men een gescheiden stelsel van fecaal water (toilet) en grijs water (douche, lavabo, …) tot buiten de woning wat een gunstig concept is. Men voorziet een sifonput waar beide afvoeren samenkomen om geurhinder te vermijden.

Hemelwater

De  Gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater is niet van toepassing. Men is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen.

Hemelwaterput

Men plaatst 2 hemelwaterputten met een totaal volume van 20.000 L wat voldoet aan de verordening (min. 16.530L). De afvoeren hemelwater zijn aangesloten op een eerste put die verbonden is met een tweede put. Men moet zorgen voor een goed cascadesysteem zodat het volume van beide putten volledig benut kan worden. 

Op de put worden alle dakafvoeren aangesloten. Het is niet aangewezen om de terrassen van de eerste en tweede verdieping mee aan te sluiten op de hemelwaterput. Deze afvoeren zouden aangesloten moeten worden op de overloop van de hemelwaterput (dus rechtstreeks naar de infiltratievoorziening). Om te zorgen dat de rest van het dak wel aansluit op de hemelwaterputten, zal men aparte afvoeren moeten voorzien.

Volgens de verordening moet men per overschreden schijf putvolume van 5000 L één woongelegenheid aansluiten op de hemelwaterput. Voor dit dossier betekent dat men de 3 woongelegenheden moet aansluiten. Volgens het ingevulde hemelwaterformulier zal men het hemelwater herbruiken voor het spoelen van de toiletten, voor een wasmachine en voor een buitenkraan. Op het funderingsplan staat qua herbruik enkel de toiletten en een buitenkraan aangegeven. Het is dus niet helemaal duidelijk hoeveel aftappunten er zullen worden voorzien. Volgens de verordening moeten er aanvoerleidingen worden voorzien naar alle toiletten, naar de wasmachines en naar één of meerdere dienstkranen (buitenkraan en/of binnenkraan). Men voorziet best een systeem dat bij een tekort aan hemelwater automatisch overschakelt op drinkwater.

Infiltratievoorziening

Men voorziet een bovengrondse infiltratievoorziening (Infiltratiekom/veld) met een infiltratievolume van 2608 L, een oppervlakte van 25 m² en een diepte van 30cm.

Waterdoorlatende verhardingen en niet-waterdoorlatende verhardingen die kunnen afwateren naar groenzone moeten niet mee ingerekend worden bij de dimensionering van de infiltratievoorziening. Deze verhardingen worden volgens het dossier ook niet meegerekend. Men moet er wel voor zorgen dat er voldoende groenzone rondom de verhardingen ligt (25% van de verharde opp.).

Men voorziet een noodoverloop vanuit de infiltratievoorziening naar het openbare regenwaterstelsel. Dit is geen verplichting maar wordt wel toegestaan.

In de bestaande toestand is er aan de linkerzijde van het perceel reeds een aangepaste toegang op openbaar domein. Deze toegang zal niet meer gebruikt worden aangezien men op privé een oprit met karresporen voorziet aan de rechterzijde van het perceel. Ter hoogte van de rooilijn is de breedte ongeveer 3m wat voldoet aan de voorwaarden van AWV (1 toegang van max. 4,5m). Het openbaar domein zal moeten worden aangepast aan de nieuwe situatie. Men mag deze aanpassingen niet zelf uitvoeren maar men moet deze aanvragen via de website van stad Geel (www.geel.be/aanpassingen-openbaar-domein).

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Planologische toets

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, alsmede voor agrarische bedrijven.

Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

(Artikel 5 van het Koninklijk besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichtingen en toepassing van de ontwerp-gewestplannen en de gewestplannen).

Wegenis

Het perceel is gelegen langs een gewestweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Uit de meest recente modellen blijkt dat voor een bui met een terugkeerperiode van 100 jaar

ter hoogte van het perceel in kwestie een waterpeil van 21,00 mTAW optreedt. Ergere

overstromingen zijn niet uit te sluiten en er kan geen sluitende garantie gegeven worden dat er

zich op het perceel in de toekomst geen wateroverlast (meer) zal voordoen.

