Terug
Gepubliceerd op 14/02/2024

2024_CBS_00275 - Omgevingsvergunning - functiewijziging van winkel naar wonen langs Stationsstraat 89, 89A, 89B en 89C (202300474IV) - Weigering

College van Burgemeester en Schepenen
ma 12/02/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Bart Julliams; Tom Corstjens; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Nadine Laeremans; Griet Smaers; Marlon Pareijn

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_00275 - Omgevingsvergunning - functiewijziging van winkel naar wonen langs Stationsstraat 89, 89A, 89B en 89C (202300474IV) - Weigering 2024_CBS_00275 - Omgevingsvergunning - functiewijziging van winkel naar wonen langs Stationsstraat 89, 89A, 89B en 89C (202300474IV) - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 13/02/2023

  

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2023131760

Dossiernummer gemeente: 202300474

 

De gemeente Geel heeft op 17 oktober 2023 een aanvraag ontvangen voor functiewijziging van winkel naar wonen. De aanvraag werd op 15 december 2023 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

mevrouw Brigitta Schurmans wonende Elsum 125 te 2440 Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Stationsstraat 89, 89A, 89B en 89C

Kadastrale ligging: afdeling 6 sectie G nr. 568L9

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het bijzonder plan van aanleg Statieplein goedgekeurd op 10 januari 2000

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012. In dit RUP zijn geen specifieke voorschriften opgenomen.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag is gesitueerd in een bijzonder plan van aanleg. De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 2 oktober 2023
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (09652) voor uitbreiding bestaand gebouw - goedgekeurd op 22/10/1992.
  • Stedenbouwkundige vergunning (09652B) voor bouwen van een winkel en appartementen - goedgekeurd op 19/08/1991.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het verbouwen van een winkelruimte tot een appartement.

Het gebouw bestaat momenteel uit een winkel op het gelijkvloers en 3 appartementen op de verdiepingen. De eerste 17m van het gelijkvloers deel wordt ook omgevormd tot een appartement. De overige bouwdiepte (13m) wordt afgebroken zodat het gelijkvloers appartement een tuinzone tot beschikking krijgt.

De voorgevel wordt afgewerkt met dezelfde grijze gevelpanelen als van het naastgelegen gebouw.

Achteraan wordt tegen de bestaande garages één bijkomende garage gebouwd. Hier is eveneens plaats voor een fietsenstalling en ruimte voor de afvalcontainers. De garages zijn bereikbaar via Heidebloemstraat.

 

  1. Openbaar onderzoek

De aanvraag werd getoetst aan de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

De aanvraag moet niet openbaar gemaakt worden. De vereenvoudigde vergunningsprocedure wordt gevolgd.

 

  1. Adviezen

Op 4 januari 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Advies: ongunstig

 

Op 19 december 2023 werd het advies ontvangen van Brandweerzone Kempen

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 1 februari 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein

Advies riolering

Zonering-aansluiting

Het perceel is gelegen in centraal gebied. Er is een gemengd rioleringsstelsel in de Stationsstraat. Volgens de plannen in het dossier en volgens de plannen in het oorspronkelijke bouwdossier  is er langs de Stationsstraat geen aansluiting. De private riolering is vermoedelijk aangesloten langs de Heidebloemstraat waar een gescheiden rioleringsstelsel ligt. Dit betekent dat de aansluiting over een ander perceel loopt, aangezien het perceel van de aanvraag niet aansluit bij de Heidebloemstraat. Dit is toekomstgericht niet optimaal. Er kan een aansluiting langs de Stationsstraat gemaakt worden op kosten van de aanvrager.

Gescheiden stelsel afvalwater-hemelwater

Volgens de plannen sluit men de nieuwe afvalwaterafvoeren aan op het bestaande stelsel. Dit bestaande stelsel is nog niet gescheiden volgens het oorspronkelijke bouwplan. Het grijswater en hemelwater komen samen. Het fecaal water gaat naar een septische put. Bij deze verbouwing kan het hemelwaterstelsel van het afvalwaterstelsel gescheiden worden. Het achterste deel waar leidingen doorlopen wordt immers afgebroken en er worden nieuwe afvoeren voorzien. Er is ook een kruipkelder zodat men de nodige werken kan doen om het private stelsel te scheiden.

Hemelwater

Aangezien men het private stelsel kan scheiden en dit structureel wel ingrijpend is, is de hemelwaterverordening 2023 van toepassing. Men is dan verplicht om een hemelwaterput en een infiltratievoorziening te plaatsen. Deze voorzieningen staan niet op de plannen.

Er is geen funderings-of rioleringsplan van het bijgebouw. Het is niet duidelijk waar dit bijgebouw naartoe afwatert. Als het water dat op het dak valt, wordt opgevangen en afgevoerd dan is de hemelwaterverordening ook van toepassing en moet men hierbij ook een hemelwaterput en infiltratievoorziening plaatsen. Het bijgebouw moet dan beschouwd worden als een gebouw zonder woongelegenheid. Er kan voor het gebouw en het bijgebouw natuurlijk één put voorzien worden en één infiltratievoorziening, maar de dimensionering moet wel correct berekend worden op basis van de woning én het bijgebouw.

