Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

2024_CBS_02643 - Omgevingsvergunning - het inrichten van een fietsenstalling voor deelfietsen, het plaatsen van een infobord en het afschaffen van een buurtweg langs Antwerpseweg 1 (202400173IV) - Vergunning

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/10/2024 - 13:00 1.14
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis; Nadine Laeremans; Bart Julliams; Tom Corstjens; Marlon Pareijn; Pieter Cowé; Luc Van Laer; Francois Mylle, Algemeen Directeur

Afwezig

Griet Smaers

Secretaris

Francois Mylle, Algemeen Directeur

Voorzitter

Vera Celis
2024_CBS_02643 - Omgevingsvergunning - het inrichten van een fietsenstalling voor deelfietsen, het plaatsen van een infobord en het afschaffen van een buurtweg langs Antwerpseweg 1 (202400173IV) - Vergunning 2024_CBS_02643 - Omgevingsvergunning - het inrichten van een fietsenstalling voor deelfietsen, het plaatsen van een infobord en het afschaffen van een buurtweg langs Antwerpseweg 1 (202400173IV) - Vergunning

Motivering

Aanleiding en context

UITERSTE BESLISSINGSDATUM VOOR DIT DOSSIER: 13/11/2024

 

Verslag van de omgevingsambtenaar

 

Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2024009093

Dossiernummer gemeente: 202400173

 

De gemeente Geel heeft op 9 april 2024 een aanvraag ontvangen voor het inrichten van een fietsenstalling voor deelfietsen, het plaatsen van een infobord en het afschaffen van een buurtweg. De aanvraag werd op 12 juni 2024 volledig en ontvankelijk verklaard.

 

Gegevens van de aanvrager

Geel gevestigd Werft 20  te Geel

 

Gegevens van de  ligging

Administratieve ligging: Antwerpseweg 1

Kadastrale ligging: afdeling 3 sectie L nrs. 880/2 A en 880P

 

Verslag

  1. Stedenbouwkundige basisgegevens

 

Ligging volgens de plannen van aanleg, uitvoeringsplannen, verkavelingen.

De aanvraag is volgens het gewestplan Herentals-Mol goedgekeurd op 28 juli 1978 gelegen in:

woongebied

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

 

Ligging volgens BPA + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg.

 

Ligging volgens RUP + bijhorende voorschriften :

De aanvraag is volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Geel goedgekeurd op 10 april 2012. In dit RUP zijn geen specifieke voorschriften opgenomen.

 

De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling

 

Bepaling van het plan dat van toepassing is op de aanvraag

De aanvraag dient getoetst te worden aan de bepalingen van het gewestplan.

 

Overeenstemming met dit plan

De aanvraag is in overeenstemming met dit plan en met de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Afwijkings- en uitzonderingsbepalingen

Niet van toepassing

 

Verordeningen

  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen goedgekeurd op 25 juni 2018.
  • gewestelijke stedenbouwkundige verordening hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen en vertraagde afvoer van hemelwater goedgekeurd op 10 februari 2024.
  • gemeentelijke stedenbouwkundige verordening - basisverordening goedgekeurd op 12 mei 2012.

 

  1. Historiek

Volgende vergunningen en/of weigeringen werden verleend:

  • Stedenbouwkundige vergunning (12934) voor aanleg bijpass rotonde iok - goedgekeurd op 13/07/1998.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2012/00388) voor het gedeeltelijk slopen van een bestaand kantoorgebouw, het bouwen van een nieuw kantoorgebouw met bijhorende ondergrondse parking en het oprichten van een tijdelijke huisvesting voor de medewerkers tijdens de werken en de omgevingsaanleg - goedgekeurd op 07/02/2013.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2014/00034) voor de omgevingsaanleg van kantoorgebouw iok, inplanting hoogspanningscabine en wijziging van inplanting 2 putten voor koeling/verwarming van het gebouw - goedgekeurd op 27/06/2014.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2011/00162) voor het herinrichten van het kruispunt n 19 met r 14 - goedgekeurd op 14/09/2011.
  • Stedenbouwkundige vergunning (2016/00320) voor aanleg parkeerplaatsen en demotuin - goedgekeurd op 30/01/2017.
  • Milieuvergunning 2013/M3/04717 voor tijdelijke inrichting - goedgekeurd op 03/06/2013.

 

  1. Beschrijving van de omgeving en de aanvraag

De aanvraag betreft het plaatsen van een fietsenstalling en bijhorend infobord en het afschaffen van een buurtweg.

