Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

2024_BURG_00438 - Reggae Geel 2024 - Goedkeuren

Burgemeester
ma 01/07/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00438 - Reggae Geel 2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00438 - Reggae Geel 2024 - Goedkeuren

Motivering

Aanleiding en context

Van donderdag 1 t/m zondag 4/8/2024 vindt te Geel,  Malosewaver - Zandstraat en omgeving, het jaarlijkse muziekfestival "Reggae Geel" plaats, waarvoor de organisator Funky Fun Productions vzw toelating vraagt. 

Programma is voorzien als volgt:

*op donderdag 1/8/2024 van 20.00 tot 02.00 uur een opwarmparty (gratis en publiek toegankelijk) 

*op vrijdag 2/8/2024 festival van 12.30 - 03.00 uur

*op zaterdag 3/8/2024 festival van 12.30- 04.00 uur

Het festival mikt dit jaar per festivaldag minimaal op 15.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. 

Organisator vraagt bijkomend toelating voor:

-het verkopen van sterke drank

-tijdelijke verkeersmaatregelen om de toestroom van bezoekers vlot te laten verlopen

-het hangen van affiches aan de stedelijke zuilen en borden

Argumentatie

Gezien het muziekfestival  per festivaldag op 15.000 bezoekers uit binnen- en buitenland mikt, dringen zich een aantal maatregelen zich op om dit alles veilig en vlot te laten verlopen. 

Deze bezorgdheid wordt gedeeld door de organisator die vraagt om voldoende aandacht en capaciteit aan het aspect "veiligheid' te geven.

Dit festival wordt georganiseerd binnen een maatschappelijke context waarbij de terreurdreiging wordt ingeschaald op niveau 3  en waarbij  grote festivals nog altijd als "soft targets" worden beschouwd en derhalve gepast maatregelen zich opdringen. 

Om effectief en efficiënt te zijn, dient een veiligheidsbeleid consistent en integraal te worden opgebouwd en uitgevoerd, hierbij rekening houdende met de volgende parameters:

*de onderscheiden componenten verkeer, overlast, aanpak van druggebruik in groep, bezit en handel in drugs, seksueel grensoverschrijdend gedrag, maatschappelijke veiligheid en terreur moeten op een geïntegreerde wijze aan bod komen zonder evenwel hun eigenheid en specificiteit te verliezen;

*een goed evenwicht tussen zowel preventieve, proactieve als repressieve maatregelen dient de standaard te zijn;

*het moet duidelijk zijn tot wiens bevoegdheid of takenpakket de te nemen maatregelen behoren.

Om het maatschappelijk draagvlak en de duidelijkheid voor de festivalgangers te vergroten is het gepast de te nemen maatregelen in overeenstemming te brengen met deze die door andere grote muziekfestivals zijn of worden genomen. 

Juridische grond

Art 133 van de Nieuwe Gemeentewet 

Art. 34§3, Wet op het politieambt

Wet van 2 oktober 2018 op de private en bijzondere veiligheid

Richtlijn SPV07 Private bewaking bij evenementen en festivals van 29 maart 2018

Ministeriële omzendbrief van 29 maart 208 betreffende veiligheidscontroles naar aanleiding van evenementen

Omzendbrief van 10 augustus 2017 betreffende het dronesbeleid tijdens grote evenementen in open lucht

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De burgemeester geeft  de toestemming aan  vzw Funky Fun Productions voor de organisatie van Reggae Geel van 1 t/m 4/8/2024, met op donderdag 1/8 een opwarmparty, gelet op de voorwaardelijke en voorafgaande adviezen van politie, brandweer en stedelijke diensten, de afspraken op de overlegvergaderingen en mits naleving van de volgende algemene voorwaarden :

  • politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

  • de organisator sluit minimaal de volgende verzekeringen af en toont hiervan voorafgaand de nodige bewijzen : verzekering burgerlijke aansprakelijkheid als organisator en verzekering tegen derden voor medewerkers en bezoekers;

  • de organisatie dient in het bezit te zijn van een vergunning klasse 2 voor de plaatsing van de generatoren;

Artikel 2

Voor de materiële medewerking van de stedelijke technische en andere diensten neemt de organisator zelf tijdig de nodige contacten en afspraken en dit conform de tijdsvorken die voor dergelijke aanvragen gelden;

