Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_BURG_00128 - Akabe de Pioen: benefiet - 29 & 30/6/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 26/02/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00128 - Akabe de Pioen: benefiet - 29 & 30/6/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00128 - Akabe de Pioen: benefiet - 29 & 30/6/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Akabe de Pioen vraagt de toestemming voor het organiseren van een benefiet, met:

*op zaterdag 29/6/2024 (11.00 - 01.00 uur): wandeltocht, zomerbar, BBQ, live muziek (17.00 - 01.00 uur) 

*op zondag 30/6/2024 (7.00 - 16.00 uur): ontbijt, zomerbar, live muziek (11.00 - 16.00 uur) 

op het terrein van Chiro Elsum, Velleke 313.

Organisator wenst affiches te hangen aan de stedelijke aanplakzuilen en -borden, tijdelijke bewegwijzering te hangen langsheen het parcours van de wandeling en tijdelijke publiciteit voor het evenement langs Velleke 313 en Turnhoutseweg 37. 

Voor de uitbating vragen zij toestemming voor de verkoop van sterke dranken.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester geeft de toestemming aan Akabe de Pioen voor het organiseren van een benefiet, met:

op zaterdag 29/6/2024 (11.00 - 01.00 uur): wandeltocht, zomerbar, BBQ, live muziek (17.00 - 01.00 uur) 

*op zondag 30/6/2024 (7.00 - 16.00 uur): ontbijt, zomerbar, live muziek (11.00 - 16.00 uur) 

op het terrein van Chiro Elsum, Velleke 313.

De organisator zorgt zelf voor de  nodige verzekeringen.

Artikel 2

Tijdens de wandeling dienen de deelnemers van de wandeltocht de wegcode te volgen.

Bij het volgen en/of kruisen van de grote(re) wegen dient de nodige aandacht te worden geschonken aan de andere weggebruikers om zodoende het risico op ongevallen te vermijden.

De organisator moet over een gehandtekende goedkeuring van de eigenaar beschikken indien de tocht verloopt over een gedeelte dat privé-eigendom is.

Artikel 3

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 4

De organisator krijgt de toestemming voor de gecontroleerde verkoop van sterke drank. 

    • tijdig verwittigen van de buren uit de omliggende straten 
    • de nodige maatregelen nemen om geluidsoverlast voor de omwonenden te voorkomen;
      • Verplicht gebruik van een geluidsmeter op elke muziekinstallatie.
      • Enkel gebruik van de muziekinstallatie tijdens het evenement, niet gedurende de opbouw- en afbraakperiode.
      • voor toezicht zorgen, zowel binnen als in de directe omgeving en oog hebben voor de orde en rust van de buurt, de netheid ervan, het voorkomen van vandalisme en openbaar urineren, drugsgebruik, diefstallen e.d. 
      • verontreinigingen in de nabijheid van de tent en/of terrein, die kennelijk van het fuifgebeuren afkomstig zijn, verwijderen voor 8.00u ‘s anderendaags;
      • geen gebruik van glazen/bekers buiten de inrichting; 
      • luidruchtig vertrekkende bezoekers aanmanen om de rust van de omwonenden te respecteren;

    Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

    • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
      • Géén alcohol voor -16 jarigen;
      • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
    • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
    • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
      • + 18 = GROEN
      • +16  = ORANJE
      • -16 = ROOD

Artikel 5

De overlast naar de omwonenden toe moet tot een minimum beperkt worden.

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 8

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen langsheen het parcours.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden.

Artikel 9

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 10

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.