 

Door het overstromingsrisico moet het vloerpeil van het toekomstig aan te leggen gebouw

voldoende hoog gekozen worden. Het overstromingsveilig bouwpeil bedraagt 21,30 mTAW,

hieraan lijkt voldaan te zijn, aangezien dat de vloerpas 50cm boven de as van de weg wordt

voorzien.

Mer-screening

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag te screenen.

Er werd een uitgebreide m.e.r. – screeningsnota bij de aanvraag gevoegd, die ten gronde werd beoordeeld door de vergunningsverlenende overheid.

De conclusies van de m.e.r. – sreening worden gevolgd

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Goede ruimtelijke ordening

Opportuniteitstoets

Overeenkomstig artikel 4.3.1§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) dient een omgevingsvergunning te worden geweigerd indien het aangevraagde onverenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening. De beoordelingsgronden van de goede ruimtelijke ordening worden omschreven in art. 4.3.1§2 van de VCRO.

Functionele inpasbaarheid

Het oprichten van 3 appartementen stelt geen beperking aan het gebruik van het perceel. De bestemming van het perceel wordt door de aanvraag niet geschaad. De aanvraag is functioneel in overeenstemming met de functies van de omliggende percelen en deze in de ruimere omgeving van het project.

Ruimtegebruik – schaal- bouwdichtheid.

De aanvraag heeft een impact op het ruimtegebruik van het perceel.  De oppervlakte van de huidige aanvraag is echter volledig in overeenstemming met de bouwzones zoals gebruikelijk voorzien in deze omgeving.

Visueel-vormelijk

De aanvraag heeft een beperkte impact op de visueel-vormelijke uitstraling in het straatbeeld. Er worden immers 3 appartementen voorzien. Het gabarit is echter in overeenstemming met het bestaande en toekomstige straatbeeld. Het nieuwe gebouw integreert zich visueel goed in het straatbeeld.

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is niet gesitueerd in een beschermd landschap of dorpsgezicht. De aanvraag heeft geen invloed op de cultuurhistorische aspecten van het perceel en de omgeving.

Mobiliteit

De aanvraag heeft een invloed op de mobiliteit. Er worden immers 3 appartementen  voorzien. Alle vereiste parkeerplaatsen worden echter op het eigen terrein voorzien zodat er geen extra parkeerdruk op het openbaar of het private terrein zal ontstaan.

De 3 appartementen zullen geen grote verkeersdrukte met zich meebrengen omdat het net om woongelegenheden gaat waarbij de vervoersbewegingen verspreid zullen zijn over de dag in tegenstelling tot bv. kantoren.

Bodemreliëf

De aanvraag heeft een impact op het bodemreliëf. Er worden immers 3 appartementen voorzien. De nodige voorzieningen voor de opvang en infiltratie van het hemelwater dat op de site valt, zullen worden opgelegd overeenkomstig de bestaande regelgeving hieromtrent.

Hinderaspecten – gezondheid

De aanvraag brengt extra hinder met zich mee voor de omgeving tijdens de duur van de werken. Na de werken zullen noch de omgeving, noch de gezondheid van de omwonenden geschaad worden.