  • adviezen, onderrichtingen, bevelen van brandweer, politie, groen- en milieuambtenaar, vergunning van AWV en voorwaarden/bepalingen in dit besluit dienen strikt nageleefd en uitgevoerd te worden;

  • de organisatie werkt een volledig mobiliteits- en intern veiligheidsplan uit dat beantwoordt aan de bepalingen van deze machtiging en dat ter goedkeuring voorafgaandelijk aan de desbetreffende veiligheidsdiensten wordt voorgelegd;

  • tijdens de ganse duur van het festival, met aanvang op donderdag 1 augustus 2023 vanaf 16.00 uur, voorziet de organisatie voor de opvolging van het veiligheids-, mobiliteits- en ICT-gebeuren een permanent aanspreekpunt ten behoeve van de hulp- en stadsdiensten;

  • er dient een afvalplan opgesteld te worden dat vooraf aan de dossierbeheerder, milieuambtenaar en stedelijke technische dienst wordt bezorgd.

  • vuilniszakken en –containers moeten in groepjes, aan de buitenrand van de terreinen en vlakbij de ingang naar de terreinen geplaatst worden zodat deze gemakkelijk door de stedelijke diensten gratis kunnen opgehaald worden. Een visueel overzicht van de verzamelplaatsen maakt deel uit van en is vervat in het afvalplan.

  • het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om een domeinconcessie te verlenen, waarin aan de organisator bepaalde faciliteiten op het openbaar domein worden verleend maar aan hen ook een aantal verplichtingen worden opgelegd.
    De contouren en praktische modaliteiten van de domeinconcessie maken het voorwerp uit van een afzonderlijke vergunning.

Artikel 3

Algemene maatregelen

  • De organisatie voorziet voor de politionele taken in de materiële ondersteuning door de uitbouw van een commandopost op de veiligheidssite en werkruimtes in de omgeving van de camping en ingang van het festivalterrein. Op beide sites dienen de nodige voorzieningen zoals containers, meubilair, sanitair (toiletten, lavabo met stromend water), verlichting, elektriciteits-, telefoon- en internetaansluitingen voorhanden te zijn.
    • Hiertoe zal een gedetailleerd overzicht aan de technisch verantwoordelijken voor de opbouw worden overgemaakt.
    • Containers en meubilair dienen van een degelijke kwaliteit te zijn en in propere staat te worden opgeleverd.
    • Op beide sites stelt de organisatie een frigo met frisdrank ter beschikking en de containers dienen voorzien te zijn van verwarmingselementen en van airconditioning.
  • De organisatie werkt een volledig mobiliteits- en intern nood- en veiligheidsplan uit dat beantwoordt aan de bepalingen van deze machtiging en dat ter goedkeuring voorafgaandelijk aan de desbetreffende veiligheidsdiensten wordt voorgelegd;
  • Vanaf woensdag 31/7/2024 voorziet de organisatie voor de opvolging van het veiligheids-, mobiliteits- en ICT-gebeuren een permanent aanspreekpunt ten behoeve van de hulp- en stadsdiensten;
  • Het is aangewezen dat aan de organisatie een domeinconcessie wordt verleend waarbinnen gepaste maatregelen kunnen genomen worden in het kader van openbare veiligheid, ambulante handel, camerabewaking en toegangscontrole. Voor de omsluiting van deze zone dient een festivalperimeter voorzien te worden die begrensd wordt door, inclusief de volgende straten: Meerhoutseweg tussen Schrans en Lissenvijver — Lissenvijver - Zandstraat, inclusief het onverharde gedeelte dat parallel loopt met de Grote Nete - N126 tussen Zandstraat (pad naast de Nete) en Winkelom - Winkelom tussen N126 en Hondstraat - Hondstraat Zandstraat, tussen Laar en Malosewaver, Malosewaver tussen Zandstraat en Schransstraat, Schransstraat.
  • Een veiligheidsperimeter dient ingesteld te worden waarbinnen extra politionele maatregelen kunnen genomen worden.

Deze zone wordt best als volgt omsloten: Meerhoutseweg tussen Schrans en Zandstraat — Zandstraat vanaf Meerhoutseweg tot aan het tunneltje onder de Ring — Malosewaver, tussen Zandstraat en Schrans — Schrans.