 

De fietsenstalling voor deelfietsen wordt geplaatst voor het gebouw van IOK, vlakbij het fietspad langs Antwerpseweg.

Op deze locatie is de fietsenstalling vlot bereikbaar en goed zichtbaar.

De fietsenstalling is een open fietsenrek en wordt geplaatst op een klinkerverharding.

Ernaast wordt een infopaneel geplaatst.

Momenteel loopt er buurtweg 112 over het terrein. Deze buurtweg is al zeer lang in onbruik en kan opgeheven worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de geïntegreerde procedure (omgevingsvergunning en zaak der wegen).

 

Art. 31 uit het Decreet betreffende de Omgevingsvergunning dd. 25/04/2014, stelt dat de gemeenteraad eerst een besluit moet nemen over de opheffing van de voetweg alvorens het college van burgemeester en schepenen over de vergunningsaanvraag beslist.

De gemeenteraad verleende in zitting van 30/09/2024 goedkeuring voor de opheffing van de voetweg zoals voorzien in de aanvraag tot omgevingsvergunning langs Antwerpseweg, kadastraal gekend 3L880P, 8802A, 877F.

 

  1. Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11 t.e.m. 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden.

Het openbaar onderzoek werd gehouden van 22 juni 2024 t.e.m. 21 juli 2024. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

Er werd geen informatievergadering gehouden.

 

  1. Adviezen

Op 1 augustus 2024 werd het advies ontvangen van Agentschap Wegen en Verkeer

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 31 juli 2024 werd het advies ontvangen van Dienst Integraal Waterbeleid

Uiteraard dient ten allen tijde voldaan te zijn aan de bepalingen in de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater en het Decreet Integraal Waterbeleid, met (indien van toepassing) specifieke aandacht voor de geldende afstandsregels met betrekking tot de waterloop (zie https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/dlm/dienst-integraal-waterbeleid/wonen-of-werken-langs-een-waterloop.html). Voor werken aan een waterloop van 2e categorie dient ten allen tijde een vergunning en/of machtiging te worden aangevraagd.

Advies: geen bezwaar

 

Op 13 juni 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, ivm de trage weg

Chemin 112 leidt tot niets meer. Hierdoor mag ze afgeschaft worden. Hiervoor werden er nog geen documenten toegevoegd.

Voor dat de werken starten moet de voetweg eerst afgeschaft worden over de gehele lengte van het perceel. Hiervoor zal door een erkende landmeter een grafisch plan tot afschaffing, de intentieverklaring en een eventuele waardevermeedering van de gronden aangeleverd moeten worden. Deze meerwaarde zal uitbetaald dienen te worden aan de Stad Geel. Tevens zijn ook de kosten van de landmeter voor de aanvrager.

De afschaffing kan uiteindelijk lopen via de geïntegreerde procedure.

Advies: voorwaardelijk gunstig

 

Op 15 juli 2024 werd het advies ontvangen van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit

Gunstig advies van dienst mobiliteit

Advies: gunstig

 

  1. Project-MER

Niet van toepassing

 

  1. Inhoudelijke beoordeling van het dossier door het college van burgemeester en schepenen

Wegenis

Het perceel is gelegen langsheen een gewestweg (Antwerpseweg).

 

Art. 4.3.5.§ 1. Een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie «wonen», «verblijfsrecreatie», dagrecreatie, met inbegrip van sport, detailhandel, dancing, restaurant en café, kantoorfunctie, dienstverlening, vrije beroepen, industrie, bedrijvigheid, «gemeenschapsvoorzieningen» of «openbare nutsvoorzieningen», kan slechts worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat.

§ 2. Een voldoende uitgeruste weg is ten minste met duurzame materialen verhard en voorzien van een elektriciteitsnet. De Vlaamse Regering kan bepalen in welke gevallen, en onder welke voorwaarden, gelet op de plaatselijke toestand, van deze minimale uitrusting kan worden afgeweken. Een voldoende uitgeruste weg voldoet voorts aan de uitrustingsvoorwaarden die worden gesteld in stedenbouwkundige voorschriften of vereist worden door de plaatselijke toestand, daaronder begrepen de voorzieningen die in de gemeente voorhanden zijn en het ruimtelijk beleid van de gemeente.

§ 3. In het geval de opdrachtgever instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, of in het geval de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen of een overheid de wegenis aanbesteedt, kan de omgevingsvergunning voor de gebouwen worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend. Het vergunningverlenende bestuursorgaan kan in dat geval een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken eisen.

