Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

2024_CBS_02486 - Omgevingsvergunning - het bouwen van een uitbreiding t.h.v. de achtergevel van de woning en het regulariseren van een bestaande tuinbergplaats langs Huttenstraat 40 (202400183PR) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/10/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02486 - Omgevingsvergunning - het bouwen van een uitbreiding t.h.v. de achtergevel van de woning en het regulariseren van een bestaande tuinbergplaats langs Huttenstraat 40 (202400183PR) - Vergunning 2024_CBS_02486 - Omgevingsvergunning - het bouwen van een uitbreiding t.h.v. de achtergevel van de woning en het regulariseren van een bestaande tuinbergplaats langs Huttenstraat 40 (202400183PR) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 07/10/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024011405

Dossiernummer gemeente: 202400183

 

De gemeente Geel heeft op 14 april 2024 een aanvraag ontvangen voor het bouwen van een uitbreiding t.h.v. de achtergevel van de woning en het regulariseren van een bestaande tuinbergplaats.  De aanvraag werd op 25 april 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Ellen Vennekens wonende Huttenstraat 40 te 2440 Geel en Niels Lievens wonende Huttenstraat 40 te 2440 Geel.

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Huttenstraat 40

Kadastrale ligging: afdeling 4 sectie F nr. 907B

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012gelegen in Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel.

 

 Het bouwterrein maakt als lot 27 deel uit van de goedgekeurde verkaveling d.d. 07/01/2008 met kenmerk gemeente 1895. Deze verkaveling is voor het terrein van de aanvraag niet vervallen.

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een verkaveling. De aanvraag dient getoetst te worden aan de voorschriften van de verkaveling.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing.

 

Verordeningen

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening toegankelijkheid goedgekeurd op 5 juni 2009.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 23 juni 2006.

Algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer goedgekeurd op 29 april 1997.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - verkavelingen goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (2015/00409) voor bouwen van twee eengezinswoningen - goedgekeurd op 08/02/2016.
  • Verkavelingsvergunning (1895) voor nieuwe verkaveling - goedgekeurd op 07/01/2008.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen van een uitbreiding t.h.v. de achtergevel van de woning en het regulariseren van een bestaande tuinbergplaats.

 

Het onderwerp van de aanvraag betreft een recente rijwoning, op een perceel grond gelegen binnen de ring, en in de nabijheid van de ring én de invalsweg van Kasterlee naar het centrum van Geel.

 

Het goed situeert zich in een recente woonstraat die deel uitmaakt van een grotere woonwijk. In deze straat vinden we hoofdzakelijk recente gekoppelde en gesloten bebouwing terug. De overheersende functie is wonen.

 

De huidige bebouwing betreft een rijwoning. De stedenbouwkundige aanvraag handelt over het uitbreiden van deze ééngezinswoning met een nieuw te realiseren achterbouw : een aanbouw t.h.v. de achtergevel, die aansluit op de bestaande leefruimte, georiënteerd op de oostgelegen tuin. Binnen de bestaande woning zijn de ingrepen beperkt tot het organiseren van kleine bergplaats bij de keuken.

 

Achteraan het perceel bevindt zich een tuinbergplaats die wenselijk geregulariseerd wordt.

 

Het perceel in kwestie heeft een oppervlakte van circa 3,29 are een straatbreedte van 7m00 en maakt deel uit van een recente verkaveling.

De woning in kwestie is vergund en gebouwd in 2016, gelijktijdig met het aansluitende pand links. Beiden hebben een profiel 13/9/9 met zadeldak, conform de voorschriften en de vergunning.

De aansluitende woning rechts heeft een profiel 17/13/9 met zadeldak, eveneens conform de voorschriften.

De gewenste uitbreiding brengt de gelijkvloers bouwdiepte van 13m00 op 17m00, en gebeurt over de volledige perceelsbreedte. Ze wordt aangesloten op het gelijkvloerse profiel van de woning rechts.

De aanvraag behelst een uitbreiding, hoofdzakelijk verdoken uit het straatbeeld, achter de woning, waardoor het straatbeeld nagenoeg onveranderd blijft.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 5 mei 2024 t.e.m. 3 juni 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 23 september 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Zie advies in bijlage.

Advies: gunstig

 

Op 23 juli 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, Team Grijs.

Er werd voor dit dossier advies gevraagd aan Aquafin. Dit advies is te volgen. (zie bijlage)

Het perceel ligt in watergevoelig gebied.