 

Er kan geconcludeerd worden dat het project in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening en aanleg.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

De aanpalende eigenaars werden op 23/01/2024 aangeschreven aangezien de aanvraag betrekking heeft op de oprichting, uitbreiding of afbraak van scheidingsmuren of muren die in aanmerking komen  voor gemene eigendom. Er werd geen bezwaar ingediend.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 9 februari 2024, is gunstig.
  • Het advies van Fluvius, afgeleverd op 1 februari 2024, is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer, afgeleverd op 16 februari 2024, is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van Team Grijs van stad Geel, afgeleverd op 26 februari 2024, is voorwaardelijk gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

 

Er dienen steeds ten minste 5 parkeerplaatsen (garages, carports) en 9 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 01/02/2024.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 16/02/2024 met kenmerk AV/114/2024/00053:

  • De toegang moet beperkt worden tot de strikt noodzakelijke breedte en mag een maximale breedte hebben van 4,5 meter. De rest van het perceel moet worden afgesloten door een structurele niet overrijdbare scheiding.
  • Er moet een wachtzone voorzien worden op eigen terrein zodanig dat in- en uitrijdende wagens elkaar kunnen kruisen.
  • Om de haalbaarheid van de manoeuvres in de garage en op eigen terrein te kunnen inschatten dienen er draaicirkels te worden ingetekend.
  • Er moeten voldoende parkeerplaatsen zijn op eigen terrein.

Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op het perceel.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.

De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het nieuwe huisaansluitputje RWA als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het nieuwe huisaansluitputje DWA.

Bij aanleg van de private riolering moet men rekening houden met de diepte van de nieuwe aansluiting die nog gerealiseerd wordt met plaatsing van de huisaansluitputjes RWA en DWA. Men dient de private disconnectieputten voldoende naar achter de plaatsen zodat de huisaansluitputjes RWA en DWA ook nog op het private perceel kunnen gezet worden vlak achter de rooilijn.

Putten of andere voorzieningen (zoals hemelwaterput, infiltratievoorziening) moeten achter de bouwlijn geplaatst worden.

Men  is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. De plaatsing en het gebruik dient te gebeuren uiterlijk bij de ingebruikname van het gebouw of verharding.

De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:

  • De hemelwaterput dient te voldoen aan de code van de goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen.
  • Het volume van de hemelwaterput moet minimum 16530L bedragen.
  • Men dient de afvoeren van het volledige dak hier op aan te sluiten m.u.v. de terrassen. De terrassen moeten aangesloten worden op de overloop van de hemelwaterput.
  • De hemelwaterput moet voorzien worden van een pomp in functie van herbruik. Er moeten aanvoerleidingen voorzien worden naar alle toiletten, de wasmachines en één of meerdere dienstkranen (binnenkraan, buitenkraan).
  • De overloop van de hemelwaterput dient te worden aangesloten op de infiltratievoorziening.

De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Men moet een bovengrondse infiltratievoorziening plaatsen. De diepte mag max. 30 cm bedragen.
  • Het infiltratievolume dient minimum 2485 L te bedragen.
  • De infiltratieoppervlakte dient minimum 6,01 m² te bedragen.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Het openbaar domein dient aangepast te worden in functie van de toegankelijkheid van het perceel. Voor aanpassingen van het openbaar domein moet men een aanvraag doen via de website van stad Geel. Men mag de aanpassingen niet zelf uitvoeren. De kosten van de aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

De werken dienen te worden uitgevoerd overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

De bouwheer heeft de verplichting om de geldende reglementering, uitgevaardigd door de distributienetbeheerder Fluvius voor elektriciteit en/of aardgas, inzake de distributie van elektriciteit en/of  gas naar en in appartementsgebouwen strikt na te leven. Deze teksten zijn raadpleegbaar op de website van de distributienetbeheerder(s) via www.fluvius.be.

Het project moet volledig conform de Vlaamse stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid worden gerealiseerd. Deze kan u nalezen op www.toegankelijkgebouw.be.

 

Er dienen steeds ten minste 5 parkeerplaatsen (garages, carports) en 9 fietsenstallingen in functie van het project behouden te worden, ook na overdracht van (een deel van) het project.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van Fluvius dd. 01/02/2024.

