Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur.
De herinrichting van de straten rondom het Sint-Dimpnaplein in Geel is noodzakelijk vanwege de conflicterende functies die het plein en de omliggende wegen momenteel vervullen. Enerzijds fungeert het plein als een belangrijk verkeersknooppunt waar verschillende centrumwegen samenkomen, wat het tot een essentiële doortochtlocatie maakt. Anderzijds heeft de omgeving van het plein ook een sterke verblijfsfunctie, met onder andere scholen, horeca, en voetgangers, die voor veel langzaam verkeer zorgen. Dit zorgt voor spanningen tussen verkeersdoorstroming en de veiligheid en leefbaarheid voor actieve weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.
Deze problematiek werd al in 2012 geïdentificeerd in het goedgekeurde mobiliteitsplan van Geel, waarin werd opgeroepen tot een herinrichting om zowel de verkeersveiligheid te verbeteren als de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te verhogen. Het huidige autogerichte karakter van het plein en de omliggende straten, met smalle voetpaden en beperkte fietsvoorzieningen, strookt niet met de verblijfsfunctie en de aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers zoals schoolgaande kinderen.
De herinrichting moet bijdragen aan een verkeersveilige, aangename omgeving waarin de beleving van de publieke ruimte centraal staat, met oog voor actieve weggebruikers, openbaar vervoer, en een groenere inrichting. Tegelijkertijd kan het doorgaand verkeer, waaronder vrachtverkeer, niet volledig opgelost worden binnen dit project. Wel wordt er in parallelle studies gezocht naar een oplossing door de aanleg van een verbinding tussen de N118 en de Ring van Geel (R14), wat de verkeersdruk op het plein aanzienlijk zou verlichten. Het ontwerp moet echter flexibel blijven om zowel met als zonder deze toekomstige verbinding te kunnen functioneren.
De procedure voor de herinrichting bestaat uit een gefaseerde aanpak. Na de startnota, die met consensus werd goedgekeurd op 10 oktober 2023, is nu de projectnota aan de orde. Deze nota beschrijft de concrete uitwerking van het project en introduceert een voorontwerp, dat de verkeerskundige uitgangspunten vastlegt en richting geeft aan de verdere ontwerpontwikkeling. De projectnota vormt de basis voor een gefaseerde uitwerking van een ontwerp dat rekening houdt met verkeersveiligheid, verblijfskwaliteit, groen, en erfgoed.
De herinrichting van het Sint-Dimpnaplein en zijn omgeving is noodzakelijk om de spanningen tussen de verblijfsfunctie en de doortochtfunctie op te lossen. Het huidige ontwerp van de wegen is sterk gericht op autoverkeer, wat in contrast staat met de aanwezigheid van scholen en horecagelegenheden die veel voetgangers en fietsers aantrekken. Door smalle voetpaden en slechte fietsvoorzieningen wordt de veiligheid van deze kwetsbare verkeersdeelnemers in het gedrang gebracht.
Daarnaast prioriteert de stad Geel een aangename en veilige verblijfsruimte voor zowel bewoners als bezoekers. Een herinrichting biedt kansen om de ruimtelijke kwaliteit te verhogen door groen en erfgoed beter te integreren en zo een omgeving te creëren die uitnodigt tot verblijf en ontmoeting. Hoewel het doorgaande verkeer niet volledig kan worden opgelost binnen dit project, kan de herinrichting bijdragen aan een betere balans tussen verkeersdoorstroming en leefbaarheid. Het gefaseerde proces met duidelijke scheiding tussen analyse, oplossing en ontwerp waarborgt dat elke stap goed overwogen wordt.
De herinrichting van het Sint-Dimpnaplein is essentieel om zowel de verkeersveiligheid als de verblijfskwaliteit te verbeteren. De projectnota biedt een solide basis voor het ontwerp en schetst een haalbare oplossing voor de huidige mobiliteitsproblemen. De goedkeuring van deze nota en het voorontwerp zijn cruciale stappen om dit project verder te realiseren en een verkeersveilige, groene, en aangename publieke ruimte te creëren.
