Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

2024_CBS_00573 - Opmerkingen i.h.k.v. de publieke consultatieperiode van het natuurbeheerplan voor het gebied Breeven - Adviseren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 04/03/2024 - 12:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00573 - Opmerkingen i.h.k.v. de publieke consultatieperiode van het natuurbeheerplan voor het gebied Breeven - Adviseren 2024_CBS_00573 - Opmerkingen i.h.k.v. de publieke consultatieperiode van het natuurbeheerplan voor het gebied Breeven - Adviseren

Motivering

Aanleiding en context

Natuurpunt beheer heeft het natuurbeheerplan voor Breeven ingediend bij ANB i.h.k.v. voorziene ontbossingen, hydrologische wijzigingen, reliëfwijzigingen en bebossingen in het gebied 'Breeven'. 

De Vlaamse Overheid, Agentschap voor Natuur en Bos heeft het natuurbeheerplan in publieke consultatie geplaatst van 05/02/2024 tot 05/03/2024.

Een natuurbeheerplan doorloopt de volgende stappen volgens het decreet voor natuurbehoud:

in een eerste, verkennend deel wordt de informatie verzameld die nodig is om te bepalen met welk van de vier types terreinen, vermeld in artikel 16ter, § 1, het geplande beheer overeenstemt. Dit eerste deel wordt goedgekeurd door het agentschap;
na de goedkeuring van het eerste deel wordt een ontwerp van een natuurbeheerplan opgemaakt;
een ontwerp van natuurbeheerplan, vermeld in punt 2°, wordt onderworpen aan een consultatie van het publiek als het gaat om terreinen van type twee, type drie of type vier;
een ontwerp van natuurbeheerplan, vermeld in punt 2°, wordt onderworpen aan het advies van door de Vlaamse Regering aan te wijzen instanties. De Vlaamse Regering kan bepalen voor welke types van terreinen advies moet worden verleend;
er wordt een beslissing genomen over het ontwerp van natuurbeheerplan.


De beslissing, vermeld in punt 5° van het eerste lid, gebeurt door de Vlaamse Regering of haar gemachtigde als het ontwerp van natuurbeheerplan betrekking heeft op een natuurdomein. Het agentschap beslist over de goedkeuring van het ontwerp van het natuurbeheerplan van andere terreinen.


Argumentatie

Het ontwerp Natuurbeheerplan met bijlagen, dat nog niet officieel werd goedgekeurd, en nog niet ter advies werd voorgelegd aan het stadsbestuur van Geel is lopende in deze procedure.

Het stadsbestuur merkte in een vorig advies op dat teneinde sluipende besluitvorming te voorkomen, niet toegestaan kon worden dat er reeds een ontheffing voor ont- en bebossing bekomen werd, nog voor het ontwerp natuurbeheerplan is goedgekeurd.

De volgende ontheffingen worden gevraagd in het beheersplan:

  • voor redenen van wetenschappelijk onderzoek onder meer in functie van inventarisaties en monitoring (Natuurdecreet): vangen van dieren. Indien het om soorten gaat die op bijlage 1 van het Soortenbesluit voorkomen moet de persoon die de dieren wil vangen in het bezit zijn van een vergunning op basis van artikel 19 en volgende van dit besluit (Soortenbesluit).
  • voor redenen van wetenschappelijk onderzoek: plaatsen peilbuizen en bodemprofielen voor onderzoek van bodem en hydrologie (Natuurdecreet)
  • voor redenen van recreatief medegebruik: plaatsen van wegwijzers en infoborden (Natuurdecreet)
  • om redenen van natuurbehoud: toestemming voor het plaatsen van bovengrondse leidingen, met name begrazingsraster
  • Wijzigingen van reliëf; voor alle beheerwerken voorzien in Hoofdstuk 4. Voor werken die vergunningsplichtig zijn, zal een omgevingsvergunning aangevraagd worden.
  • In functie van vegetatiekartering en beheermonitoring: het overvliegen op lage hoogte van het gebied met een drone door daarvoor, vanuit de beheerder, aangeduide personen, binnen de door de overheid opgelegde normen.  
  • Ontbossing en boscompensatie: de voorgestelde ontbossingen binnen het natuurbeheerplan zijn in functie van het binnen het SBP heivlinder opgelegde stapsteengebied en de Europees beschermde soorten poelkikker, heikikker, nachtzwaluw, boomleeuwerik en de Europees beschermde habitats 4010, 7140, 3130 en 2310.


Daarnaast zijn er op een aantal percelen beheerovereenkomsten met landbouwers, die als neveneffect ook een economische meerwaarde kunnen hebben voor de betrokken landbouwers. Er worden geen voorbeelden gegeven van deze overeenkomsten.