Er dient gevolg te worden gegeven aan het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer dd. 16/02/2024 met kenmerk AV/114/2024/00053:

  • De toegang moet beperkt worden tot de strikt noodzakelijke breedte en mag een maximale breedte hebben van 4,5 meter. De rest van het perceel moet worden afgesloten door een structurele niet overrijdbare scheiding.
  • Er moet een wachtzone voorzien worden op eigen terrein zodanig dat in- en uitrijdende wagens elkaar kunnen kruisen.
  • Om de haalbaarheid van de manoeuvres in de garage en op eigen terrein te kunnen inschatten dienen er draaicirkels te worden ingetekend.
  • Er moeten voldoende parkeerplaatsen zijn op eigen terrein.

Men dient te zorgen voor een gescheiden stelsel van droogweerafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) op het perceel.

De afvoerbuizen voor het regenwater (grijs) en het huishoudelijk afvalwater (oranje) dienen een diameter te hebben van max. 160mm.

De afvoerbuis voor het regenwater moet worden aangesloten op het nieuwe huisaansluitputje RWA als men een noodoverloop voorziet vanuit de infiltratievoorziening. De afvoerbuis van het huishoudelijk afvalwater moet aangesloten worden op het nieuwe huisaansluitputje DWA.

Bij aanleg van de private riolering moet men rekening houden met de diepte van de nieuwe aansluiting die nog gerealiseerd wordt met plaatsing van de huisaansluitputjes RWA en DWA. Men dient de private disconnectieputten voldoende naar achter de plaatsen zodat de huisaansluitputjes RWA en DWA ook nog op het private perceel kunnen gezet worden vlak achter de rooilijn.

Putten of andere voorzieningen (zoals hemelwaterput, infiltratievoorziening) moeten achter de bouwlijn geplaatst worden.

Men  is verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. De plaatsing en het gebruik dient te gebeuren uiterlijk bij de ingebruikname van het gebouw of verharding.

De hemelwaterput moet aan volgende voorwaarden voldoen:

  • De hemelwaterput dient te voldoen aan de code van de goede praktijk voor hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen.
  • Het volume van de hemelwaterput moet minimum 16530L bedragen.
  • Men dient de afvoeren van het volledige dak hier op aan te sluiten m.u.v. de terrassen. De terrassen moeten aangesloten worden op de overloop van de hemelwaterput.
  • De hemelwaterput moet voorzien worden van een pomp in functie van herbruik. Er moeten aanvoerleidingen voorzien worden naar alle toiletten, de wasmachines en één of meerdere dienstkranen (binnenkraan, buitenkraan).
  • De overloop van de hemelwaterput dient te worden aangesloten op de infiltratievoorziening.

De infiltratievoorziening moet aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Men moet een bovengrondse infiltratievoorziening plaatsen. De diepte mag max. 30 cm bedragen.
  • Het infiltratievolume dient minimum 2485 L te bedragen.
  • De infiltratieoppervlakte dient minimum 6,01 m² te bedragen.

Het is verplicht vóór de eerste ingebruikname van de privéwaterafvoer deze te laten keuren door een erkende VLARIO-deskundige (VLARIO-keuring). Hierbij wordt nagegaan of de scheiding van hemelwater en afvalwater wordt nageleefd. Zonder keuringsattest van de erkende deskundige mag de privéwaterafvoer niet worden aangesloten op het openbaar rioleringsstelsel.

Het openbaar domein dient aangepast te worden in functie van de toegankelijkheid van het perceel. Voor aanpassingen van het openbaar domein moet men een aanvraag doen via de website van stad Geel. Men mag de aanpassingen niet zelf uitvoeren. De kosten van de aanpassingen zijn ten laste van de aanvrager.

 

Er mogen geen werken uitgevoerd worden op het openbaar domein zonder voorafgaandelijke toelating en onder de vooropgestelde voorwaarden van het stadsbestuur.

 

De kosten voor het uitvoeren van aanpassingswerken aan het openbaar domein of het verplaatsen van nutsvoorzieningen zijn ten laste van de bouwheer.