Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

2024_CBS_02571 - Principiële goedkeuring: aanpassingen van verkeers -en parkeermaatregelen na eindevaluatiemoment in Nieuwstraat (02/10/2024) - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/10/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02571 - Principiële goedkeuring: aanpassingen van verkeers -en parkeermaatregelen na eindevaluatiemoment in Nieuwstraat (02/10/2024) - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_02571 - Principiële goedkeuring: aanpassingen van verkeers -en parkeermaatregelen na eindevaluatiemoment in Nieuwstraat (02/10/2024) - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Op 2 oktober 2024 werd de eindevaluatie van de proef met verkeersmaatregelen in de Nieuwstraat gehouden aan de hand van een plaatsbezoek met alle stakeholders: dienst openbaar domein/mobiliteit, sectormanager, centrummanager, handelaars Nieuwstraat, bestuur vzw Geel Centrum, lokale politie/team verkeer, de wijkagent, de parkeerwachters, vakschepenen mobiliteit en ondernemen. 

De aanleiding voor het eindevaluatiemoment in de Nieuwstraat is een eerder uitgevoerde proefperiode waarbij tijdelijke verkeers -en parkeermaatregelen zijn ingevoerd. De eindevaluatie is bedoeld om de effectiviteit van deze maatregelen te beoordelen en om verbeteringen door te voeren op basis van feedback van bewoners, ondernemers, en gebruikers van de straat. De context voor dit eindevaluatiemoment is de behoefte aan een structurele verbetering van de verkeersveiligheid, parkeergelegenheid en leefbaarheid in de Nieuwstraat, na een fase van tijdelijke aanpassingen. Het biedt een kans om definitieve beslissingen te nemen op basis van de ervaringen en feedback uit de praktijk. De proefperiode startte in augustus 2024 en er werd in de beslissing door het college afgesproken om een evaluatie te houden na 8 weken, eind september. Zo geschiedde.

In de evaluatie die ter plaatse op het terrein is gehouden werden verschillende aanpassingen en verbeteringen aan de huidige verkeerssituatie besproken.

Argumentatie

Het eindevaluatiemoment voor de Nieuwstraat is georganiseerd met als doel de effectiviteit van eerder ingevoerde verkeersmaatregelen te beoordelen en waar nodig aan te passen. Deze evaluatie is essentieel om de volgende 3 doelstellingen te blijven nastreven:

  • De veiligheid van de weggebruikers en de doorstroming verbeteren;
  • Het laden en lossen reglementeren door het duidelijk aanduiden van een aantal laad-en loszones;
  • Zorgen voor voldoende rotatie op de kortparkeerplaatsen (max 30 minuten).

Om bovenstaande 3 doelstellingen te blijven nastreven worden er nu vanuit het eindevaluatiemoment een aantal aanpassingen voorgesteld ter verbetering van de verkeersveiligheid, toegankelijkheid voor winkelbezoekers, verbetering van de parkeersituatie en de verblijfs -en levenskwaliteit van de betrokken bewoners en bezoekers:

  • Fietsparkeerplekken: Er worden comfortabele, geordende fietsparkeerplaatsen gecreëerd met fietsnietjes om de fietsen netjes en geordend te stallen in het straatbeeld;
  • Uniforme laad- en loszones: De zones voor winkelbelevering worden geharmoniseerd om efficiënt laden en lossen mogelijk te maken. Op bepaalde locaties wordt de infrastructuur aangepast om laden -en lossen vlotter en gemakkelijker te laten verlopen;
  • Kortparkeerplaatsen: Voor een aantal specifieke locaties wordt kortparkeerruimte (maximaal 30 minuten) uitgebreid, zodat klanten vlot hun aankopen kunnen doen. Dit gebeurt onder meer door het verplaatsen van bloembakken;
  • Parkeerplaatsen voor andersvaliden: De parkeerplaatsen voor andersvaliden worden behouden. Daar waar de parkeerplaatsen voor andersvaliden niet meer zichtbaar zijn, worden er maatregelen getroffen om deze parkeerplaatsen duidelijk weer te geven in het straatbeeld. 
  • Verblijfskwaliteit: Om de verblijfskwaliteit te verhogen, worden natuurlijke elementen en rustelementen zoals bloembakken, zitbanken en de aanwezige fontein op de geschikte locaties behouden. 
  • Aanpassingen aan bebording/signalisatie: Door duidelijke en uniforme bebording willen we ervoor zorgen dat weggebruikers, zoals leveranciers, automobilisten, fietsers en voetgangers, goed geïnformeerd zijn over de verkeersregels en -situaties in de Nieuwstraat. Dit helpt om gevaarlijke situaties te voorkomen en de veiligheid voor iedereen te verhogen. Aangepaste bebording draagt bij aan het verminderen van overlast door verkeerd parkeren of verkeer op plaatsen waar dat niet is toegestaan, wat bijdraagt aan een betere leefomgeving voor bewoners en bezoekers.

De Nieuwstraat behoort tot het beheer van de stad en is gelegen binnen de bebouwde kom. 

De Nieuwstraat is ook gelegen binnen de zone 30 Geel centrum, ook binnen de fietszone, en binnen de tonnagebeperking 5 ton. 

De Nieuwstraat behoort ook tot de "betalende en blauwe zone" , er mag maximaal 30 minuten geparkeerd worden.

