Terug
Gepubliceerd op 30/07/2024

2024_CBS_02019 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Selectie kandidaten - Beslissen: Goedkeuren

College van Burgemeester en Schepenen
ma 29/07/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Griet Smaers; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Bart Julliams; Pieter Cowé; Luc Van Laer

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02019 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Selectie kandidaten - Beslissen: Goedkeuren 2024_CBS_02019 - Burgemeestersconvenant - Energie- en Klimaatactieplan Kempen 2030 - Efroproject warmtemakelaar IOK - Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel - Selectie kandidaten - Beslissen: Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0035

Aanleiding en context

Op 30 mei 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om deel te nemen aan het EFRO-project GTI Kempen 1859 Warmtenet-WERKEN Kempen.

Op 12 februari 2024 keurde het college van burgemeester de projectfiche “Collectief Warmtenet voor het Centrum van Geel”, de opstart van het project en de aanvraag van de omgevingsvergunning Geel goed.

Vervolgens werd ter concretisering van het project een projectdefinitie opgesteld. In de projectdefinitie zijn twee deelclusters voorzien, namelijk Cluster Stadhuis en Cluster Zwembad. In beide zones wordt alleszins een apart warmtenet uitgerold, die mogelijks – afhankelijk van de opdrachtnemer – in de toekomst gekoppeld kunnen worden.

Uit de haalbaarheidsstudie is gebleken dat een collectief warmtenet over 30 jaar, met voldoende participanten kostenefficiënter is dan individuele oplossingen. Dit vormt overigens de meest duurzame oplossing.

Er werd aldus geopteerd om een concessie af te sluiten van in beginsel 30 jaar voor het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel.

Op 27 maart 2024 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht tussen de stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Op 3 juni 2024 keurde de gemeenteraad het addendum van de samenwerkingsovereenkomst occasioneel gezamenlijke opdracht tussen de stad Geel, AGB Cultuur en AGB Sport voor het collectief warmtenet centrum Geel goed.

Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 maart 2024 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Het produceren, distribueren en leveren van duurzame warmte (en evt. koelte) door de installatie van duurzame warmtebronnen en de aanleg van een warmtenet in centrum Geel” toe te wijzen aan GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen.

In het kader van deze opdracht werd een selectieleidraad met nr. 2024-383 opgesteld door de ontwerper, GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen.

De gemeenteraad verleent in zitting van 3 juni 2024 goedkeuring aan de selectievereisten, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht.

De concessie wordt conform de concessiereglementering in de markt geplaatst volgens een procedure naar analogie met de concurrentiegerichte dialoog voorzien in de overheidsopdrachtenreglementering. 

Deze procedure wordt echter op een aantal vlakken geoptimaliseerd (bv. mogelijkheid tot onderhandeling over de ingediende offertes).

Concreet verloopt deze procedure in drie fasen:

• Een selectiefase: In deze eerste fase worden, o.m. aan de hand van de selectiecriteria opgenomen in de thans ter goedkeuring voorgelegde selectieleidraad, de geschikte

kandidaten voor de uitvoering van de concessie geselecteerd.

• Een dialoogfase: In het kader van deze tweede fase treedt de aanbestedende overheid in overleg met de deelnemers aangaande de oplossingen die door deze deelnemers worden

aangereikt n.a.v. de behoeften, wensen, eisen en vragen van de aanbestedende overheid. De dialoog, die in meerdere fasen kan verlopen, is erop gericht aan de aanbestedende overheid toe te laten om met voldoende kennis van zaken aan te geven met welke oplossing of oplossingen in haar behoeften kan (kunnen) worden voorzien.

• Een gunningsfase: In deze fase worden de deelnemers uitgenodigd om een of meerdere concrete offertes in dienen voor de door de aanbestedende overheid gekozen oplossing /

oplossingen. Over de ingediende offertes kan worden onderhandeld, waarna de inschrijvers kunnen worden uitgenodigd om een BAFO in te dienen.

 

De totale waarde van de concessie blijkt hoger te zijn dan de drempel van 5.538.000 euro waardoor de voorliggende concessie onder de Concessiewet valt.

De exacte raming van de waarde van de concessie is op heden niet mogelijk aangezien in het kader van de plaatsingsprocedure de modaliteiten van de concessie onderzocht moet worden in de dialoogfase.

In het kader van deze concessie zal met het oog op volloop en een hoge aansluitingsgraad. een marktconform en stabiel warmte-aanbod vanuit een “total cost of ownership”-benadering, dewelke onder meer maar hiertoe niet beperkt, rekening houdt met actuele best beschikbare technieken, evoluties in toepasbare regelgeving en marktomstandigheden alsook vermeden opportuniteitskosten het uitgangspunt zijn.

De concessie zal worden bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau via e-Procurement.



Argumentatie

De kandidaturen dienden het bestuur ten laatste op 10 juli 2024 om 12.00 uur te bereiken.

De ontwerper, GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen stelde op 22 juli 2024 een verslag van nazicht van de kandidaturen op.

Uit bijgaand proces-verbaal van de opening van kandidaatstellingen van 10 juli 2024 blijkt dat volgende kandidaturen werden ontvangen:
- HeCoS, Koning Albert II-Laan 19 te 1210 Brussel
- IFTech nv, Koolmijnlaan 185 te 3582 Beringen
- Veolia nv, Poincarélaan 78-79 te 1060 Brussel
- Ecopower cv, Posthoflei 3, Bus 3 te 2600 Berchem(Antw)

Volgende ondernemers zijn geselecteerd en komen in aanmerking om deel te nemen aan de dialoogfase:
- HeCoS, Koning Albert II-Laan 19 te 1210 Brussel;
- IFTech nv, Koolmijnlaan 185 te 3582 Beringen;
- Veolia nv, Poincarélaan 78-79 te 1060 Brussel;
- Ecopower cv, Posthoflei 3, Bus 3 te 2600 Berchem(Antw).

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, B.S. 14.07.2016 (hierna “Concessiewet” genoemd);

Koninklijk besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten, B.S. 29.06.2017

Adviezen

Visum Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 4° van het decreet lokaal bestuur - voeren van plaatsingsprocedure, gunning en uitvoering overheidsopdrachten
<p>Artikel 56 &sect;3 4&deg; van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het verslag van nazicht van de kandidaturen van 22 juli 2024 voor deze opdracht opgesteld door de ontwerper, GD&A Advocaten, Antwerpsesteenweg 16-18 te 2800 Mechelen, goed.

Artikel 2

De geselecteerde kandidaten (HeCoS, IFTech nv, Veolia nv en Ecopower cv) worden uitgenodigd om deel te nemen aan de dialoogfase.

Artikel 3

Het verslag van nazicht van de kandidaturen in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.