Artikel 4

Verkeersmaatregelen

Bewegwijzering

De organisatie dient, in overleg met de lokale politiezone Geel-Laakdal„ Meerhout te voorzien in tijdelijke bewegwijzering naar het festival. Voor de signalisatie langsheen gewestwegen dient het akkoord van het Agentschap Wegen en Verkeer te worden verkregen. Dit dient door organisator zelf aangevraagd te worden via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen

De juiste locatie van de bewegwijzering dient vervat in het mobiliteitsdossier en de organisatoren zijn ertoe gehouden om deze na het festival en uiterlijk binnen de week te verwijderen.

De organisatie zal maximaal communiceren over deze maatregelen en de te gebruiken routes naar bezoekers, medewerkers en leveranciers. 

Seingevers

Op de plaatsen en tijdens de tijdsvorken zoals opgenomen in het tijdelijk verkeersreglement dient de organisatie te voorzien in seingevers.

Deze seingevers dienen minimaal uitgerust te zijn met de wettelijk voorziene armband en verkeersbord en permanent drager te zijn van een fluorescerend vestje of hesje.

Zij dienen permanent op de hun toegewezen plaats aanwezig te zijn en dienen de bepalingen inzake de doorgang van voertuigen tot de verkeersvrije zone strikt na te leven.

Zij worden daartoe voorafgaandelijk door de mobiliteitsverantwoordelijke van de organisatie uitgebreid gebrieft.

Een lijst met signaalgevers dient uiterlijk tegen 15 juli aan het operationeel coördinatieteam van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout te worden overgemaakt.

Artikel 5

Instelling verkeersvrije zone

Op de Malosewaver, vanaf Schrans tot aan de woning nr. 77 (halte pendelbussen) dient een verkeersvrije zone voorzien te worden. In deze zone mogen enkel voertuigen (inclusief fietsen) die in het bezit zijn van een doorgangsbewijs en voertuigen van de hulpdiensten toegelaten worden.

Plaatsen fietsen en voorzien van fietsenstallingen

De organisator dient op de Malosewaver, aan beide zijden van de festivalsite, fietsenstallingen te voorzien, die duidelijk zijn aangegeven en voorzien zijn van de nodige infrastructuur (hekken, verlichting, aanwijzingsborden). Daarnaast dienen aan alle heras- en nadarafsluitingen binnen de veiligheidsperimeter borden opgehangen te worden die het plaatsen en vastmaken van fietsen aan deze afsluitingen verbiedt. Deze bepaling dient mee opgenomen te worden in het tijdelijk verkeersreglement.

Artikel 6

Geluidsnormen en —bepalingen

De wettelijk voorziene voorwaarden en verplichtingen bij afwijkingen dienen nageleefd te worden.

Volgende flankerende maatregelen worden geadviseerd:

 alle elektronisch versterkte muziek dient om 04.00 uur uitgeschakeld te zijn

  • vanaf 03.00 uur dient het maximale geluidsniveau verminderd te worden naar max 90 db(A)
  • Op de campings mogen de geluidsinstallaties maximum 300 watt bedragen.
  • Er mogen op het festivalterrein en op de camping geen geluidsinstallaties gebruikt worden tussen 04.00 uur en 09.00 uur. Er mag binnen de festivalperimeter, met uitzondering van de campings, geen gebruik worden gemaakt van mobiele of draagbare muziekinstallaties met een geluidsvermogen van meer dan 200 watt.

Dezelfde regeling dient ook toegepast te worden op de bestaande horecazaken en initiatieven binnen de festivalperimeter.

Bij klachten van lawaaioverlast en op bevel van de politie kan van bovenstaande bepalingen worden afgeweken en kunnen strengere maatregelen worden opgelegd.

Artikel 7

Veiligheid

Op basis van de huidige dreigingsanalyse door de Algemene Directie Crisiscentrum (ADCC), is het algemene dreigingsniveau voor het ganse grondgebied bepaald op niveau 3.

Onder meer grote festivals vallen echter onder de noemer "soft targets" en dienen dus als potentiële doelwitten gecatalogeerd te worden. 

De ADCC vraagt om voor deze evenementen een aantal structurele maatregelen te nemen. 

Artikel 8

Volgende maatregelen worden gevraagd aan de organisator:

Veiligheidsscreening

Rekening houdende met de grootte van het festival, de doelgroep en de aard van de bezoekers, onze risicoanalyse, de principes van pertinentie, proportionaliteit en opportuniteit is het aangewezen om een veiligheidsscreening uit te voeren en daarbij onderscheid te maken tussen medewerkers die een primordiale functie in de veiligheidsketen vervullen en andere medewerkers, zonder deze laatste evenwel volledig buiten schot te laten.