Na goedkeuring van de projectnota op de projectstuurgroep (PSG) kan het studiebureau overgaan tot verdere integrale ontwerpfase rekening houdende met verblijfskwaliteit, verkeersveiligheid, groen en erfgoed om tot een definitief ontwerp te komen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de aangepaste ontwerp-projectnota voor de herinrichting van het Sint-Dimpnaplein, na bespreking in het beleidsoverleg van september 2024.
De volgende opmerkingen vanuit het beleidsoverleg werden intussen verbeterd door studiebureau Sweco:
Het klopt inderdaad dat de Kapel nog bereikbaar blijft voor voetgangers, maar dit wordt niet aangemoedigd. Er wordt een trage verbinding voorzien doorheen de Gasthuissite.
Door tweerichtingsstraat is het niet mogelijk om fietspad verder door te trekken. Anders is er hier geen ruimte voor het voetpad. De verschillende mogelijkheden werden hier al onderzocht en besproken met Stad Geel. Een mogelijk oplossing is het voorzien van een aanzet met een fietssuggestiestrook.
Het principe van vierkantsgroen wordt als volgt weergegeven:
Kan bekeken worden na PSG met input van Stad Geel.
De nieuwe situatie voor frituur is onveranderd met huidige situatie.
Correcte opmerking. Wegenis werd minimaal voorzien. Kan uitgebreid worden ten koste van trottoir rechts (kant parking). Lijnbus heeft een breedte (incl spiegels) van 3,05m. Verharding is momenteel 2,4m uitgewassen beton + 2 keer een platte band van 50cm = 3,40m. Kan zo besproken worden op PSG.
Bij het huidige ontwerp werd er rekening gehouden met maximaal behoud van bestaand groen. Bushokje op perron zou een nog grotere uitbuiging van het fietspad betekenen (niet gewenst door AWV) alsook het bijkomend rooien van de bomen voor de Sint-Dimpnakerk. Bijkomend is er door het plaatsen van het bushokje op het perron geen voetpad van 1.50m meer te realiseren ter hoogte van de beschermde muren.
Te bekijken bij definitief ontwerp.
Niet haalbaar door ruimtegebrek alsook behoud van terrassen. Winst voor voertuigen is niet te verantwoorden ten opzichte van langere oversteek voetgangers en ruimtegebrek.
Zeer grote onduidelijkheid over verdere ontwikkeling van site. AWV wenst zo weinig mogelijk conflicten op de gewestweg. Werd tijdens het ontwerp zo afgestemd met AWV en Stad Geel.
Door Stad Geel te bepalen.
Al eerder gemeld dat alles met betrekking tot de groene binnentuin (vroegere tekenschool) valt onder contract BUUR. Binnen dit dossier zal er enkel gezorgd worden dat verdere ontwikkelingen van deze site niet gehypothekeerd worden.
De aandachtspunten van de sectormanager grondgebiedszaken bij het dossier werden intussen ook verbeterd:
Deze oversteek valt buiten de projectzone. Eerder ontvingen we al denkplannen van de stad Geel voor deze zone. Deze werden nadien, in samenspraak met Geel, terug van het plan verwijderd. Indien het ontwerp van deze zone gewenst is, kan dit via een meerwerk.
Klopt, het ontwerp van de Billemontstraat werd ook afgestemd met De Lijn.
Correct, zo afgestemd met Stad Geel.
Hier zal rekening mee worden gehouden.
De AGM-raad neemt kennis van de ontwerp-projectnota voor de herinrichting van het Sint-Dimpnaplein. De volgende opmerkingen vanuit de AGM-raad werden intussen verbeterd door studiebureau Sweco:
Werd ook zo afgestemd met De Lijn
Beide varianten hebben voor- en nadelen. Te bespreken tijdens PSG.
Alle fietspaden binnen dit dossier zijn enkelrichtingsfietspaden. De markeringen op de fietspaden duiden op afslagstroken.
Idem hierboven.
Kan voorzien in definitief ontwerp.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de toestemming aan dienst openbaar domein om deel te nemen aan de projectstuurgroep over de herinrichting van het Sint-Dimpnaplein, die plaats heeft op 10 oktober 2024.