Besluit

Het dossier wordt ongunstig geadviseerd. Men moet een gescheiden stelsel van afvalwater en hemelwater voorzien. Men moet hiervoor het funderingsplan volledig uittekenen. De hemelwaterverordening is van toepassing waardoor men de nodige voorzieningen (hemelwaterput met herbruik én infiltratievoorziening) moet plaatsen. Deze moeten ook op de plannen ingetekend staan met de nodige toelichting.

Advies: ongunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gemeenteweg (Stationsstraat).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 6, Sectie G, nr. 568L9 stroomt af naar de Zeggeloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten deels overstromingsgevoelig.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

Wijziging van het overstromingsregime

Uit de meest recente modellen blijkt dat voor een bui met een terugkeerperiode van 100 jaar ter hoogte van de straat in kwestie een waterpeil van 23,36 mTAW optreedt. Ergere overstromingen zijn niet uit te  sluiten en er kan geen sluitende garantie gegeven worden dat er zich op het perceel in de toekomst geen wateroverlast (meer) zal voordoen.

Door het overstromingsrisico moet het vloerpeil van het toekomstige woning voldoende hoog gekozen worden. Het overstromingsveilig bouwpeil bedraagt 23,66mTAW.

 

Hemelwater

Aangezien met het private stelsel kan scheiden en dit structureel ingrijpend is, is de hemelwaterverordening 2023 van toepassing. Het is verplicht om een hemelwaterput en infiltratievoorziening te plaatsen. Deze zijn niet voorzien op de plannen.

Er is geen funderings- of rioleringsplan van het bijgebouw toegevoegd. Het is niet duidelijk waar dit bijgebouw naartoe afwatert. Als het hemelwater opgevangen wordt en afgevoerd is ook op het bijgebouw de hemelwaterverordening van toepassing.

 

De watertoets wordt ongunstig beoordeeld.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft een omvormen van een winkel naar een appartement. In het gebouw zijn al 3 appartementen aanwezig. In de straat zijn er ook verschillende appartementsgebouwen. De bijkomende woongelegenheid is functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

Voor een woongelegenheid is de impact van de mobiliteit beperkt. Op het perceel wordt één parkeergarage voorzien. Er is ook ruimte voor het stallen van fietsen.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Het gebouw heeft momenteel een bouwdiepte van 30m. De eerste 17m wordt verbouwd tot appartement. De rest van de het gebouw (het achterste deel) wordt afgebroken. Hier komt de tuinzone voor de woongelegenheid.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt afgewerkt met dezelfde grijze gevelpanelen als het naastgelegen gebouw.

De garage wordt opgetrokken in rode baksteen.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht voor de omgeving.

In het project is geen gescheiden stelsel voorzien. Nochtans is dit aanwezig in Heidebloemstraat, waar volgens de plannen de aansluiting is voorzien. Deze verbouwing waarbij er ingrijpende werken gebeuren, kan het hemelwaterstelsel van het afvalwaterstelsel gescheiden worden. Er is een kruipkelder zodat met de nodige werken kan uitvoeren. Op deze manier zullen de latere bewoners / eigenaren van de appartementen het gebruiksnot hebben van het gescheiden stelsel.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag niet in overeenstemming is nmet de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Er diende over de aanvraag geen openbaar onderzoek gehouden te worden.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 4 januari 2024 is ongunstig.
  • Het advies van Brandweerzone Kempen, afgeleverd op 19 december 2023 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein afgeleverd op 1 februari 2024 is ongunstig.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een ongunstig advies omwille van volgende redenen:

 

  • De aanvraag voldoet niet aan de hemelwaterverordening 2023
  • Er dient een gescheiden stelsel aangelegd te worden richting Heidebloemstraat.
  • Negatief advies van Dienst Integraal Waterbeleid: het vloerpeil van de woning moet voldoende hoog gekozen worden. Het overstromingsgevoelig peil bedraagt 23,66mTAW.

 

 

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren omwille van volgende redenen:

 

  • De aanvraag voldoet niet aan de hemelwaterverordening 2023
  • Er dient een gescheiden stelsel aangelegd te worden richting Heidebloemstraat.
  • Negatief advies van Dienst Integraal Waterbeleid: het vloerpeil van de woning moet voldoende hoog gekozen worden. Het overstromingsgevoelig peil bedraagt 23,66mTAW.

 

Er kan tegemoetgekomen worden op voorwaarde dat de aanvrager een nieuwe aanvraag indient met een gewijzigd profiel van de vloerplaat, de riolering dient gescheiden te worden en de voorwaarden van de hemelwaterverordening dienen nageleefd te worden.