In die zin stelt de lokale politiezone Geel-Meerhout-Laakdal voor om een grondige screening uit te voeren van:

  • ALLE medewerkers die de taak van seingever vervullen op en tijdens het festival;
  • ALLE medewerkers en leden van de organisatie die een rechtstreekse en verantwoordelijke functie vervullen op en tijdens het festival;
  • Steekproefgewijs a rato van één (1) op vijftig (50) personen : de andere medewerkers die ofwel rechtstreeks via de organisator, via onderaannemers, verenigingen of toeleveranciers of als standhouder voor- en tijdens het festival actief zullen zijn op de festivalsite,

De politie zal hiertoe de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) en de Gemeenschappelijke gegevensbank Foreign Terrorist Fighters (GGB) raadplegen.

De screening gebeurt op basis van volgende criteria:

niet voorkomen in de ANG m.b.t. volgende misdrijven gepleegd tijdens de volgende periode:

  • Terreur — radicalisme Veiligheid van de staat, onbeperkt in tijd;
  • Drugs (fabricatie en handel, import, export, dealen, bezit of gebruik van meer dan een gebruikershoeveelheid, gebruik in groep), vanaf 01/01/2019 
  •  Zeden (verkrachting, aanranding van de eerbaarheid, exhibitionisme), vanaf 01/01/2014)
  • Illegale wapens en munitie, vanaf 01/01/2019
  • Bendevorming — banditisme, vanaf 01/01/2019
  • Zware diefstal en andere zware vermogensdelicten, vanaf 01/01/2019. 

Daarnaast behoudt de burgemeester de discretionaire bevoegdheid om op basis van andere, gegronde en aanwijsbare redenen een negatief advies te geven over een bepaald persoon.

Tegen een negatieve beslissing van de burgemeester kan een beroep tot schorsing of nietigverklaring ingesteld worden bij de Raad van State, binnen een termijn van 60 dagen.

De lijsten voor de seingevers, verantwoordelijken en medewerkers veiligheid, dienen uiterlijk op 15 juli 2024 aan het operationeel Coördinatieteam van de lokale politiezone te worden overgemaakt. 

Voor de andere medewerkers dienen deze lijsten uiterlijk op 22 juli 2024 overgemaakt te worden.

Deze lijsten, in excellformaat aangeleverd, vermelden minstens naam + voornaam en rijksregisternummer en adres en hun hoedanigheid of functie op het festival.

De organisator zorgt dat alle medewerkers, leveranciers, onderaannemers en personeelsleden op de hoogte zijn en akkoord gaan met het feit dat hun persoonsgegevens voor een veiligheidscontrole aan de politiediensten worden overgemaakt.

Als er tijdens het onderzoek elementen naar boven komen die aanleiding kunnen geven tot een negatief advies m.b.t. de toegang tot het evenement zal de politie hierover overleggen met het openbaar ministerie en de information officer van de politiezone. 

Op basis van de onderzochte elementen zal de politie een advies overmaken aan de burgemeester die de uiteindelijke beslissing zal nemen.

De organisator zal van deze beslissingen in kennis worden gesteld.

Hij zal op zijn beurt de betrokkenen inlichten.

De organisator verplicht er zich toe om bij een negatieve beslissing de toegang van betrokkene tot de festivalsite te weigeren.

Artikel 9

Professionele bewaking

De organisatie dient voor toezicht en bewaking te voorzien in voldoende bewakingspersoneel. Zij doet hiervoor beroep op professionele bewakingsfirma's en sluit met hen een overeenkomst af. Deze overeenkomst dient op de festivalsite aanwezig te zijn en op vraag van de politie of de inspectiediensten te worden voorgelegd.