§ 4. De voorwaarde, vermeld in § 1, is niet van toepassing :

1° in verkavelingen waar geen of beperktere lasten op het vlak van de weguitrusting zijn opgelegd;

2° voor land- of tuinbouwbedrijven en voor bedrijfswoningen van een land- of tuinbouwbedrijf;

3° op het verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande constructies.

 

Watertoets

Volgens artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 en latere wijzigingen betreffende het integraal waterbeleid dient de aanvraag onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 en latere wijzigingen stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets. De aanvraag werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem, aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 5, 6 en 7 van het decreet integraal waterbeleid, en aan de bindende bepalingen van het (deel)bekkenbeheerplan.

Het perceel gelegen te Geel, Afdeling 3, Sectie L, nr. 880P en 880A2 stroomt af naar de Roosbroekenloop, een onbevaarbare waterloop van 2de categorie die beheerd wordt door Provincie Antwerpen. De locatie is volgens de watertoetskaarten niet overstromingsgevoelig.

Mogelijke schadelijke effecten voor het water zouden kunnen ontstaan door wijziging van de kwaliteit van het oppervlaktewater of het grondwater, wijziging van infiltratie naar het grondwater, wijziging van de grondwatervoorraden en het grondwaterstromingspatroon, wijziging van het overstromingsregime, het afvoergedrag of de structuurkwaliteit van de waterloop, en wijziging van waterafhankelijke natuur.

Van voorliggende project worden geen schadelijke effecten verwacht. Uiteraard dient ten allen tijd voldaan te zijn aan de bepalingen van de Gewestelijke Stedenbouwkundige Verordening Hemelwater en de Decreet Integraal Waterbeleid.

De watertoets wordt gunstig beoordeeld.

 

Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening

Toetsing aan de beoordelingsgronden van artikel 4.3.1§2 van VCRO:

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreft het plaatsen van een fietsenstalling en infobord en het opheffen van een oude buurtweg.

De fietsenstalling zal gebruikt worden voor deelfietsen. De locatie is goed zichtbaar vanaf het openbaar domein en op wandelafstand van een bushalte.

De aanvraag is functioneel inpasbaar.

 

Mobiliteitsimpact

De fietsenstalling is voorzien voor deelfietsen.  Op de parking van IOK is eveneens een cambio-wagen aanwezig. De bushalte bevindt zich op wandelafstand.

Samen zal dit op termijn deel uitmaken van het Hoppinpunt “IOK Campus”.

De betrachting is om meer mensen aan te sporen op het nemen van alternatieve vervoersmodi zodat er minder personenwagens onderweg zijn.

 

Schaal, ruimtegebruik en bouwdichtheid

Het betreft een open fietsenstalling. Hierdoor is impact op de omgeving beperkt.

Het aandeel verharding is eveneens beperkt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De fietsenstalling en infobord worden vooraan op  het perceel geplaatst zodat het goed zichtbaar is van de openbare weg.

 

Cultuurhistorische aspecten

Niet van toepassing.

 

Hinderaspecten, gezondheid, gebruiksgenot en veiligheid

Naast de beperkte hinder tijdens de bouwwerken wordt er geen verdere hinder verwacht.

 

Conclusie

Uit bovenstaande motivering blijkt dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.

 

Resultaten openbaar onderzoek

Het openbaar onderzoek werd gehouden  van 22 juni 2024 tot en met 21 juli 2024. Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden er geen bezwaarschriften ontvangen.

 

Bespreking adviezen

De omgevingsambtenaar heeft kennis genomen van de volgende adviezen en beoordeelt deze als volgt:

  • Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer, afgeleverd op 1 augustus 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  • Het advies van Dienst Integraal Waterbeleid, afgeleverd op 31 juli 2024 is geen bezwaar.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, ivm trage wegen afgeleverd op 13 juni 2024 is voorwaardelijk gunstig.
  •  Het advies van stad Geel, dienst Openbaar Domein, team mobiliteit afgeleverd op 15 juli 2024 is gunstig.

 

Conclusie

De omgevingsambtenaar verleent een gunstig advies met volgende voorwaarden:

 

Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer dient strikt gevolgd te worden.

Het advies van dienst Integraal Waterbeleid dient strikt gevolgd te worden.

 

 

 

 

Lasten

Niet van toepassing

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Het advies van Agentschap Wegen en Verkeer dient strikt gevolgd te worden.

Het advies van dienst Integraal Waterbeleid dient strikt gevolgd te worden.