Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_BURG_00138 - Landelijke Gilde Holven: 17e Holvenjogging - 3/5/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 26/02/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00138 - Landelijke Gilde Holven: 17e Holvenjogging - 3/5/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00138 - Landelijke Gilde Holven: 17e Holvenjogging - 3/5/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

Landelijke Gilde Holven vraagt de toestemming voor de organisatie van de Holvenjogging op vrijdag 3/5/2024.

De jogging vindt plaats tussen 18.30 en 21.00 uur. 

Start en aankomst zijn voorzien in parochiecentrum Holvenia. 

De wedstrijden worden gehouden over verharde en niet-verharde wegen en paden die dag van 16.00 tot 22.00 uur (aanloopronde van 1 kilometer via Kapelstraat, Holven, Gasstraat, Dr Vandeperrestraat, Kapelstraat. Daarna volgt een grote ronde via Kapelstraat, Holven, Nachtegalenstraat, Groenstraat, Gooreind, Rode Kruisstraat, kerkepad tot aan Zandhoefstraat (langs kerkhof Holven), Zandhoefstraat, Groenstraat waarna opnieuw de aanloopronde via Holven, Gasstraat, Dr Vandeperrestraat en Kapelstraat volgt.

De grote ronde wordt afhankelijk van de gekozen afstand 1-, 2- of 3-maal afgelegd (4,8km, 8,6km of 12,5km).

Organisator vraagt verkeersverbod op gedeelte parcours en parkeerverbod, en toestemming voor het hangen van affiches aan de stedelijke zuilen en borden.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan Landelijke Gilde Holven voor de organisatie van de Holvenjogging op vrijdag 3/5/2024.

De voorwaarden, vermeld in het besluit en in het (voorafgaandelijk) advies en eventueel controleverslag(en) van de brandweer moeten nageleefd worden. 

De organisator zorgt zelf voor de nodige verzekeringen en zorgt ervoor dat er een EHBO-koffer voorhanden is.

Artikel 2

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast waar dit vereist is. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot de verboden zones van het event moet ontzeggen.

Artikel 3

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 4

Indien tijdelijke verkeersmaatregelen toegestaan worden door politie/dienst Verkeer, zal een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden en op voorhand bezorgd worden aan de organisator van de activiteit. 

Voor wat betreft de signalisatie wordt aan de organisatoren gevraagd om volgende procedure strikt toe te passen: 

  • De Technische Dienst brengt de signalisatie ter plaatse;
  • De organisator staat zelf in voor het plaatsen en weghalen van de signalisatie op de openbare weg. De signalisatie dient weggehaald en geplaatst te worden zodat dit geen enkele hinder oplevert voor de gebruikers van de openbare weg;
  • De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout doet controle op het correct plaatsen en weghalen van de signalisatie door de organisator
  • De organisator dient, na het evenement, de signalisatie van de openbare weg af te halen;
  • De Technische Dienst zal de signalisatie ophalen in de werkweek na de manifestatie.
  • De organisatoren van evenementen die een signalisatieplan krijgen, worden er uitdrukkelijk op gewezen dat de signalisatie volgens het plan moet gezet worden en vooral ook op de tijdstippen die vermeld zijn in het plan en het reglement.  

Indien aanvrager vaststelt dat de signalisatie niet ter plaatse gebracht werd, dient hij/zij dit onverwijld te melden aan de stad.

Artikel 5

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

De overlast beperken tot een minimum. 

Artikel 6

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 7

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 8

Op alle kruispunten zoals vermeld in het signalisatieplan, moeten voor aanvang van de wedstrijd seingevers aanwezig zijn. 

Bij het inzetten van seingevers dienen deze tijdig hun plaats in te nemen.

De organisator dient seingevers te voorzien op die kruispunten die door de politie zijn aangewezen. Een lijst van de seingevers dient voorafgaand aan politie bezorgd te worden. 

Alle kruispunten met gewestwegen kunnen tijdens de wedstrijd worden beveiligd door politiemensen.

Indien de loop over privé-eigendom zou gaan, moet de organisator schriftelijke toestemming hebben van de grondeigenaar.

Artikel 9

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.