Minimaal dienen professionele bewakingsagenten ingezet te worden op volgende locaties en tijdstippen:

  • Aan de ingang van en op de camping permanent vanaf de opening op donderdag tot de sluiting op zondagmiddag: voldoende en afhankelijk van de drukte op de camping met een minimum van 2 ploegen van 2 bewakingsagenten. 
  • Aan de ingang van het festivalterrein vanaf één uur voor de opening ervan tot na volledige ontruiming: voldoende en  afhankelijk van de drukte met een minimum van 1 ploeg van 2 bewakingsagenten;
  • Tijdens de openingsuren van het festival minimum vier mobiele ploegen van minstens 2 bewakingsagenten op het festivalterrein zelf;
  • In de verkeersvrije zone op de Malosewaver, tussen Schrans en woning nr. 71 : minimaal één ploeg van twee bewakingsagenten, permanent vanaf aanvang openingsfuif op donderdag tot zondagmiddag einde festival
  • Op de parkings en de andere delen van de festivalsite (camping/parking medewerkers) die binnen de domeinconcessie zijn gelegen: permanent vanaf vrijdagmorgen 09.00 uur tot zondagmiddag einde festival minimaal mobiele 1 ploeg van twee bewakingsagenten.

Artikel 10

Controle/fouilles

De bewakingsagenten zullen zich zodanig organiseren dat op een vlotte manier een grondige controle van bagage en kledij en de fouille van personen mogelijk is, volgens de wettelijke bepalingen.

Tot het festivalterrein worden geen grote rugzakken, draagtassen of grote ondoorzichtige pakketten toegelaten dan na grondige controle door de security en mits hun toestemming.

De organisatie voorziet ofwel in tijdelijke bewaarcapaciteit of maant deze personen aan deze zaken elders te bewaren.

Dit verbod dient strikt toegepast te worden en dient op een duidelijke en zichtbare wijze aan de ingang te worden uitgehangen en door de organisator via hun infokanalen vooraf gecommuniceerd te worden.

Alle gevaarlijke voorwerpen (niet limitatief, o.m. glas, gasflessen, messen, vuurpijlen, pyrotechnische materialen, voetzoekers, voorwerpen waarmee kan gestoken, geslagen of geworpen worden) zijn zonder meer niet toegelaten tot het festivalterrein en de camping.

Bij het aantreffen van verboden wapens zoals messen, dolken, knipmessen, vuurwapens .... zal onverwijld de politie verwittigd worden en zullen de bezitters van deze voorwerpen, tot de aankomst van de politie, door de security weerhouden worden. 

Artikel 11

Briefing en sensibilisering

In overleg met de politiediensten zal de veiligheidsverantwoordelijke van de organisatie instaan voor het sensibiliseren en uitgebreid briefen van alle medewerkers en inzonderheid de personen belast met bewakingsopdrachten of een functie als seingever.

In deze briefings zal onder meer gewezen worden op de bijzondere alertheid voor verdachte personen, gedragingen, situaties en pakketten. Ook voor foutparkeerders en verkeersvlotheid dient er gesensibiliseerd te worden. 

Bij de minste twijfel zullen in eerste orde de interne veiligheidsverantwoordelijken in bijstand worden geroepen en in tweede orde de politiediensten.

Artikel 12

Veiligheidspatrouilles

De politie voorziet beveiligingsploegen die zullen patrouilleren of statische posities innemen binnen de veiligheidsperimeter.

Daarnaast zullen de andere politionele medewerkers die van dienst zijn op of rond het festival opgedragen worden om bijzonder attent te zijn voor verdachte voertuigen, personen of situaties. In voorkomend geval zullen zij overgaan tot grondige controle van de verdachte personen, voertuigen of voorwerpen en zullen zij proactief en intens patrouilleren of toezicht houden in de ruimere omgeving van het festival, inclusief alle parkings. 

Daarnaast zijn zij fysiek aanwezig en houden zij toezicht bij aankomst en vertrek van de festivalgangers aan het station te Geel en nemen zij deze omgeving alsook de route van de pendelbussen mee op in hun patrouilleopdrachten .

Artikel 13

Instellen van een verkeersvrije zone

Om de veiligheid van de festivalgangers te verhogen wordt een verkeersvrije zone, inclusief rijwielen, ingesteld waarbinnen enkel herkenbare dienstvoertuigen van de hulpdiensten en voertuigen die voorzien zijn van een doorgangsbewijs worden toegelaten. 

Deze zone situeert zich in de Malosewaver tussen Schrans en woning nr. 71 (deze woning niet inbegrepen).

De verkeersvrije zone wordt mee opgenomen in het tijdelijk verkeersreglement en de ermee gepaard gaande maatregelen en toezichten dienen in te gaan op donderdag 1/8/2024 om 12.00 uur en blijft onafgebroken van kracht tot na het einde van het festival, zondag 4/8/2024 omstreeks 16.00 uur. 