In dit natuurgebied, gelegen op grondgebied van Geel en Kasterlee wordt 24,7 ha ontbossing en 16,9 ha bebossing voorzien. Het project omvat ca. 250 ha aan percelen.

Gelet op het feit dat op het grondgebied van Geel landbouwbelangen aanwezig zijn en er ca. 40 procent van de percelen van het project (op basis van kaart 1.6.3.1) in landbouwareaal gesitueerd zijn, wenst het college van burgemeester en schepenen advies te geven op het natuurbeheerplan.

Het college van burgemeester en schepenen wenst advies te geven op het natuurbeheerplan voor het Breeven en wenst dit door te geven aan de hogere overheid, in dit geval ANB.

Deze opmerkingen zullen doorgegeven worden in het kader van de publieke consultatie van het natuurbeheerplan voor Breeven.

Juridische grond

Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid

Bijlage 2 van het MER-besluit (2004)

Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu


Adviezen

Ondernemen Ongunstig advies

Dienst Ondernemen geeft een ongunstig advies op basis van bedenkingen en bezorgdheden die rijzen na het inlezen van Natuurbeheerplan Breeven.

  • Het betreft een type 4 natuurbeheerplan waarbij men streeft naar de instandhouding van de aanwezige natuur kwaliteit, naar +/- 100% natuurstreefbeelden en een erkenning als natuurreservaat, volgens het Vlaams toetsingskader, beoogt. Hierover dienen de betrokken gemeentes advies te geven.
  • Te ruime intekening van het gebied Breeven. Er wordt zowel herbevestigd agrarisch gebied als agrarisch gebied aangesneden. In deze zones zitten enkele landbouwbedrijfszetels én veel landbouwers die in de betreffende zone land bewerken. Het gaat in totaal over 203 ha dat effectief voor landbouwgebruik dient. 15 ha is herbestemd agrarisch gebied in GK en 9 ha herbestemd agrarisch gebied deelnemende percelen.
  • Als het natuurbeheerplan zoals voorgesteld wordt goedgekeurd zal de indiener 27.000 euro /ha aan aankoopsubsidies (sterk overdreven aankoopsubsidie) krijgen om de gronden in dit gebied aan te kopen. Dit creëert oneerlijke concurrentie.
  • Bezwaarpunten:
    • Weinig tot geen criteria of verantwoording ↔ wettelijke bepalingen
    • Schending ruimtelijk beleid: indeling niet-herbevestigd gebied via AGNAS
    • Schending natuurdecreet: afbakening globaal kader mag agrarische structuur niet aantasten
  • Bezorgdheden:
    • Invloed op grondeigenaars, bewoners en bewerkers binnen ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’
    • Invloed op grondeigenaars, bewoners en bewerkers grenzend aan ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’ gelegen aan woonkernen
    • Overleg en inspraak van beide groepen? Zijn zij tijdig geïnformeerd? Krijgen zij voldoende tijd om hun mening te geven?
    • Aanpak Natuurpunt bij aankoop gronden binnen het ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’? Is dit op een neutrale manier? Agressief? Gaan grondeigenaars overstag bij gebrek aan toekomstperspectief?
    • Algemene bezorgdheid over welke plaats de maatschappij ‘landbouw’ in de toekomst wil geven? Over de toekomstperspectieven van deze en volgende generatie landbouwers? Over de voedselaanvoer in de toekomst?
    • Het natuurbeheerplan heeft impact op landbouwers, boeren én grondeigenaars. Zij zullen de grondwaarde zien dalen met 50%.
    • Natuurplannen rond Breeven en Zegge samen bedreigen 1.000 ha aan landbouwgrond. 
    • Momenteel kiezen grote landbouwbedrijven al eieren voor hun geld bij gebrek aan gegarandeerde toekomstperspectieven. Ze verkopen hun gronden aan VLM en verhuizen hun landbouwbedrijven naar Duitsland en Frankrijk. Hierdoor blijven enkel de kleinere boeren over in Geel, die minder gewicht in de weegschaal werpen.
    • Indien het natuurbeheerplan zou goedgekeurd worden dan vrezen de landbouwers dat er op termijn afstandsregels en bemestingsbeperkingen zullen opgelegd worden.
       

