Op 2 oktober 2024 werd de eindevaluatie van de proef met verkeersmaatregelen in de Nieuwstraat gehouden aan de hand van een plaatsbezoek met alle stakeholders: dienst openbaar domein/mobiliteit, sectormanager, centrummanager, handelaars Nieuwstraat, bestuur vzw Geel Centrum, lokale politie/team verkeer, de wijkagent, de parkeerwachters, vakschepenen mobiliteit en ondernemen.
De aanleiding voor het eindevaluatiemoment in de Nieuwstraat is een eerder uitgevoerde proefperiode waarbij tijdelijke verkeers -en parkeermaatregelen zijn ingevoerd. De eindevaluatie is bedoeld om de effectiviteit van deze maatregelen te beoordelen en om verbeteringen door te voeren op basis van feedback van bewoners, ondernemers, en gebruikers van de straat. De context voor dit eindevaluatiemoment is de behoefte aan een structurele verbetering van de verkeersveiligheid, parkeergelegenheid en leefbaarheid in de Nieuwstraat, na een fase van tijdelijke aanpassingen. Het biedt een kans om definitieve beslissingen te nemen op basis van de ervaringen en feedback uit de praktijk. De proefperiode startte in augustus 2024 en er werd in de beslissing door het college afgesproken om een evaluatie te houden na 8 weken, eind september. Zo geschiedde.
In de evaluatie die ter plaatse op het terrein is gehouden werden verschillende aanpassingen en verbeteringen aan de huidige verkeerssituatie besproken.
Het eindevaluatiemoment voor de Nieuwstraat is georganiseerd met als doel de effectiviteit van eerder ingevoerde verkeersmaatregelen te beoordelen en waar nodig aan te passen. Deze evaluatie is essentieel om de volgende 3 doelstellingen te blijven nastreven:
Om bovenstaande 3 doelstellingen te blijven nastreven worden er nu vanuit het eindevaluatiemoment een aantal aanpassingen voorgesteld ter verbetering van de verkeersveiligheid, toegankelijkheid voor winkelbezoekers, verbetering van de parkeersituatie en de verblijfs -en levenskwaliteit van de betrokken bewoners en bezoekers:
De Nieuwstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom.
De Nieuwstraat is ook gelegen binnen de zone 30 Geel centrum, ook binnen de fietszone, en binnen de tonnagebeperking 5 ton.
De Nieuwstraat behoort ook tot de "betalende en blauwe zone" , er mag maximaal 30 minuten geparkeerd worden.
Het college van burgemeester en schepenen beslist principeel om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor fietsparkeren te nemen:
Het college van burgemeester en schepenen beslist principieel om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor laden en lossen te nemen:
Het college van burgemeester en schepenen beslist principieel om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor kortparkeerplaatsen te nemen:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor parkeerplaatsen voor andersvaliden te nemen:
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de verkeersborden in de Nieuwstraat conform bovenstaande artikels aan te passen.
De aanpassingen aan de signalisatie richten zich op het:
Ter hoogte van de laad -en loszone voor Bpost (nr. 108) en Hair & Beauty (nr. 70) wordt, genoemd in artikel 2, een afweging gemaakt om in totaal 2 bomen (ca. 25 jaar oud) te verwijderen om voldoende ruimte te maken, en worden bestaande zones vergroot om vrachtwagens en lichte vracht efficiënter te laten laden en lossen. Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht om dit verder te uit te voeren, onder voorbehoud van een gunstig advies van dienst openbaar domein/team groen.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de dienst openbaar domein (mobiliteit) de opdracht om bovenstaande maatregelen verder uit te werken en het budgettair kader te berekenen van de impactrijke maatregelen.