De organisator zal instaan voor het aanmaken en verdelen van deze doorlaatbewijzen. 

De verdeling en toekenning van dergelijk doorgangsbewijs zal beperkt worden tot de bewoners binnen deze zone, de hulpdiensten voor hun anonieme voertuigen, de voertuigen van de wachtdiensten van de stedelijke diensten, de leveranciers en toeleveringsbedrijven die onontbeerlijk zijn voor de goede werking en verloop van het festival en de leden van de organisatie die de eindverantwoordelijkheid of verantwoordelijkheid voor een bepaald deeldomein van het festival dragen.

Een nominatieve lijst van het merk, type, nummerplaat en eigenaar of gewoonlijke bestuurder van de voertuigen aan wie een doorlaatbewijs is afgeleverd zal uiterlijk twee dagen voor aanvang van het festival (d.i. op dinsdag) aan de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout bezorgd worden. 

Alle medewerkers die belast zijn met toezicht op de toegangspunten tot deze zone zullen van deze maatregel voorafgaandelijk of bij aanvang van hun dienst gebrieft worden. Zij passen deze maatregel strikt toe en weigeren de doorgang van alle voertuigen zonder doorgangsbewijs. 

Bij twijfel, discussie of onvoorziene situaties zal overlegd worden tussen de veiligheidsverantwoordelijke van de organisator en de officier van politie van dienst op het festival.

Artikel 14

Bewakingscamera's

In samenspraak en na nauw overleg met de voor het festival verantwoordelijke officier van de lokale politiezone Geel-Laakdal-Meerhout dient de organisatie in te staan voor de plaatsing van bewakingscamera's aan de ingang van de camping en het festivalterrein, op de cruciale toegangswegen naar het festival en op een aantal strategische plaatsen op het festivalterrein en de camping. Een camerabewakingsplan zal voorafgaandelijk ter goedkeuring aan deze officier worden bezorgd.

De camera's dienen van dermate goede kwaliteit te zijn dat ook 's nachts duidelijke beelden kunnen gemaakt en bekeken worden. Bij gebrek aan openbare verlichting in de onmiddellijke nabijheid zal de organisatie bijkomende lichtmasten plaatsen die de ganse nacht dienen te branden. Camerabeelden dienen permanent te worden opgenomen. Als verantwoordelijke voor de verwerking zal naast de organisatie ook de PZ Geel-Laakdal-Meerhout worden vermeid in de aangifte bij het daartoe voorziene nieuwe orgaan van de politiediensten. Deze aanmelding alsook het plaatsen van de verplichte pictogrammen aan alle toegangswegen vallen ten laste van de organisator.

Voor het bekijken in real-time zal tussen organisator en politiezone een gebruikersovereenkomst worden afgesloten, conform de wettelijke regeling terzake. De schermen voor het monitoren van de camerabeelden in real-time worden in de commandopost van de politie op de veiligheidssite geïnstalleerd.

Artikel 15

Drugsvrij festival

De organisatie zal zijn maximale medewerking verlenen aan het uitdragen en ondersteunen van een drugvrij festival.

Zij zal daartoe cumulatief volgende initiatieven nemen:

  1. De organisatie zal zich onderschrijven in de Zero Harm visie zoals die voorafgaandelijk werd besproken en aanvaard.
  2. Via haar website, facebook- en twitteraccount en andere mediakanalen zal zij deze visie op een duidelijke en visueel aantrekkelijke manier verspreiden. Het dient duidelijk te zijn in de communicatiecampagne dat het bezit en gebruik van drugs absoluut verboden is en blijft en dat daartegen streng zat worden opgetreden.
  3. Aan de ingang van de campings en het festivalterrein worden grote, duidelijk zichtbaar opgestelde borden geplaatst die op ondubbelzinnige wijze dezelfde boodschap uitdragen.
  4. De organisatie zal onverminderd haar initiatieven inzake preventie en sensibilisering verderzetten en uitdragen naar de festivalgangers toe. Zij zal hiertoe het vrijwilligersinitiatief Safe & Sound, een prominente en goed zichtbare plaats geven op het festivalterrein en deze organisatie materieel ondersteunen in haar werking en initiatieven.
  5. Openlijke gebruikers zullen door de medewerkers van de organisatie aangesproken worden om hier onmiddellijk mee te stoppen. Geven zij hieraan geen gevolg zal dit terstond aan de politie worden gemeld die bijkomende stappen kan ondernemen.
  6. In samenspraak en overleg met de politiediensten, inzonderheid de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout, zal de organisator instaan voor de materiële ondersteuning en aanlevering van de nodige voorzieningen om de geplande drugacties op een professionele manier te kunnen uitvoeren. De politie zal daartoe een lijst met de benodigdheden en vereiste voorzieningen overmaken.
  7. Tegenover drugdealers zal zeer kordaat worden opgetreden. De organisator verplicht er zich toe om bij kennisname of vermoeden van dealen onmiddellijk de politie in kennis te stellen, deze personen desgevallend te weerhouden en na het politioneel onderzoek hen van de festivalsite te (laten) verwijderen en dit voor de ganse verdere duur van het festival. Hiertoe zal in voorkomend geval het toegangsbandje worden doorgeknipt en zullen de personen belast met toezicht en bewaking aan de ingangen of met de ticketverkoop hiervan op de hoogte worden gesteld. Aan deze personen zal geen nieuw toegangsticket verkocht worden.
  8. Medewerkers die in het bezit van illegale drugs worden aangetroffen, dit gebruiken of verhandelen dienen onmiddellijk hun werkzaamheden te beëindigen, dienen van de festivalsite verwijderd te worden en zullen verbod krijgen opgelegd om voor de volledige verdere duur van het festival nog op de festivalsite aanwezig te zijn.
  9. Medewerkers van de erkende bewakingsfirma's zullen tijdens de toegangscontrole en fouilles bijkomend toezien op het dealen van drugs en het openlijk gebruiken in aanwezigheid van minderjarigen.

Dealers dienen in de mate van het mogelijke en binnen het wettelijk kader weerhouden te worden en voor verder onderzoek overgedragen aan de politie.

Worden bij de toegangscontrole en controle van de bagage drugs aangetroffen zullen de politiediensten hiervan onverwijld in kennis worden gesteld.

10, In de contracten van de standenhouders en uitbaters van drank-, eet- of andere standen dient opgenomen te worden dat bij bezit van gelijk welke hoeveelheid drugs, ook voor eigen gebruik, de stand ogenblikkelijk zal gesloten worden en de standhouder zich dient te verwijderen van het terrein, De organisatie zal de nodige stappen ondernemen om de medewerkers belast met bewakings- of toezichtsopdrachten, de bewakingsagenten en de toezichthouders aan de inkom van de camping en/of het festivalterrein van deze maatregelen op de hoogte te brengen en strikt te doen naleven.

11. Op het festivalterrein, deel 'kids reggae', zal door de organisatie kordaat worden toegezien op gebruik van verdovende middelen en alcohol. Gebruikers hiervan zullen onmiddellijk worden aangemaand deze locatie te verlaten. Bij de kleinste problemen op deze locatie wordt de professionele security ingelicht. 

12. Op het festivalterrein, thv de rustzone aan Safe and Sound, zal voldoende toezicht gehouden worden op gebruik van verdovende middelen en alcohol. Bij de minste problemen wordt de professionele security ingelicht. Medewerkers met voldoende medische kennis houden toezicht op de rustende personen en lichten bij de minste twijfel de medische discipline in. 

CBD-shops zijn onder geen enkel beding toegelaten.

Alcohol

De bepalingen inzake het schenken van alcoholhoudende dranken aan personen in kennelijke staat van dronkenschap en aan minderjarigen zijn onverminderd van toepassing.

Tijdens de uitvoering van hun dienst of de hun toegewezen taak onthouden ALLE medewerkers en verantwoordelijken van de organisatie zich van het gebruik van alcoholische dranken. Medewerkers die bij aanvang van of tijdens hun dienst of taak duidelijke tekenen van alcoholintoxicatie vertonen, zullen door de verantwoordelijken van de organisatie onder wiens toezicht of bevoegdheid deze personen worden tewerkgesteld, geweigerd worden of dienen hun werkzaamheden onmiddellijk te beëindigen en zullen van de festivalsite verwijderd worden. Bij problemen of moeilijkheden kan de politie om bijstand gevraagd worden.

Personen die, om welke reden dan ook, de toegang wordt ontzegd of ontnomen, mogen het domein/omgeving, begrepen in de domeinconcessie niet meer betreden.