Het betreft de uitbreiding van bestaande woningen waarbij reeds een gescheiden stelsel incl. regenwaterput en infiltratieput aanwezig is. De uitbreiding bevat enkel 1 regenwaterafvoer en geen vuilwaterafvoer; De regenwaterafvoer wordt bij aangesloten op het bestaande RWA stelsel. De volume van de regenwaterput en infiltiratievoorziening zijn voldoende om deze uitbreiding op te vangen.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

  1. Project-MER

 

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage I en II van de Europese richtlijn 85/337/EEG, noch op de lijst als bijgevoegd als bijlage I en II van het Project-m.e.r.-besluit. Bijgevolg dient geen milieueffectenrapport te worden opgesteld.

Het ontwerp komt niet voor op de lijst gevoegd als bijlage III van het Project-m.e.r.-besluit.

Bijgevolg dient de vergunningverlenende overheid de aanvraag niet te screenen.

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

 

Wegenis

Het perceel is gelegen langs een gemeenteweg.

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.
 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft het bouwen van een uitbreiding t.h.v. de achtergevel van de woning en het regulariseren van een bestaande tuinbergplaats.

 

Mobiliteitsimpact

Voor het bouwen van de uitbreiding t.h.v. de achtergevel, alsook het regulariseren van de bestaande tuinbergplaats is er geen impact van de mobiliteit.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

De woning heeft een beperkt bouwvolume.

 

Visueel-vormelijke elementen

De uitbreiding wordt opgericht in hedendaagse materialen.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 5 mei 2024 tot en met 3 juni 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 23 september 2024 is gunstig.
  • Het advies van Aquafin, afgeleverd op 16 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van stad Geel Team Grijs afgeleverd op 23 juli 2024 is voorwaardelijk gunstig.

 

Conclusie

Er wordt een gunstig advies gegeven onder volgende voorwaarden:

 

De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de bijgevoegde plannen.

 

Het bijkomend regenwaterafvoerpunt dient bij aangesloten te worden op de bestaande regenwaterriolering, dit zoals aangegeven op plan.

Het advies van Aquafin is te volgen.:
  • De tuinberging, terras en andere verhardingen wateren af op eigen terrein. Deze oppervlaktes hoeven niet in rekening te worden gebracht bij de dimensionering van de infiltratievoorzieningen zolang het hemelwater voldoende tijd krijgt om te infiltreren op het eigen terrein. Er mag geen wateroverlast ontstaan ter hoogte van de openbare weg of de aanpalende percelen ten gevolge van afstromend hemelwater.
  • De zone is gelegen in overstromingsgevoelig gebied. Bij het bouwen in een zone die gelegen is in overstromingsgevoelig gebied, is het van belang dat er voldoende aandacht wordt besteed aan waterveilig bouwen en aan het bewaren en herstellen van de ruimte voor water (bv overstroombare kelders, bouwen op palen,...). Verder dient er ook een advies verkregen te worden via de waterloopbeheerder en dient er rekening gehouden te worden met de voorwaarden volgend uit de watertoets.

Het advies van de dienst DIW is te volgen.

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:


De werken dienen uitgevoerd te worden overeenkomstig de bijgevoegde plannen.


Het bijkomend regenwaterafvoerpunt dient bij aangesloten te worden op de bestaande regenwaterriolering, dit zoals aangegeven op plan.


Het advies van Aquafin is te volgen.:
  • De tuinberging, terras en andere verhardingen wateren af op eigen terrein. Deze oppervlaktes hoeven niet in rekening te worden gebracht bij de dimensionering van de infiltratievoorzieningen zolang het hemelwater voldoende tijd krijgt om te infiltreren op het eigen terrein. Er mag geen wateroverlast ontstaan ter hoogte van de openbare weg of de aanpalende percelen ten gevolge van afstromend hemelwater.
  • De zone is gelegen in overstromingsgevoelig gebied. Bij het bouwen in een zone die gelegen is in overstromingsgevoelig gebied, is het van belang dat er voldoende aandacht wordt besteed aan waterveilig bouwen en aan het bewaren en herstellen van de ruimte voor water (bv overstroombare kelders, bouwen op palen,...). Verder dient er ook een advies verkregen te worden via de waterloopbeheerder en dient er rekening gehouden te worden met de voorwaarden volgend uit de watertoets.

Het advies van de dienst DIW is te volgen.