Dienst Ondernemen wenst te benadrukken dat de economische functie zeker even belangrijk is als de ecologische en sociale functie van het ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’ en het aangrenzend gebied en dit voor de toekomstperspectieven van (deze en volgende generaties) grondeigenaars, (deze en volgende generaties) bewoners, (deze en volgende generaties) landbouwers opdat toekomstperspectieven behouden blijven, de voedselvoorziening voor de algehele bevolking. De ganse maatschappij bevindt zich al een hele tijd in moeilijk economisch vaarwater (oorlogen, wereldwijde verkiezingen, …). Grote en kleinere ondernemingen moeten besparen op alle gebieden, ook op productie en personeel. Geelse landbouwers zijn ook ondernemingen met investeringen, vaste kosten, leningen, personeel, … 


team groen/blauw Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen adviseert het ANB om de volgende opmerkingen en advies over het natuurbeheersplan BP/AN/22/0106 in acht te nemen in het kader van de publieke consultatie van het vermelde natuurbeheerplan:

Het college van burgemeester en schepenen geeft een ongunstig advies op basis van bedenkingen en bezorgdheden die rijzen na het inlezen van Natuurbeheerplan Breeven.

  • Het betreft een type 4 natuurbeheerplan waarbij men streeft naar de instandhouding van de aanwezige natuurkwaliteit, naar +/- 100% natuurstreefbeelden en een erkenning als natuurreservaat, volgens het Vlaams toetsingskader, beoogt. Hierover dienen de betrokken gemeentes advies te geven.
  • Te ruime intekening van het gebied Breeven. Er wordt zowel herbevestigd agrarisch gebied als agrarisch gebied aangesneden. In deze zones zitten enkele landbouwbedrijfszetels én veel landbouwers die in de betreffende zone land bewerken. Het gaat in totaal over 203 ha dat effectief voor landbouwgebruik dient. 15 ha is herbestemd agrarisch gebied in GK en 9 ha herbestemd agrarisch gebied deelnemende percelen.
  • Als het natuurbeheerplan zoals voorgesteld wordt goedgekeurd zal de indiener 27.000 euro /ha aan aankoopsubsidies (sterk overdreven aankoopsubsidie) krijgen om de gronden in dit gebied aan te kopen. Dit creëert oneerlijke concurrentie.
  • Bezwaarpunten:
    • Weinig tot geen criteria of verantwoording ↔ wettelijke bepalingen
    • Schending ruimtelijk beleid: indeling niet-herbevestigd gebied via AGNAS
    • Schending natuurdecreet: afbakening globaal kader mag agrarische structuur niet aantasten
  • Bezorgdheden:
    • Invloed op grondeigenaars, bewoners en bewerkers binnen ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’
    • Invloed op grondeigenaars, bewoners en bewerkers grenzend aan ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’ gelegen aan woonkernen
    • Overleg en inspraak van beide groepen? Zijn zij tijdig geïnformeerd? Krijgen zij voldoende tijd om hun mening te geven?
    • Aanpak Natuurpunt bij aankoop gronden binnen het ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’? Is dit op een neutrale manier? Agressief? Gaan grondeigenaars overstag bij gebrek aan toekomstperspectief?
    • Algemene bezorgdheid over welke plaats de maatschappij ‘landbouw’ in de toekomst wil geven? Over de toekomstperspectieven van deze en volgende generatie landbouwers? Over de voedselaanvoer in de toekomst?
    • Het natuurbeheerplan heeft impact op landbouwers, boeren én grondeigenaars. Zij zullen de grondwaarde zien dalen met 50%.
    • Natuurplannen rond Breeven en Zegge samen bedreigen 1.000 ha aan landbouwgrond. 
    • Momenteel kiezen grote landbouwbedrijven al eieren voor hun geld bij gebrek aan gegarandeerde toekomstperspectieven. Ze verkopen hun gronden aan VLM en verhuizen hun landbouwbedrijven naar Duitsland en Frankrijk. Hierdoor blijven enkel de kleinere boeren over in Geel, die minder gewicht in de weegschaal werpen.
    • Indien het natuurbeheerplan zou goedgekeurd worden dan vrezen de landbouwers dat er op termijn afstandsregels en bemestingsbeperkingen zullen opgelegd worden.
       

Het CBS wenst te benadrukken dat de economische functie zeker even belangrijk is als de ecologische en sociale functie van het ‘Ruimer globaal kader beheereenheid’ en het aangrenzend gebied en dit voor de toekomstperspectieven van (deze en volgende generaties) grondeigenaars, (deze en volgende generaties) bewoners, (deze en volgende generaties) landbouwers opdat toekomstperspectieven behouden blijven, de voedselvoorziening voor de algehele bevolking. De ganse maatschappij bevindt zich al een hele tijd in moeilijk economisch vaarwater (oorlogen, wereldwijde verkiezingen, …). Grote en kleinere ondernemingen moeten besparen op alle gebieden, ook op productie en personeel. Geelse landbouwers zijn ook ondernemingen met investeringen, vaste kosten, leningen, personeel, …