Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_BURG_00220 - KWB Larum: Zotte 50 van Gheel - 25/5/2024 - Goedkeuren

Burgemeester
di 02/04/2024 - 12:00 Kabinet burgemeester
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_BURG_00220 - KWB Larum: Zotte 50 van Gheel - 25/5/2024 - Goedkeuren 2024_BURG_00220 - KWB Larum: Zotte 50 van Gheel - 25/5/2024 - Goedkeuren

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Politiecodex stad Geel, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen

Politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen

Aanleiding en context

KWB Larum vraagt de toestemming voor de organisatie van de Zotte 50 van Gheel, een wandeltocht, met vertrek en aankomst aan de voetbalkantine van Punt-Larum.

De organisatoren vragen eveneens de toestemming voor het hangen van tijdelijke bewegwijzering en affiches aan de stedelijke zuilen en borden.

Besluit

De burgemeester beslist:

Artikel 1

De  burgemeester  geeft de toestemming aan KWB Larum  voor de organisatie van de Zotte 50 van Gheel, een wandeltocht, met vertrek en aankomst aan de voetbalkantine van Punt-Larum op 25/05/2024.

De organisatie dient de nodige toelatingen verkregen te hebben van Agentschap Natuur en Bos ( bij gebruik van boswegen in het beheer van ANB ), privé-eigenaars ( bij gebruik van percelen in privé-eigendom ), het Vlaamse Gewest ( bij gebruik of kruising van gewestwegen) en de betrokken gemeenten ( waarin het openbaar domein wordt gebruikt).

De organisatie dient een verzekering te hebben voor mogelijke schade bij deelnemers en aan private en openbare eigendommen.

Artikel 2

Als organisator moet je erop toezien dat het alcoholbeleid correct wordt toegepast. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het alcoholbeleid te wijzen. Dit wil zeggen dat je bepaalde categorieën van bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen drinken en hen bij herhaaldelijk drinken de toegang tot het event moet ontzeggen.   

Aan de organisatoren wordt uitdrukkelijk gevraagd het actieplan ‘Alcohol & Jongeren’ mee uit te dragen:

  • uithangen van de regels inzake schenken van alcohol volgens de wet van 31.12.2009;
    • Géén alcohol voor -16 jarigen;
    • Géén sterke drank voor -18 jarigen;
  • duidelijke communicatie en briefing van alle medewerkers

Als organisator moet je erop toezien dat het rookverbod wordt toegepast waar nodig. De organisator, security en alle medewerkers hebben de verantwoordelijkheid de bezoekers actief op het rookverbod te wijzen. Dit wil zeggen dat je rokende bezoekers erop attent moet maken dat ze niet mogen roken en hen bij herhaaldelijk roken de toegang tot die zones moet ontzeggen.

Artikel 3

Indien speeltoestellen geplaatst worden is de organisator verantwoordelijk voor de inrichting van het tijdelijk speelterrein. Dit betekent dat het tijdelijk speelterrein moet voldoen aan de bepalingen van het KB van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen. Indien een springkasteel geplaatst wordt, moet dit voldoen aan de EN 14960 norm (veiligheidsvoorschriften voor springkastelen).

Artikel 4

De Vlarema (Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen) verbiedt organisatoren van evenementen om nog met wegwerpbekers, blikjes of PET-flesjes te werken. Alles moet geserveerd worden in – indien mogelijk – glas, ofwel herbruikbare bekers.
De organisator doet het nodige om zich in regel te stellen met de geldende wetgeving.

Artikel 5

Vergunning wordt verleend voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering langs gemeentewegen.

De bewegwijzering mag ten vroegste vijftien dagen voor datum van het evenement gehangen worden en moet terug verwijderd worden uiterlijk drie dagen na het evenement.    

De bewegwijzering mag niet gehangen worden aan bomen, verkeerslichten of andere verkeerstekens, en niet op rotondes of tussenbermen. De borden worden gehangen op een manier waarop de weggebruikers of voetgangers niet gehinderd worden, en dit enkel met touw of colsonbandjes. Na het evenement moeten alle bevestigingsmaterialen en bewegwijzering door de organisator verwijderd worden. 

Indien de organisator tijdelijke bewegwijzering wenst te plaatsen langs gewestwegen, dient hij dit zelf aan te vragen bij het Agentschap Wegen en Verkeer via: https://wegenenverkeer.be/adviezen-vergunningen.

Artikel 6

Afval afkomstig van de activiteit moet opgeruimd en meegenomen worden.

Bij stopplaatsen moet de organisator de nodige maatregelen treffen om zwerfvuil te voorkomen. 

De overlast tot een minimum beperken. 

Bij het volgen en/of kruisen van de grote(re) wegen dient de nodige aandacht te worden geschonken aan de andere weggebruikers om zodoende het risico op ongevallen te vermijden.

De deelnemers dienen de wegcode te volgen.

Artikel 7

Er wordt toestemming verleend om te afficheren op de door de stad voorziene reclameconstructies (plakborden en plakzuilen), mits naleving van de regelgeving in de politiecodex van 1/1/2014 - richtlijnen plakken affiches  - art. 185. 

De bepalingen van de artikels 180 tem 185 van de politiecodex, goedgekeurd door de gemeenteraad van 02/02/2009 en latere wijzigingen, moeten nageleefd worden.

Artikel 8

Behoudens afwijkingen, uitdrukkelijk bepaald in onderhavig besluit, blijft de aanvrager/vergunningshouder ten allen tijde zelf verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wetgeving en reglementen.