Artikel 16

Drones

Het gebruik van drones, waarvan de definitie wordt bepaald in het KB-drones van 10 april 2016, dient beperkt te worden met het oog op de veiligheid van de festivalgangers, de openbare rust, orde en veiligheid.

Inzonderheid de festivalsite, de campings en parkings, de verkeersvrije zone en de directe toegangswegen naar het festival, de parking of camping zijn gebieden met een verhoogd risico tijdens het festival.

Om deze redenen is het, met uitzondering van de drones die door de organisator zelf of in hun opdracht worden gebruikt voor eigen controle- en veiligheidsdoeleinden, aan éénieder verboden om vanaf donderdag 1 augustus 2024 om 12.00 uur tot zondagnamiddag 4/8/2024 omstreeks 16.00 uur met een drone te vliegen binnen de veiligheidsperimeter.

Drones mogen door de organisator enkel worden gebruikt indien voldaan is aan de volgende voorwaarden :

 een dossier dient voorafgaandelijk ingediend te worden bij het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart;

  • een kopie van het dossier en een afschrift van de eventuele toelating dienen aan de stad Geel, dienst algemeen bestuur, en aan de lokale politiezone Geel, Laakdal-Meerhout voor aanvang van het festival bezorgd te worden;
  • er mag gelijktijdig slechts één (1) toestel aan het vliegen zijn;
  • het gebruikte toestel dient technisch gehomologeerd te zijn conform de bepalingen uit het KB van 10 april 2016;
  • de piloot is in het bezit van een bewijs als bestuurder van een RPA of heeft een brevet van bestuurder van RPA dat is uitgereikt door een civiele staatsoperator;
  •  enkel zogenaamde VLOS vluchten (vlucht met permanent visueel contact tussen piloot en toestel) worden toegelaten;
  • de zone waarbinnen de dronepiloot opereert, dient fysiek met nadarbarelen of herashekken afgebakend te worden. Een perimeter van 5 meter dient minimaal in acht genomen te worden;
  •  vluchten mogen enkel uitgevoerd worden boven de parkings en campings met een minimale vlieghoogte van 10 meter en boven het festivalterrein met een zelfde minimumhoogte doch enkel buiten de openingsuren van het festival;
  • Vluchten boven private woningen dienen tot het strikte minimum beperkt te worden, dus enkel tenzij het niet anders kan en met inachtneming van de regels en beginselen van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
  • Vluchten boven drukke verkeersassen, inzonderheid de Ring tussen Diestseweg - Winkelom en Meerhoutseweg en de Meerhoutseweg tussen Ring en Lissenvijver, kunnen enkel mits voorafgaandelijk overleg en akkoord van de officier van de politie die op dat moment de operationele leiding ter plaatse heeft of op zijn vraag,

De organisator zal de beperkingen en verboden duidelijk bekend maken via zijn informatiekanalen. Hij dient toe te zien op de naleving van het verbod en de beperkingen. De toestellen die door politie, brandweer en civiele bescherming worden aangewend in functie van hun veiligheidsopdrachten en bij noodsituaties, vallen buiten de verbodsbepalingen van dit besluit gelet voor deze toestellen andere regels gelden.

Artikel 17

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers;
  • sterke drank mag gecontroleerd verkocht/geschonken worden tijdens dit event
  • indien er alcoholische dranken worden verkocht worden op de eventlocatie moet de organisatie een leeftijdsaanduiding-systeem voorzien voor alle bezoekers in de vorm van bandjes volgens het stoplichtprincipe:
    • + 18 = GROEN
    • +16  = ORANJE
    • -16 = ROOD 

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast waar het verboden is. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot het event moet ontzeggen.

Artikel 18

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
 De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 19

De organisator zorgt ervoor dat de omwonenden tijdig – minstens 1,5 week voor evenement - , schriftelijk en correct in kennis gesteld worden van het doorgaan van het evenement, eventuele verkeersmaatregelen genomen naar aanleiding van het evenement en van het feit dat eventuele inzameling van afvalfracties (restafval, GFT, PMD, papier/karton) mogelijks verstoord zal zijn (info hieromtrent: IOK).

Artikel 20

Het advies komende uit de risicoanalyse die het minimum aan medische inzet aangeeft wordt integraal opgenomen in dit besluit. 

De instructie(s) hierin vermeld moeten strikt nageleefd worden.

Artikel 21

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.