Juridische grond

  1. Wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd door het koninklijk besluit van 16 maart 1968.
  2. Koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en al zijn latere wijzigingen.
  3. Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  4. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en zijn latere wijzigingen.
  5. Artikelen 186 en 187 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005.
  6. Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  7. Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens.
  8. De ministeriele omzendbrieven van 3 april 2001 en 25 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen beslist principeel om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor fietsparkeren te nemen:

  • Er worden comfortabele en geordende fietsparkeerplaatsen ingericht door middel van fietsnietjes op 9 strategische locaties, zoals bij winkels als Kruidvat (nr. 4), Vegrid (nr. 10), Pedico (nr. 27), Jonas (nr. 60), Hans Anders (nr. 28), Maja (nr. 3), 't Geels Gazetteke (nr. 25), LolaLiza (nr. 35) en Standaard Boekhandel (nr. 47). Dit moet ervoor zorgen dat fietsen op een ordelijke manier gestald kunnen worden, wat de toegankelijkheid en doorstroming voor andere weggebruikers verbetert.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist principieel om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor laden en lossen te nemen:

  • Er worden 7 uniform beborde laad- en loszones gecreëerd. 2 laad -en loszones voor personenwagens voor winkels Kine Geel/Trading Card Game Store (nr. 90 en 92) en Up North (nr. 100) worden ingericht als 2 laad -en loszones voor vrachtwagens en lichte vrachtwagens. Ook ter hoogte van de parkeerplaats van maximaal 30 minuten voor Bpost (nr. 108) wordt een laad -en loszone gecreërd voor vracht en lichte vracht.
  • Bij de laad -en loszone van Zeeman (nr. 33) wordt overwogen om een fietsverbod te schilderen op het achterste gedeelte van de laad -en loszone om gevaarlijke situaties voor vrachtwagens te vermijden.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen beslist principieel om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor kortparkeerplaatsen te nemen:

  • Om kort winkelbezoek te vergemakkelijken, worden een tweetal kortparkeerplaatsen van maximaal 30 minuten toegevoegd. Bij reisbureau TUI (nr. 57) wordt een kortparkeerplaats gecreëerd door het verplaatsen van bloembakken. De bloembakken worden strategisch geplaatst ter hoogte van huisnummer 83-85 en ter hoogte van de fontein en zitbanken. Bij Maja (nr. 3) wordt nagekeken om 2 parkeerplaatsen achter elkaar te creëren met een totale lengte van 12 meter. Dit moet ervoor zorgen dat klanten sneller een parkeerplek vinden voor korte aankopen;
  • Er wordt nagekeken of de terrasvergunning voor huisnummer 87 toelaat om een gedeelte van de kortparkeerplaatsen te mogen innemen. Indien dit niet het geval is, wordt de terrasruimte ingeperkt om er 2 kortparkeerplaatsen voor auto's in te richten;
  • Bij huisnummer 57 en 75 worden de biggenruggen verwijderd;
  • Bij huisnummer 87 wordt steen om steen de biggenruggen verwijderd, met uitzondering van de eerste twee biggenruggen i.v.m. veiligheid voor voetgangers;
  • Bij huisnummer 75 wordt de afstand tussen de bloembakken vergroot naar +/- 1,60 meter, zodat er een geladen transpalet tussen kan, maar geen auto. De bloembakken zullen ook ongeveer 50 centimeter opschuiven richting de gevels, maar wel zodat een doorgang van minstens 1.54 meter wordt gegarandeerd en er geen aanleiding is tot opnieuw haak parkeren ipv langs parkeren op het parkeervak. 

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen beslist om, op basis van het eindevaluatiemoment (02/10/2024) voor de Nieuwstraat, de volgende maatregelen en acties voor parkeerplaatsen voor andersvaliden te nemen:

  • Alle bestaande parkeerplaatsen voor andersvaliden worden behouden. Daarnaast worden vervaagde blauwe stenen, zoals bij de parkeerplaats van Pedico (nr. 27), vernieuwd met een grote blauwe tegel om de zichtbaarheid en toegankelijkheid voor andersvaliden te garanderen.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen beslist om de verkeersborden in de Nieuwstraat conform bovenstaande artikels aan te passen. 

De aanpassingen aan de signalisatie richten zich op het:

  • Duidelijk aanduiden van de kortparkeerplaatsen van maximaal 30 minuten, zodat bezoekers snel kunnen zien waar ze kort mogen parkeren.
  • Aanduiden van de laad- en loszones, zodat deze zichtbaar en toegankelijk zijn voor leveranciers zonder verwarring voor andere weggebruikers.
  • Verhogen van de zichtbaarheid van de parkeerplaatsen voor andersvaliden door het vernieuwen van de blauwe tegels en bijbehorende signalisatie.
  • inparkeerbaarheid van de parkeerplaatsen maximaliseren, zonder de doorgang voor voetgangers / inritten in het gedrang te brengen.

Artikel 6

Ter hoogte van de laad -en loszone voor Bpost (nr. 108) en Hair & Beauty (nr. 70) wordt, genoemd in artikel 2, een afweging gemaakt om in totaal bomen (ca. 25 jaar oud) te verwijderen om voldoende ruimte te maken, en worden bestaande zones vergroot om vrachtwagens en lichte vracht efficiënter te laten laden en lossen. Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht om dit verder te uit te voeren, onder voorbehoud van een gunstig advies van dienst openbaar domein/team groen.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen geeft de dienst openbaar domein (mobiliteit) de opdracht om bovenstaande maatregelen verder uit te werken en het budgettair kader te berekenen van de impactrijke maatregelen.